در پاسخ به پانا مطرح شد

واکنش نوبخت به نامه وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) - سخنگوی دولت در واکنش به نامه‌ای که محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش درباره حقوق معلمان به معاون اول رئیس جمهوری نوشته بود ، اقدام در این باره را به مصوبه مجلس منوط کرد.

کد مطلب: ۸۱۵۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
واکنش نوبخت به نامه وزیر آموزش و پرورش

محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سند بودجه سال 96 به ارائه گزارشی مختصر از آن پرداخت و اظهار کرد: «مبلغ بودجه سال 96، 320 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال 95 افزایش حدود 13 درصدی را شاهد بوده است.»

وی با قیاس لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت در سال 96 به مجلس و مصوبه‌ای که از بهارستان تحت عنوان بودجه کل کشور خارج شد گفت: « لایحه بودجه‌ای که دولت در سال 96 به مجلس ارائه کرده بود صد درصد محقق شده اما مصوبه مجلس 92.8 درصد محقق شده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره خروج آمریکا از برجام در تاریخ 22 اردیبهشت و واکنش ایران به این موضوع بیان کرد: «ما نمی‌توانیم برنامه ازائه ندهیم و صرفا منتظر بمانیم و ببینیم که تصمیم ترامپ چه خواهد بود. ما باید خود را برای همه وضعیت‌ها آماده کنیم.»

وی ادامه داد: «البته نیاز نیست که تمام این برنامه‌ها به صورت رسمی اعلام شود و در اذهان مردم تشویش ایجاد کند اما ما این اطمینان را می‌دهیم که با سناریوهای مختلف خود را برای همه وضعیت‌ها آماده کرده‌ایم.»

سخنگوی دولت در ادامه رئیس‌جمهوری آمریکا را انسانی «دمدمی‌مزاج» خواند و یادآور شد که ترامپ نسبت به پیمان‌های جهانی بی‌تفاوت است و پیمان هفت کشور یعنی شش قدرت جهانی با ایران را زیر پا می‌گذارد. او حتی برای پیمان‌های محیط زیستی نیز احترامی قائل نیست.»

نوبخت افزود: «ترامپ انسانی است که به جای داشتن مغزی بزرگ شاخ‌های درازی دارد. در مقابل او ملت ایران با تجربه‌ای 40 ساله که جنگی بزرگ را نیز به آن تحمیل کرده‌اند و در تمام این مدت در مقابل تمام هجمه‌های جهانی ایستاده است، قرار دارد. »

توضیحات نوبخت درباره قانون پرداخت‌های دولت

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره نامه‌ای که وزیر آموزش و پرورش اخیرا به معاون اول رئیس‌جمهوری نوشته و در آن نسبت به تبعیض حقوق معلمان با سایر کارمندان دولت گلایه کرده و خواستار تشکیل کارگروه مشتمل بر نمایندگانی از وزرا و شورای حقوق و دستمزد برای کاهش نابربری شده است‌، اظهار کرد: «همه پرداخت‌ها تابع قانون است. قانون است که بر اساس آن نظام حقوق و دستمزد به علاوه پرداخت‌های پرسنلی بستر سازی می‌شود.‌»

وی ادامه داد: «اکنونر قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت آزمایشی در حال اجراست. البته دولت در سال گذشته اصلاحیه این قانون را تقدیم مجلس کرد که در دست بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و در صورتی که در نظام جدید پرداخت نسبت به نظام قدیم اصلاحی از سوی مجلس صورت بگیرد ما آن را اجرا خواهیم کرد.»

کاش جامعه تلاش‌های روحانی برای رفع حصر را می‌دانست

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس مبنی بر اینکه موضوع رفع حصر از سوی رهبری به شورای عالی امنیت ارجاع شده و کمیته حصر هنوز موفق به تشکیل جلسه با رئیس‌جمهوری نشده است، گفت: « سخنان آقای تابش به رئیس جمهوری منتقل شده است. رئیس جمهوری جلسات زیادی برگزار می‌کند و در مورد موضوع حصر نیز جلساتی خواهد داشت.»

وی ادامه داد: «قطعا دولت از اینکه به هر دلیلی از شایستگی‌ها و توانایی‌های بعضی از شخصیت‌های این نظام محروم باشیم و آنها در حصر باشند استقبال نمی‌کند.»

این مقام مسئول در ادامه با تأکید بر لزوم ایجاد وحدت ملی در کشورمان خاطرنشان کرد: «در حالی که پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی نامقدس و نامبارک نظیر اتحاد میان عربستان و اسرائیل علیه ما شکل می‌گیرد، لازم است که ما کنار هم باشیم و به این دلیل دولت از خواسته رفع حصر حمایت می‌کند.»

نوبخت افزود: «‌‌اطمینان داشته باشید که دولت در راستای اجرایی شدن رفع حصر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. کاش جامعه تلاش‌های آقای روحانی در این زمینه را می‌دانست اما عادت داریم سخنرانی‌ها و برون‌دادها را مبنای قضاوت قرار دهیم.»

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: « تصور می‌کنم که ان‌شاءالله به ایجاد شرایط رفع حصر مجددا شاهد برخورداری کشور از فرزندان انقلابی خود باشیم و آن روز نزدیک است.»

پیش‌‌‌بینی دولت برای فروش قیمت نفت درست بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه پیش‌‌‌بینی دولت برای سال ۹۶ درست و دقیق بود، افزود: «ما هم توانستیم مالیات را دریافت کنیم و هم فروش نفت ما متوسط ۵۳ دلار بود. پیش‌‌‌بینی ما برای فروش قیمت نفت درست بود و اگر بخواهیم ارزیابی دولت را مورد بررسی قرار دهیم، به گواهی خزانه بسیار درست بود.»

نوبخت به بودجه 97 اشاره کرد و گفت: «بودجه‌‌‌‌‌‌‌ای که دولت در نظر گرفته بدون برداشت از صندوق، ۳۴۷ هزار میلیارد تومان است و ۱۳ هزار میلیارد تومان هم برداشت از صندوق است.»

ما نباید منتظر ۲۲ اردیبهشت باشیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تهدیدات بیرونی خاطرنشان کرد: «تهدیدات را افسانه ندانیم. به هر حال کشور ما دشمنانی دارد و ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم. مشاهده کردید سرنوشت بزرگ‌ترین کشور جهان دست آدمی افتاده که دمدمی مزاج است و به جای اینکه سرش بزرگ باشد، شاخش درازتر می‌‌‌شود.»

وی ادامه داد: «ما نظامی هستیم که چهل سالگی خود را جشن می‌‌گیریم و به گواه صندوق بین‌‌‌المللی پول ۴۰ شاخص اقتصاد، ایران را از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ جز بهترین اقتصاد می‌داند.»

سخنگوی دولت با اشاره به تاریخ تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما نباید منتظر ۲۲ اردیبهشت باشیم که این آدم چه تصمیمی می‌گیرد. برنامه ما حاضر است و منتظر نیستیم که ببنیم چه می‌‌شود.»

نوبخت با اشاره به بازار عنوان کرد: «اینکه بنا باشد هر کسی ریالی در جیبش باشد و بخواهد به خاطر شرایط آن را به دلار تبدیل کند، درست نیست یا اینکه عده‌‌‌ای بخواهند در کشورهای همسایه، آپارتمان و بنز بخرند و ارز خارج کنند، صحیح نیست.»

وی افزود: «تزار ما در بازار دلار، ۱۰ الی ۱۵ هزار میلیارد دلار مثبت است. امروز سامانه نیما افتتاح می‌‌‌شود و همه چیز به طور شفاف در اختیار مردم قرار می‌‌‌گیرد.»

سخنگوی دولت درخصوص قیمت ارز یادآور شد: «قیمت ارز ما 4 هزار و ۲۰۰ تومان است. اگر در کوچه و پس کوچه‌‌ای، معامله‌‌‌ای انجام می‌‌‌شود، این مسئله را نباید به حساب کل بازار ارز گذاشت.»

نوبخت درباره ارز دولتی برای یکسری از اقلام دارویی و مواد اولیه تصریح کرد: «یکسری از کالاها بودند که در سیستم بانکی حدود 3 هزار و ۸۰۰ تومان بود، این اقلام مشخص هستند و امروز هم باید با همان ارز قبلی بیاورند و دولت یارانه مابه‌التفاوت را پرداخت می‌‌‌کند.»

وی افزود: «فرض کنید اتفاقی بیفتد، منابع ما هم محدود است و این اولین‌‌‌بار نیست که کشور ما تهدید می‌‌‌شود و از تجربیات گذشته استفاده خواهیم کرد.»

قصد ما پول‌پاشی نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در سال ۹۶ به اهداف خود رسیده است؟ گفت: «ما هدف خود را بر اساس بیانات رهبری که اقتصاد مقاومتی است، گذاشتیم که تولید بدون نفت ما در ۹ ماه اول سال ۹۶ نسبت به سال قبل از خودش یعنی سال ۹۵ حدود 7/4 بود و با نفت نیز حدود ۴/۴ بود.»

نوبخت با بیان اینکه ۸۳۶ هزار نفر در ۹ ماه اول سال قبل وارد بازار کار شدند که از این میزان ۸۱۹ هزار نفر شغل‌شان را پیدا کردند، اظهار کرد: «در ۱۲ ماه کل سال، تعداد شاغلان به ۷۹۵ هزار و ۵۶۱ نفر رسیده است.»

وی افزود: «صندوق بین‌المللی پول که وابسته به ایران نیست. پیشنهاد می‌کنم گزارش این صندوق را بخوانید تا بینید که اقتصاد ایران را در این شرایط خوب معرفی می‌کند.»

سخنگوی دولت با اشاره به این مطلب که بانک‌‌‌ها ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۷ هزار بنگاه پرداخت کردند، عنوان کرد: «سال ۹۶ برای حوادث نیز حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که حدود 3/6 درصد رشد داشته است.»

نوبخت با اشاره به این مطلب که سال گذشته دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات برای اشتغال پرداخت کرده است، افزود: «امسال نیز ۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که علاوه بر طرح‌‌های تولید به مسکن، بافت‌‌‌های فرسوده، حمل و نقل، صنعت و گردشگری و میراث فرهنگی اختصاص خواهیم داد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «دولت به کارفرمایان محترم که افراد تحصیل کرده را به سر کار می‌برند هم بیمه پرداخت می‌‌کند و بخشی از حقوق این افراد را می‌‌پردازد. قصد ما پول‌پاشی نیست و مدل شراکت ما عمومی و خصوصی خواهد بود که مدل بسیار خوبی است و در دنیا امتحان پس داده است.»

از دوتابیعتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم

نوبخت درخصوص ادعای به‌‌‌کارگیری مدیران دوتابعیتی در دولت و کاوه مدنی بیان کرد: «بعضی از هم‌‌‌وطنان ما پاسپورت دیگری نیز دارند اما این افراد که ملیت ایرانی خود را ترک نکرده‌اند که وزارت اطلاعات موظف شد مدیران دوتابعیتی را مورد بررسی قرار دهد و اگر چنین بود اطلاع دهد تا دولت از آنها استفاده نکند. از دوتابعیتی بودن کاوه مدنی اطلاعی ندارم و باید از وزارت اطلاعات بپرسم.»

برای استفاده از افراد نباید به گرایش سیاسی نگاه کنیم

وی افزود: «بحث در دولت این است که برای استفاده از افراد نباید به گرایش سیاسی نگاه کنیم، در این شرایط باید از همه استفاده کنیم. نباید فقط مثلا از اصلاح‌‌طلبان و اصولگرایان استفاده کنیم و یک بخش دیگر بماند، در دولت بحث این است که چگونه فراتر از گرایش سیاسی استفاده کنیم.»

دولت موافق فیلترینگ نیست

نوبخت درخصوص فیلترینگ فضای مجازی افزود: «دولت موافق فیلترینگ نیست اما بخشنامه کرده است که برای تقویت پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی از آنها استفاده شود. ما هم در حال استفاده از آن پیام‌رسان‌ها هستیم اما اگر هم‌‌وطنی بخواهد از یک پیام‌‌رسان خارجی استفاده کند، آزاد است اما همان روش ارشادی وجود داشته باشد.»

وی درباره افزایش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی و نظارت بر این بازار ابراز داشت: «دولت تمایل دارد، این بخش توسط بخش خصوصی اداره شود و دولت نقش نظارتی داشته باشد.»

نوبخت با بیان اینکه دولت دو سیاست برای مسکن دارد، عنوان کرد: «سیاست نخست، احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی است و سپس بافت‌های فرسوده را احیا کند. ما می‌‌‌توانیم در جاده تهران - قم یا تهران - سمنان واحدهایی را احداث کنیم که نه زیرساخت دارد و نه امکانات اما به جای این کار بافت‌‌های فرسوده را احیا می‌‌کنیم. دولت تسهیلات کم سود می‌‌‌دهد که بتوانند خرید کنند. در بقیه موارد هم نظارت وجود دارد که اگر اقدامات خلاف قانون ببینند ورود پیدا می‌‌‌کنند.»

وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان و افراد در خصوص ناامید کردن مردم یادآور شد: «ما مردم فهیمی داریم، رسما وقتی فرد گردن‌کشی، رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا شده است. ما باید چه کنیم؟ آیا همه علاقه‌‌‌مندان نظام و کشور در برابر صف‌‌‌آرایی این آدم نباید در کنار هم باشیم. ما چه کسی را داریم؟ مگر به جز این است که نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید کنار هم باشیم.»

واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری گفته «مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند مدیری که از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است» افزود: «رئیس‌‌‌‌جمهوری هیچ‌گاه همکاری یا عدم همکاری و هماهنگی خود را منوط به ایفای نقش ریاست‌جمهوری نمی‌بیند، ایشان با تمام توان امور را پیگیری می‌کنند. بله، رئیس‌جمهوری اگر این امر را بیان کردند به دلیل آثار اجتماعی این مطلب است وقتی دولتمردان این گونه رفتار کنند به طبع همراهی و همکاری بهتری هم صورت می‌گیرد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند، افزود: «باید همه در کنار هم باشیم تا خللی در کار پیش نیاید. آخر هفته هم مسئولان به استان‌ها در میان مردم بروند و در جلسه‌های ستادی و شورای برنامه‌ریزی شرکت کنند و در جریان امور باشند. هدف ما خدمت است.»

حصر تاوان انتخاب احمدی‌نژاد است

نوبخت در واکنش به نامه اخیر احمدی‌نژاد اظهار کرد: «همین حصر تاوان همان است و ما برای او چه سرمایه‌های فردی و چه سرمایه‌های مالی کشور را از دست داده‌ایم.»

در حال بررسی نقاط آسیب هستیم

وی درباره وضعیت صرافی‌‌‌ها و عدم تزریق ارز تصریح کرد: «ما به صورت روزانه جلساتی داریم و تمام موارد مربوط ارز و نیازهای ارز بررسی می‌‌‌شود. بانک مرکزی همه مواردی که ثبت سفارش کرده‌‌‌‌اند، تصمیماتی گرفته است. ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم. از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌‌‌شود. سامانه نیما که امروز عصر رسما کارش را آغاز می‌‌کند، قدرت رصد و رفع مشکلات را می‌‌‌دهد. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌‌‌‌ریزی می‌‌‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌‌‌هایی شوند و ما سعی می‌‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.»

نوبخت ادامه داد: «با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌‌‌های ثبت سفارش می‌‌‌کنند و بانک مرکزی، مشکل ارزی با عرضه دلار 4 هزار و ۲۰۰ حل می‌‌شود. قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت و سفارش نداریم.»

وی در مورد اینکه مقام معظم رهبری بر حذف دلار در تبادلات تجاری تاکید دارند و این که آیا ایشان مشخصا با جایگزینی یورو موافقت کردند یا پیشنهاد دولت جایگزینی یورو بوده است افزود: «در شرایطی که آمریکا به عنوان صاحب دلار اعلام می‌‌کند من اجازه نمی‌‌دهم ایران از پول من استفاده کند ما چرا اصرار داشته باشیم از این پول استفاده کنیم. با توجه به اینکه یورو هم یک ارز جهان‌‌شمول است ما می‌‌توانیم از یورو استفاده کنیم و کارمان را پیش ببریم و اراده نظام بر این است.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «خیلی از کشورها هم به همین ترتیب عمل می کنند و با برخی از کشورها هم که بتوانیم مبادلاتمان را با پولهای ملی خود انجام می دهیم کمااینکه با کشورهای همسایه اینکار را انجام می دهیم و در آینده برای اینکه مسافرانمان از وضعیت رفاهی بهتری هم برخوردار باشند در این خصوص با برخی کشورها گفت و گوهایی داشتیم.»

نوبخت افزود: «خیلی از کشورها هم به همین ترتیب عمل می‌‌‌کنند و با برخی از کشورها هم که بتوانیم مبادلاتمان را با پول‌های ملی خود انجام می‌دهیم کمااینکه با کشورهای همسایه این کار را انجام می‌‌دهیم و در آینده برای اینکه مسافرانمان از رفاه بهتری هم برخوردار باشند، در این خصوص با برخی کشورها گفت‌وگوهایی داشتیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار