گزارش پانا از ضد و نقیض های انتشار خبر فیلترینگ تلگرام

نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهند: فیلتر تلگرام؛ راه یا بی‌راهه؟

تهران (پانا) - فیلتر احتمالی تلگرام در پایان فروردین ماه، خبری است که امروز شبکه های اجتماعی را به تلاطم انداخت و باعث اعتراض کاربران شد.

کد مطلب: ۸۰۹۸۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان مجلس پاسخ می‌دهند: فیلتر تلگرام؛ راه یا بی‌راهه؟

سید میلاد علوی- خبر کوتاه بود، تلگرام بر اساس تصمیم گرفته شده در سطوح بالاتر در پایان فروردین ماه از دسترس خارج می شود (فیلتر خواهد شد) تا مردم به سمت شبکه‌های اجتماعی بومی و ملی کشیده شوند، خبری کوتاه که در کسری از ثانیه به مهمترین مطلب شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری تلگرام تبدیل شد و در سایر شبکه‌ها مخاطبان بسیاری را به اظهار نظر در خصوص خود وا داشت .

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و از نمایندگان نزدیک به اصولگرایان خانه ملت در گفت‌و‌گویی رادیویی با اعلام این خبر گفت: تصمیم گرفته شده و به زودی نیز عملیاتی خواهد شد .

نخستین سوال که در خصوص این گفت‌و‌گوی رادیویی این مقام مسئول ایجاد می‌شود، این است که نهاد بالادستی مذکور که این تصمیم را گرفته است، دقیقا کجاست، آیا تصمیم از سوی شورای عالی امنیت ملی که فیلتر چندی پیش تلگرام (بعد از اعتراضات دی ماه) را ایجاد کرده بود، گرفته شده است یا سایر ارگانها؟

اگر پاسخ شورای عالی امنیت ملی باشد، باید به این نکته توجه داشت که چندی پیش منبعی آگاه در پاسخ به برخی شایعات مطرح شده رسما اعلام کرد که این شورا بر اساس اعلام یک منبع آگاه در سال 97 هیچ جلسه‌ای تشکیل نداده است و این یعنی یا تصمیم فیلتر تلگرام در روزهای پایانی سال 96 گرفته شده یا اساسا این تصمیم ارتباطی با این ارگان ندارد .

حسن روحانی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور و رئیس شورای عالی امنیت ملی بارها و بارها بر عزم دولت برای جلوگیری از فیلتر سازی شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده و خواستار دسترسی آزادانه مردم به ویژه نسل جوان‌تر به اطلاعات شده است .

از آن سوی میدان نیز رمضانعلی سبحانی فر، نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد که زمان فیلتر تلگرام مشخص نیست و بیان این قبیل اظهارات باعث به خطر افتادن امنیت روانی مردم می‌شود .

نکته جالب اینجاست که این نماینده نزدیک به اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان مجلس به تکذیب خبر فیلتر تلگرام نمی‌پردازد بلکه زمان تعیین شده برای آن را غیر دقیق می‌داند و این می‌تواند به معنای فیلترینگ قریب‌الوقوع این شبکه اجتماعی پرمخاطب در ایران (بیش از 40 میلیون کاربر) باشد .

اما به راستی فیلتر تلگرام می‌تواند راه را برای استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی ملی بازکند یا مثال بی راهه‌ای است که راه ترکستان می‌برد؟

با فیلترینگ به هیچ جا نخواهیم رسید

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر فیلترینگ تلگرام در ایران تا پایان ماه جاری، اظهار می‌کند: «شخصا نمی‌دانم منبع این خبر کجاست و آیا زمان اعلام شده در آن دقیق است یا خیر؟ اما آنچه که مشخص است با فیلتر تلگرام به شغل‌های بسیاری که بر بستر این شبکه ایجاد شده است آسیب خواهیم زد و درست در زمانی که نیاز به اشتغال‌زایی داریم، اشتغال زدایی خواهیم کرد . »

این نماینده نزدیک به اعتدالگرایان خانه ملت ادامه می‌دهد: «ما باید از تجربیات گذشته خود درس بگیریم و با احترام به خواست ملت در مسیری پیشرفت آنان گام برداریم، با خودمان رو راست باشیم، آیا از فیلترینگ سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک نتیجه مطلوب گرفتیم یا اینکه این شبکه‌ها را با تمام ظرفیت‌هایشان دو دستی تقدیم مخالفان و معاندان کردیم؟»

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی برای آگاه سازی مردم، خاطرنشان می‌کند: «ما با فیلترینگ به هیچ جا نخواهیم رسید، اگر خواهان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی هستیم باید با استفاده از فرهنگ‌سازی ایجاد حس اعتماد بین مردم و افزایش کیفیت نرم افزارهای یومی این اقدام را انجام دهیم، فیلترینگ به نظر من بی راهه است نه راه حل . »

امیدواریم دولت پای وعده هایش درباره شبکه‌های اجتماعی بماند

غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در خصوص شبکه‌های اجتماعی یادآوری می‌کند: «مردم امروز منتظر هستند تا ببینند رای و نظر آنها در شیوه اداره حکومت تاثیرگذار خواهد بود یا اینکه مسئولان بدون در نظرگیری خواست آنها به انجام فعالیت خواهند پرداخت . »

وی ادامه می‌دهد: «مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ولی نعمت بودن مردم و حق الناس بودن رای و نظر آنان تاکید کرده‌اند، بنابراین در نظام اسلامی ما که تقریبا تمام امور با استفاده از رای مردم پیش می‌رود، نمی‌توانیم در جایگاه عقل کل نشسته و خواستار فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب بین مردم شویم . »

این نماینده اصلاح طلب مردم تهران در خصوص تاثیرات این مسئله نیز می‌گوید: «معتقد هستم با فیلترینگ و حذف رقیب نه تنها مردم را به سمت شبکه‌های اجتماعی داخلی سوق نمی‌دهیم و کمکی به شبکه‌های اجتماعی بومی و تولید کنندگان آن نمی‌کنیم، بلکه موجبات رواج استفاده از فیلترشکن‌ها و دور شدن مردم و تقویت حس بی اعتمادی آنان به شبکه‌های اجتماعی ملی را فراهم می‌کنیم . »

حیدری در خاتمه ابراز امیدواری می‌کند که دولت با تمام قوا پای وعده‌های انتخاباتی خود برای استفاده آزادانه مردم از شبکه‌های اجتماعی بایستد و تسلیم برخی فشارهای احتمالی در خصوص فیلترسازی شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب نظیر تلگرام نشود .

فیلتر تلگرام به بی اعتمادی بخش قابل توجهی از مردم منجر می‌شود

علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در یادداشتی در کانال خود در بستر شبکه اجتماعی تلگرام به اظهارات بروجردی، رئیس کمیسیون مذکور واکنش نشان داده و این مهم را خبری برای آشفته سازی روانی و ایجاد نگرانی بین افکار عمومی مردم دانسته است .

وی می‌گوید: «فیلترینگ تلگرام با هدف تامین فضای بیشتر و ایجاد انحصار برای شبکه های اجتماعی ایرانی با ابزار اخراج و فیلترینگ سایر شبکه ها از جمله تلگرام خارج از قواعد رقابت سالم بوده و صرفا به بی اعتمادی بخش قابل توجهی از مردم منجر می‌شود . »
این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه ویژه به افکار عمومی، بیان می‌کند: «رویکرد تصمیم سازان در حوزه های مختلف نباید بگونه ای شود که مردم احساس ناامنی و بی اعتمادی داشته باشند. دستگاههای مسئول، قیم مردم نیستند و نباید بعضی تصمیمات منجر به هجوم بیشتر مردم به شبکه ها و پیام رسانهای خارجی شود . »

فیلتر تلگرام بی راهه تمام عیار است

محمد محمودی شاه نشین، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به تاثیرات نامناسب فیلترینگ تلگرام، می‌گوید: «ما باید به خواسته‌های مردم که امروز به لطف شبکه‌های اجتماعی صریح‌تر از همیشه بیان می‌شود، توجه کنیم و آنان را به کار ببریم تا این نظام اسلامی را به جایگاه حقیقی خود بازگردانیم . »
وی ادامه می‌دهد: «مردم در طول سالها و زمان‌های مختلف پای این نظام ایستاده‌اند و همواره در مقابل دشمنان ایستاده‌اند پس ما نیز باید پای خواسته های بر حق مردم بایستیم . »
این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در ادامه استفاده آزادانه از شبکه‌های اجتماعی را یکی از خواسته‌های مردم برشمرده و متذکر می‌شود: «درست است که ما باید در مقابل برنامه‌های دشمنان در شبکه‌های اجتماعی بایستیم، اما چاره کار فیلترینگ نیست، فیلترینگ یک بی راهه تمام عیار است . »

وی می‌افزاید: «ما باید با آگاه سازی هرچه بیشتر مردم در مقابل توطئه های دشمنان در شبکه‌های اجتماعی ایستادگی کنیم و اگر خواهان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی بومی هستیم باید با استفاده از فرهنگ‌سازی آنان را به سمت این مسئله تشویق کرده و به آنان اطمینان دهیم که حریم خصوصی آنان در شبکه‌های اجتماعی بومی حفظ خواهد شد . »

اگر با انحصار در بازار خودرو موفق شدیم، در شبکه‌های اجتماعی هم می‌شویم

زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص مسائل مطرح شده برای فیلتر تلگرام با هدف استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی بومی، می‌گوید: «اگر خواهان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی بومی هستیم، باید به مردم اطمینان دهیم استفاده آن‌ها از این شبکه‌ها کاملا امن و بدون خطر است، باید به مردم اطیمنان دهیم امکاناتی بهتر و بیشتر از شبکه‌های اجتماعی خارجی در شبکه‌های اجتماعی بومی به آنها ارائه خواهد شد . »

وی ادامه می‌دهد: «نمی توانم با حذف رقیب خواستار توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی شویم، انحصار به معنای پیشرفت نیست، ما تجربه انحصار را در بازار خودرو داریم، اگر با انحصار در بازار خودرو موفق شده‌ایم در شبکه‌های اجتماعی هم موفق خواهیم شد . »

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: «بهتر است مردم را با صداقت و فرهنگ‌سازی و گسترش امکانات شبکه‌های اجتماعی بومی به سمت آنان ترغیب کنیم نه اینکه با فیلترینگ قصد اینکار را داشته باشیم، نتیجه فیلترینگ صرفا رواج استفاده از فیلترشکن هاست . »
با تمام این تفاسیر و با در نظرگیری آورده شدگان در فوق، باید منتظر ماند و دید سرنوشت تلگرام که پس از اعتراضات سراسری شکل گرفته در دی ماه روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته است، چه خواهد شد، آیا همچنان به فعالیت خود به عنوان پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی مورد استفاده ایرانیان ادامه می‌دهد یا سرنوشتی چون توئیتر و فیسبوک خواهد یافت، سرنوشت تلگرام هرچه که باشد، وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنان در مقابل دیدگان مردم است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار