برگزاری نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند

دماوند (پانا )-ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد و موضوعاتی از جمله نبود امکانات و تجهیزات کافی به عنوان نقطه ضعف ستادبررسی شد.

کد مطلب: ۷۱۲۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا شهرستان های تهران ،مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه در هفته جاری شاهد بارش نزولات آسمانی خواهیم بود، لازم است که آمادگی کامل را در این خصوص داشته باشیم.
وی افزود: بحث بحران هم بارش برف، باران و سیل را در برمی‌گیرد و هم شامل اتفاقات دیگری مانند زلزله می‌باشد که قابل پیش‌بینی نیست و باید آمادگی لازم را داشته باشیم و می‌توانیم با برنامه‌ریزی به‌موقع به مدیریت آن بپردازیم.
فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: شرط مدیریت خوب بحران در پیشگیری است و اگر پیش از وقوع بحران بتوان کاری انجام داد می‌توان موفق شدوگرنه در دل بحران فرصت برنامه‌ریزی وجود ندارد.
صفری خاطرنشان کرد: در درجه اول مرکز فرمانداری باید به عنوان ناظر بر بحران باشد، به عبارتی اداره بحران دارای تجهیزات و امکانات کامل وجود داشته باشد تا بتواند در مواقع بحرانی با قدرت ظاهر شده و به راحتی موضوع را حل و فصل کندواین امر امکان‌پذیر است و ساز و کار آن باید فراهم شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس آیین‌نامه ابلاغ‌شده، شهرداران در شهرها مسئولیت اداره بحران را بر عهده دارند و این امر در در بخش بر عهده دهیاران است و باید حتما به آنها ابلاغ شده و زیر نظر بخشدار باشند.
فرماندار شهرستان دماوند گفت: دهیاران باید در حال آماده‌باش کامل باشند و موارد لازم به آنها آموزش داشته شود تا آمادگی کامل برای مقابله با بحران را داشته و بخشداری‌ها در مواقع بحران کمک‌حال حوزه بخش خود باشند.
صفری تاکید کرد: پیش از وقوع بحران تهیه تجهیزات لازم در حد وسع اعم از لباس و خودرو ضرورت دارد و باید پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد؛ اما نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد اعضای اصلی ستاد بحران در شهرستان دماوند ارتباط فوری با یکدیگر ندارند.
وی اضافه کرد: در این راستا می‌توان گروهی در فضای مجازی تشکیل داد تا مدیران ادارات در مواقع بحران در دسترس بوده و موقعیت را کنترل کنند.
فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: همچنین از دیگر اقدامات لازم، شناسایی پیمانکاران و افراد دارای وسیله نقلیه سنگین اعم از کامیون، لودر، گریدر و سایر ماشین‌آلات در هر شهر و روستا است تا بتوانند به عنوان معین مسئولان در شرایط بحرانی کمک کنند، از این‌رو لازم است مکاتبه‌ای به این افراد صورت گیرد. صفری تاکید کرد: علاوه بر این، لازم است پس از پشت‌سر گذاشتن هر بحران، گزارش مفصلی توسط ستاد مدیریت بحران ارائه شود تا نقاط ضعف و قوت شناسایی شده و نقاط ضعف برطرف گردد.
وی حضور اعضای ستاد مدیریت بحران در منطقه را بسیار ضروری خواند و افزود: با توجه به نزدیکی به پایان سال و نقل‌و انتقالات جاده‌ای و پیش‌بینی بارش نزولات آسمانی، تاکید ما بر سوخت‌رسانی و آماده باش ادارات خدمات‌رسان است.
فرماندار شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: همچنین اگر گروه مردمی به ویژه متشکل از جوانان تشکیل شود تا در مواقع بحران به صورت آماده‌باش به واسطه سیستم و فضای مجازی به آنها دسترسی داشته باشیم می‌توانیم از کمک آنها بهره‌مند شویم.
صفری اذعان داشت: ما امکانات ایده‌آلی در سطح شهرستان دماوند نداریم و استان نیز کمک چندانی نمی‌کند،اما دو نکته در این خصوص نجات‌دهنده است که شامل استفاده از امکانات و مدیریت مناسب بحران است.
وی ادامه داد: در این خصوص پیشگیری نیز بسیار مهم است، یکی از کارهای مناسبی که هفته گذشته در این خصوص صورت گرفت، انسداد و پاکسازی راه‌ها بود. نبود امکانات و تجهیزات کافی نقطه ضعف ستاد مدیریت بحران است.
جعفر نورمحمدی، مسئول ستاد مدیریت بحران شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: در بحران هفته گذشته، خوشبختانه شهرستان دماوند توانست عملیات خود را با موفقیت انجام دهد و هیچ یک از جاده‌های روستایی و شهری در این شهرستان مسدود نشد. وی افزود: نقاط ضعف ما در خصوص تجهیزات بود، چرا که در دو مرحله برف‌روبی روستاهای پشت کوه در خواست لودر و نمک‌پاش داشتیم و برای محور ایوانکی و جاده هومند وادان نیز بحث یک دستگاه گریدر و نمک‌پاش مطرح شد.
وی دامه داد: گزارش‌های ارائه شده در هر عملیات به استان تهران بیانگر نقاط قوت و ضعف ماست؛ خوشبختانه حتی در زمینه بحث دپوی نمک و ذخیره سوخت نیست واز شهرداران اطلاعات لازم را دریافت کرده بودیم و باید دهیاران، شهرداران، بخشداران و مدیران بحران در این زمینه به ارائه اطلاعات بپردازند.
/خبرنگار:هدیه نزهتی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار