معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش:

لزوم توجه به تربیت معلم/اجرای سند تحول بنیادین نیازمند زیرساخت است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: سندتحول بنیادین کاملترین سند در حوزه تعلیم و تربیت بوده که اجرای آن نیازمند زیرساخت هایی است.

کد مطلب: ۶۶۴۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ علی زرافشان در برنامه پرسشگر در مورد وضعیت نظام آموزشی در کشور عنوان کرد: آموزش و پرورش با جامعه همواره در تعامل بوده و باید از ایستایی پرهیز شود و نمی توان به طور مطلق شرایط آموزش و پرورش را نامناسب تلقی کرد.

وی افزود: در آموزش و پرورش توفیقاتی داشتیم اما در مواردی باید در حوزه کیفیت بخشی به فعالیتها، تحولاتی را داشته باشیم.

استلزامات خوبی برای آموزش و پرورش در برنامه ششم ایجاد شده است

معاون آموزش متوسطه وزیر تصریح کرد: استلزامات خوبی برای آموزش و پرورش در برنامه ششم ایجاد شده و با توجه به نگاه مثبت مجلس وزیر آموزش و پرورش شرایط مناسبی برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت و نباید کمبودهای موجود ما را ناامید کند.

زرافشان با اشاره به تعبیر رئیس جمهوری درباره مدرسه آینده عنوان کرد: معلم محوری، سواد رسانه ای ، تفکر انتقادی ، شاداب سازی مدارس و توجه به مهارت آموزی در چنین مدرسه ای در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین متقن ترین سند در نظام آموزش و پرورش محسوب می شود گفت: اجرای آن نیازمند زیرنظام هایی است که از جمله آن می توان به زیرنظام فضا و تجهیزات اشاره کرد که شاداب سازی مدارس بدون داشتن فضای مناسب محقق نخواهد شد.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: در بحث فضاهای آموزشی بودجه ای به مسئله تخریب و بازسازی اختصاص داده می شود که در نوع خود به اصلاح اوضاع آموزش و پرورش کمک می کند .

وی در مورد وضعیت تربیت معلم در آموزش و پرورش اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان دو گروه از افراد آموزشهای معلمی می بینند که برخی از آنها در دوره چهارساله و برخی بر اساس اساسنامه دانشگاه تحت تعلیم آموزشهای معلمی هستند و مسیر جذب معلم با شایستگی های حرفه ای در این شغل باید همواره از دانشگاه فرهنگیان باشد.

جذب 50 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان

زرافشان افزود: از 300 هزار معلم فقط 50 هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شده که نیازمند توجه بیشتری در این حوزه هستیم و باید به حقوق و منزلت معلم بیشتر اهمیت داده شود.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: از دیگر مواردی که باید در نظام آموزش و پرورش لحاظ شود اصلاح نگاه کارمندی نسبت به معلمان بوده بر همین اساس درخواست تغییر زمان آزمون استخدامی معلمی را داشتیم که موافقت نشد.

در دانشگاه فرهنگیان نیازمند 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی هستیم

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه فرهنگیان نیازمند 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی هستیم گفت: در برنامه پنجم توسعه بودجه عظیمی به دیگر دانشگاه ها اختصاص یافت اما دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار نگرفت.

زرافشان در مورد مسئله کنکورمحوری در مدارس کشور تصریح کرد: این آزمون برای دانش آموزان اثرات مخربی دارد اما فارغ از آن برگزاری آزمون های ورودی مدارس نیز روح دانش آموزان را آزرده کرده است و این امر در حالی اتفاق می افتد که سند تحول بنیادین به عدم جداسازی و گسترش آموزش فراگیر تاکید دارد.

تنوع در مدارس باید کاهش یابد

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: تنوع در مدارس باید کاهش یابد و با انتظارات جامعه هماهنگی داشته باشد و در حال حاضر از 140 هزار دانش آموز استثنایی 70 هزار نفر در مدارس خاص تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه دسترسی علمی در کشور وجود دارد یادآور شد: باید آموزش و پرورش را با کیفیت بیشتری دنبال کرد و در این مسیر مهارت آموزی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی تحقق یابد. به عنوان مثال شهید حججی فارغ تحصیل یکی از هنرستان های کاردانش کشور بود که موجب برپایی موجی در حوزه مهارت آموزی کشور شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار