ابتکار خبر داد :

راه‌اندازی مزرعه آموزشی کنترل گرد و غبار در عراق

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه پیمانکار راه‌اندازی مزرعه ۲۰۰هکتاری برای آموزش، پژوهش و توان‌افزایی در حوزه گرد و غبار در عراق، ستاد عتبات است، گفت: این ستاد اقدامات اولیه را در خاک عراق شروع کرده است.

کد مطلب: ۶۳۷۵۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ، معصومه ابتکار در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار؛ چالش‌ها و راه حل‌ها که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،اظهار کرد:به‌طور قطع بازگشت امنیت و آرامش به عراق با آزادسازی موصل و حذف داعش از عراق میسر می‌شود و فضایی را ایجاد می‌کند تا اقدامات بیشتری در مورد احیای تالاب‌ها و کنترل و مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شود و دولت عراق وظایف خود را در این زمینه با جدیت انجام دهد.

وی با بیان اینکه اجلاس بین‌المللی گرد و غبار به منظور تبادل تجربیات و بررسی ساز و کارهای حقوقی، فنی و مالی برگزار می‌شود، اظهارکرد: روز دوشنبه تا روز چهارشنبه (۱۲ تا ۱۴ تیرماه) کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غباربرپا می‌شود. این کنفرانس رخداد مهمی برای کشور ما، منطقه و بسیاری از کشورهای جهان است که تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد و شدت توفان‌های گرد و غبار طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است، گفت: این توفان‌ها تاثیرات منفی بسیاری از لحاظ اقتصادی و بهداشتی برجای می‌گذارد. کشور ما از این جهت متحمل آسیب‌های بسیار شده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از طریق کشورهای مختلف از جمله عراق، سوریه، عربستان و افغانستان تحت تاثیر گرد و غبار است،تصریح کرد: این موضوع از ابتدای دولت یازدهم در دستور کار دولت قرار گرفته است و از اولین سفرها به عراق مذاکرات و پیگیری‌ها در این زمینه آغاز شد و تاکنون مذاکرات متعددی با رئیس جمهور عراق، نخست وزیر و وزیر محیط زیست این کشور در مورد ضرورت انجام تکالیف و وظایف دولت عراق در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار انجام شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: از دو ماه پیش تلاش برای دستیابی به چارچوب‌های عملی با دولت عراق تشدید شده است؛ به طوری‌که ماه گذشته ما و معاون وزیرمحیط زیست عراق، یک برنامه اجرایی مشترک به منظورراه‌اندازی مزرعه ۲۰۰ هکتاری برای آموزش، پژوهش و توان‌افزایی در حوزه گرد و غبار امضاء کردیم. طبق این تفاهم‌نامه انتقال تجربه ایران به عراق در مورد گرد و غبار در ابعاد مختلف از جمله مدل‌سازی و پیش‌بینی گرد و غبار، سنجش کیفیت هوا، نحوه مدیریت عرصه سرزمینی، چگونگی کاشت نهال و مالچ پاشی، مدیریت منابع آب، احیای تالاب‌ها در این مجموعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه عربستان یکی از کشورهایی است که کانون‌های گرد و غبار آن ایران را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد،اظهارکرد: سدسازی‌های ترکیه، صحرای قراقوم ترکمنستان از مسائل مهم در موضوع گرد و غبار ایران است. افزون بر این سیستان و بلوچستان از کانون‌های گرد و غبار افغانستان تاثیر می‌پذیرد.

ابتکار با تاکید بر اهمیت کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار اظهار کرد: این اجلاس با پشتوانه چندین قطعنامه که به ابتکار و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته در ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: مهمترین مسئله در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار تبادل تجربیات و انتقال راه‌حل‌ها و بررسی چالش‌های مربوط به پدیده گرد و غبار است. برخی از کشورها تجربیات موفقی در این زمینه دارند. ایران نیز تجربیات و دستاوردهای قابل ارائه‌ای در این موضوع دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ساز و کارهای حقوقی، فنی و مالی در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار بررسی خواهد شد و امیدواریم گام رو به جلویی در مقابله با گرد و غبار در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار