در گفت‌و‌گو باپانا

راکعی: قدرت اجرایی را نباید به هیچ‌ وجه از مدیران گرفت یا در آن تداخل ایجاد کرد

تهران (پانا) - یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به کارشکنی‌های دولت در سایه و «دخالت‌های بی‌مورد» دستگاه‌هایی که باید از بیرون دولت را حمایت کنند اشاره و از اینکه در پشت صحنه سیاسی کشور همیشه این دولت در سایه، سد راه دولت‌های قانونی می‌شود انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۱۶۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد
راکعی: قدرت اجرایی را نباید به هیچ‌ وجه از مدیران گرفت  یا در آن تداخل ایجاد کرد

فاطمه راکعی در گفت‌وگو با پانا درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه مدیران دولت نباید سکوت کنند و باید مشکلات را با مردم در میان بگذارند و از اخم یا تماس یک نفر هراس نداشته باشند، گفت: «آنچه در پشت صحنه سیاسی کشور می‌گذرد، حضور لاینقطع و فشارهای دولت در سایه است که همیشه سد راه دولت‌های قانونی بوده است و همه به آن واقف هستیم. آقای روحانی خود نیز به همین دلیل گاهی که ملت انتظار سخن گفتن از ایشان را داشته، روزه سکوت گرفته است. در هر حال، این حرف ایشان اصولی است که مدیران باید با مردم صحبت کنند.»

وی افزود: «اگر چه سکوت رئیس‌جمهوری در مورد علت حضور نداشتن زنان در کابینه و مسأله حصر تأمل برانگیز است، صحبت اخیر ایشان پندی است که حتی اگر بر دیوار نوشته شده باشد، باید به آن توجه کرد و مدیران، مسئولان و احزاب حق ندارند روزه سکوت بگیرند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «به‌ طور کلی هر کسی در حدود وظایف قانونی خود، در چهارچوب قانون اساسی و قوانین موجود باید کارش را درست انجام دهد. مشکلات و موارد غیر قانونی باید رصد شوند. اگر مراجع قانونی به مشکل‌آفرینی‌ها و موانع اجرای امور قانونی رسیدگی نکردند، باید افشاگری شود تا هیچ‌کس حق نداشته باشد از طریق ارعاب، تهدید، تطمیع و امثال آن، روند قانونی امور را تغییر دهد یا با اخلال روبه‌رو کند. همه این‌ها جزئی از مفاسد اداری است که مدیریت را به فساد می‌کشاند و مانع پیشرفت سالم امور می‌شود و کشور به جایی می‌رسد که اکنون شاهدش هستیم.‌»

وی ادامه داد: «سخنان آقای روحانی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم پیگیر این موارد باشند و وزرا با مردم صحبت کنند. مطمئنم اگر روال قانونی رعایت شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. من اخیراً وارد حوزه اجرا در شهرداری شده‌ام و از نزدیک شاهدم که ریشه بسیاری از معضلات مدیریتی کشور، در ساختار و تشکیلات نهادها و سازمان‌ها و تداخل وظایف و نیز ضعف مدیریت و سوء مدیریت افراد است. حالا کارشکنی‌ها و مانع‌‌تراشی‌های موجود در سایه را هم اضافه کنید و واقعاً تصور کنید که با آن وضع چه پیشرفتی در روند امور اجرایی کشور خواهیم داشت. امیدوارم لااقل در بین کسانی که مدعی همفکری با آقای روحانی در دولت هستند، طوری عمل شود که کاری متشکل و منسجم مرتبط با هم در‌ مسئولیت‌ها شکل گیرد و همه اعضای کابینه و مدیران کشور در چینش پازل اجرایی به هم کمک کنند، نه اینکه هر تکه از پازل نهایتاً حرف خود را بزند.»

راکعی افزود: «باید دید پس از صحبت‌های رئیس‌جمهوری کدام وزیر یا مدیر کلان حرف‌های خود را با ملت در میان می‌گذارد. ملت منتظر است و این‌طور نباید باشد که صحبتی را رئیس‌جمهوری بیان کند و همکارانش در دولت نسبت به آن بی‌اعتنا باشند.»

وی در مورد این بخش از سخنان رئیس‌جمهوری که برخی از دستگاه‌های نظارتی در امور اجرایی دخالت می‌کنند و براساس قانون اساسی، قدرت اجرایی بالاترین قدرت در کشور است، گفت: «قدرت اجرایی را نباید به هیچ‌ وجه از مدیران گرفت یا در آن تداخل ایجاد کرد. آنها باید بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند مسئولیت خود را به بهترین شکل با کمک کاشناسان انجام دهند. اما به هر حال، نظارت باید وجود داشته باشد.»

مشکلات عدیده ساختاری در حوزه نظارتی داریم

این شاعر و استاد دانشگاه ادامه داد: «ما اکنون مشکلات عدیده ساختاری در حوزه نظارتی داریم به نحوی که نه تنها نظارت اصولی بر عملکرد مدیران اجرایی انجام می‌شود، بلکه به گونه‌ای تداخل وظایف پیش می‌آورد و مانع از اجرای صحیح امور می‌شود. همه این موارد کارشناسانی را می‌طلبد که می‌توانند اصلاح ساختار کنند و باید به کمک دولت بیایند. اما در مورد دخالت‌های برخی از حوزه‌های خارج از دولت، باید جدی‌تر از اینها اندیشیده شود. کارشکنی‌های دولتِ در سایه و دخالت‌های بی‌مورد دستگاه‌هایی که باید از بیرون دولت را حمایت کنند، کار عزیزان اجرایی را بسیار مشکل کرده است.»

وی گفت: «از آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری که حقوقدان است، انتظار می‌رود حرف‌های اصولی و حقوقی خود را با همکاران خود در دولت و سایر دستگاه‌ها که تداخل کاری با دولت دارند و مانع اجرای صحیح امور می‌شوند به‌ طور جدی‌تری در میان بگذارد تا برای اصلاح امور چاره‌اندیشی شود. دولتمردان دلسوز هم در رفع مشکلات موفق نشدند باید موارد را با مردم در میان بگذارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار