بررسی راهکارهای حمایت از کالاهای ایرانی در گفت‌وگو با پانا

عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران: رسانه ملی به جای تبلیغ کالای خارجی برای مصرف کالای ایرانی فرهنگ‌سازی کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران می‌گوید رسانه ملی باید به جای تبلیغ کالاهای خارجی کالاهای ایرانی را تبلیغ کند و با برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از کالاهای ایرانی فرهنگسازی کند.

کد مطلب: ۸۰۹۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران: رسانه ملی به جای تبلیغ کالای خارجی برای مصرف کالای ایرانی فرهنگ‌سازی کند

محمود نجفی سهی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه رسانه ملی با وجود همه تاکیداتی که برای عدم تبلیغ کالای خارجی وجود دارد به صورت دائم درحال تبلیغ کالای خارجی است، اظهار کرد:‌ در جامعه فضایی ایجاد شده است که می‌گوید کالای ایرانی از کیفیت لازم برخوردار نیست یا قیمت بالا دارد.اگرچه کیفیت برخی از تولیدات داخلی ممکن است با انواع خارجی آن قدرت رقابت نداشته باشد تولیداتی نیز وجود دارد که ضمن قیمت مناسب‌تر از کیفیت مطلوب نیز برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مواد اولیه تولید در کشور وارداتی است یا با قیمت بالا تهیه می‌شوند، اظهار کرد: برخی از مواد اولیه تولید نیز که از تولیدات کارخانجات یا صنایع مادر تهیه می‌شوند نیز با قیمت‌های بسیار بالا تهیه می‌شوند و به دلیل بالا بودن بهره بانکی هزینه منابع مالی در کشور بالاست و واحدهای تولیدی با توجه به تعطیلات زیاد کارخانجات به طور میانگین روزانه حدود 5 ساعت فعالیت مفید دارند.

عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران اظهار کرد:‌ به دلیل روزهای زیاد تعطیلات درکشورهزینه‌های ثابت کارخانجات مانند هزینه‌های مالی و هزینه‌های پرسنلی کارخانجات، مالیات و غیره به قیمت تمام شده تولید تحمیل می‌شود.

نجفی سهی عنوان کرد:‌ واردات مواد اولیه تولید به دلیل شرایط تحریم و مشکلاتی که در مبادلات پولی وجود دارد به سختی انجام می شود ودر هیچ کشوری مانند ترکیه، تایوان، مالزی و بنگلادش شرایط تولید با ویژگی‌های تولید در داخل کشور یکسان نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از سیاست‌هایی که در سالهای گذشته دنبال شده است سیاست ازادسازی واردات بوده است.یکی از موضوعاتی که درسالهای اخیر پیگیری شده است تعرفه مناسب برای واردات خودرو بوده است.

عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران با اشاره به افزایش 50 درصدی واردات مواد اولیه اظهار کرد:‌ کاهش نرخ سپرده بانکی در شرایطی که می توانست با یک مقاومت مقطعی بازار به سمت تولید هدایت شود تبدیل به سیاستی ناکام شد و انتشار اوراق مشارکت با نرخ 20 درصد معنایی جز افزایش نرخ سود بانکی تا 20 درصد به دنبال ندارد.

نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید در سال 97 بیش از 24 درصد خواهد بود

نجفی سهی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات درسال 97 بالاتر از 24 درصد خواهد بود که این عوامل موجب رونق واردات و ضعیف‌تر شدن شرایط تولید می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ تولیدکنندگان داخلی قادر هستندکه کالای کیفی و با قیمت مناسب تولید کنند اما شرایط موجود کشور برای تولید در کنار سیاست آزادسازی واردات یا حتی قاچاق موجب شده است تا بسیاری از تولیدات داخلی شرایط رقابتی مناسبی نداشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار