شهربانو امانی*

تهران نیازمند توسعه کمربند سبز

هشت‌میلیارد جمعیت بر کره زمین زندگی می‌کنند. ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و استفاده غیراستاندارد از منابع این کره خاکی در سراسر جهان سبب شده کارشناسان محیط‌زیست و دوستداران زمین به جد به فکر نجات آن باشند و طرح ایجاد کمربندهای سبز نیز در سراسر دنیا و کلانشهرهای ایران اجرا شده است.

کد مطلب: ۸۰۳۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد

سیر مهاجرت از روستاها به شهرها و شهرها به مرکز تهران به‌عنوان پایتخت کشور سبب شده این شهر اکنون 10‌میلیون نفر جمعیت داشته باشد و کمربند حاشیه‌ای سبز سال‌هاست در دستور کار شهرداری است و معتقدم وجود این کمربند برای تهران اجتناب ناپذیر است. کمتر از 30‌درصد مساحت شهر را امروز باغات تشکیل داده‌اند و باغات تهران آخرین نفس‌های خود را می‌کشند .

لزوم کاشت‌ گونه‌های سازگار با طبیعت

متاسفانه هر درختی در یک باغ به زمین افتاد و جای آن سنگ فرش جا گرفت. سال‌هاست اجرای کمربند سبز در دستور کار است، اما در این ارتباط باید از گونه‌های گیاهی سازگار با محیط و متناسب با شرایط آب‌و‌هوایی هر شهر استفاده کرد. به‌عنوان مثال تهران زمانی پر از توتستان‌ها، چنارستان‌ها و باغ‌های گیلاس بود. در چند سال اخیر گونه‌های غیربومی به این شهر آورده شد که سبب وجود سفیدبالک‌ها در اقصی‌نقاط این شهر و یکی از مسائل اصلی شهر تهران در فصول گرم شد. بنابراین در کمربند سبز حتما باید گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم کاشته شود. متاسفانه اکنون باتوجه به شرایط آب‌و‌هوایی در پایتخت کشور در برخی مناطق گونه‌های گیاهی را مشاهده می‌کنیم که از 100 متری عمق زمین و سه برابر استاندارد آب مصرف می‌کنند .

مشکلات متعدد زیست‌محیطی شهر

به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر با توسعه و اجرای ضابطه‌مندتر و با سرعت بیشتر کمربند حاشیه‌ای سبز موافق هستم و به آن کمک می‌کنم، زیرا مزایای کمربند سبز به‌ویژه در مناطقی مانند تهران مشکلات متعددی از جمله ریزگردها را پدید می‌آورد و مدارس به‌دلیل گرد و غبار تعطیل می‌شد. علاوه براین در فصول سرد سال به‌دلیل بحث وارونگی هوا و ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و غیرمتناسب با مشکلات کنونی به‌دلیل آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مواجه هستیم. در سال حدود چهار‌هزار شهروند تهرانی به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین در اجرای کمربند سبز حتما باید ضوابط اجرایی به درستی مدنظر قرار گرفته و در اجرای طرح‌های گردشگری، تفریحی و ورزشی کمربند سبز مورد تاکید باشد .

کمربند سبز، ضامن کاهش آلودگی هوا

در یکی از آزمایشات سنجش آلودگی هوای شهر تهران اثبات شد میزان آلودگی هوا مقابل مدارسی که حداقل یک درخت در مقابل آنها کاشته شده به نسبت سایر مناطق بسیار کمتر بوده است. علاوه بر تاثیر آن بر کاهش میزان آلودگی هوا اجرای کمربند سبز سبب زیبایی بیشتر محیط پیرامونی افراد نیز می‌شود. اگر با کمی دقت به طرح‌های ‌اجراشده کمربند سبز در بسیاری از مناطق دنیا بنگرید، مشاهده می‌کنید که حتی به تونالیته رنگی در فصل برگ‌ریزان و زیبایی‌های فصل پاییز نیز توجه شده است تا این کمربندها علاوه بر تلطیف فضا زیبایی بصری را نیز با خود به‌همراه داشته باشند. در تهران نیازمند 39‌هزار هکتار کمربند سبز هستیم اما آنچه از شهرداری دوره گذشته تحویل گرفته‌ایم بسیار کمتر از این میزان است. برخلاف ایران در بسیاری از کشورها یکی از قوانین دور‌ماندن فضاهای صنعتی از محدوده شهر است. اگر این قانون در تهران اجرا می‌شد هر مگامال، برج یا واحد صنعتی مجاز باید به 120 کیلومتری شهر تهران منتقل می‌شد و 25‌درصد از فضا در کف این امکان باید به احداث فضای سبز اختصاص می‌یافت و در غیراین صورت بر دیوار یا سقف این اماکن فضا‌های سبز ایجاد می‌شد. اگر این امر در تهران نیز مورد توجه قرار بگیرد شبکه اشتغال بسیار زیادی برای جوانان دانش‌آموخته کشاورزی و محیط‌زیست ایجاد خواهد شد. فارغ‌التحصیلانی که 75‌درصد آنها بیکار هستند .

ساخت فضاهای ساختمانی غیرمجاز

متاسفانه در سال‌های گذشته ایجاد فضاهای ساختمانی و مگامال‌ها به‌ویژه در مناطق، خیابان‌ها و کوچه‌هایی که اصلا فضای کافی برای ساخت فروشگاه‌هایی در مقیاس بزرگ و بدون رعایت استاندارد ندارند برای شهر تهران ایجاد معضل کرده است. همان‌گونه که می‌دانید در 12 سال اخیر به این موضوع بی‌توجهی شده و ساختمان‌های انبوه فلزی، کامپوزیت و سنگی در شهر ساخته شده‌اند. متاسفانه ساختمان‌های کوچک را از بین بردند و جای آنها ساختمان‌هایی با مساحت زیاد ساختند و حتی در کوچه‌های کمتر از 12 متر برای احداث ساختمان‌های دوطبقه مجوز داده شد. در نتیجه نگاه به شهرسازی تولید انبوه سازه‌های ساختمانی بوده و نسبت به ایجاد فضای سبز کم‌توجهی شده است. این بی‌توجهی شامل درختان خیابان ولیعصر نیز شد، درحالی که اکثر ایرانی‌ها از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه خاطرات زیبایی دارند کف جویبار خیابان را سنگ و درختان را نورپردازی کردند. در نهایت درختان خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی پایتخت کشور بیمار شدند و در آغاز هفته درختکاری 740 درخت چنار 10 تا 15‌ساله جایگزین درختان قبلی شد .

لزوم حفاظت بیشتر از درختان خیابان ولیعصر

شهروندان باید به دو نکته در ارتباط با درختان این خیابان توجه کنند. از شهروندان مسئول تهرانی که شامل سازمان‌های مردم نهاد و مغازه‌داران خیابان ولیعصر هستند تقاضادارم حتما مقابل محل کسب‌و‌کار خود برای کمک به نیروهای پیمانکار شهرداری به منظور کمک به کاشت درختان جایگزین آستین بالا بزنند، زیرا شهرداری و ‌نیروهای پیمانکار به‌تنهایی قادر به کمک به سرسبزی شهر تهران نیستند. همچنین از تمام شهروندان عزیز عاجزانه می‌خواهم به وضعیت درختان در شمال و جنوب شهر نظارت کنند، زیرا اگر به درختان تازه کاشته شده از شمال به جنوب پایتخت توجه کافی نشود طبیعتا خشکیده خواهند شد. یکی از مشکلات عمده در گذشته عدم رعایت فاصله کافی درختان از یکدیگر بود. اگر اکنون به هر گوشه این شهر نگاه کنید هر بوته در کنار یک گیاه یکساله و فصلی کاشته شده است. از آنجایی که گیاه فصلی برای چند روز آب می‌خواهد و مصرف آب زیادی دارد هنگامی که به آن آب کافی نرسد طبیعتا ریشه‌اش خشک می‌شود. در دوره گذشته شهرداری به مسائل زیست‌محیطی تهران کم‌ توجهی بسیاری کرده و ساختمان‌سازی اولویت اول شهرداری در سه دوره کلید‌داری شهر تهران بوده است. انشاءا... در مدیریت شهردار جدید تغییر رویکرد و اصلاح فرآیندها و نظارت همگانی مردم به‌ویژه نسل جوان در دستور کار است، زیرا این کشور متعلق به آنهاست .

منبع:آرمان

* عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار