در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

"آزمون وُسع" ملاک دریافت حق بیمه از دارندگان دفترچه سلامت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص جزئیات پرداخت حق بیمه توسط صاحبان دفترچه بیمه سلامت گفت: پرداخت حق بیمه مُر قانون نبوده اما در برنامه ششم توسعه پرداخت حق بیمه پیش بینی شده است.

کد مطلب: ۶۳۵۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

محمدنعیم امینی فرد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه پرداخت حق بیمه مُر قانون نبوده است، گفت: قرار بود بر اساس قانون بیمه همگانی که سال ها پیش در مجلس تصویب شد، کلیه افراد ایرانی تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهد اما در قانون به موضوع پرداخت حق بیمه اشاره ای نشده که به چه نحوی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار شد افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند به طور رایگان بیمه شوند و این طرح انجام شد و طبق آن 11 میلیون نفر بیمه شدند.

وی با اشاره به ادامه اجرای بیمه همگانی در برنامه ششم توسعه نیز توضیح داد: در برنامه ششم توسعه با توجه به تجربه ای که به دست آورده ایم، پیش بینی شده تا حق بیمه ای بر اساس آزمون وُسع دریافت شود. البته در این برنامه پیش بینی شده افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد و سایر ارگان های حمایتی هستند حق بیمه ای پرداخت نکنند.

این نماینده مجلس افزود: مبلغی که برای حق بیمه تعیین شده رقم بالایی نیست ولی اگر سایر افرادی که تحت پوشش ارگان های حمایتی نیستند اما احساس کردند که توانایی پرداخت حق سرانه بیمه را ندارند، می توانند به ارگان های حمایتی مراجعه کنند و تحت پوشش بیمه به صورت رایگان قرار بگیرند.

وی با اعلام اینکه ساز و کار آزمون وُسع را باید وزارت بهداشت و رفاه طراحی کنند، گفت: طراحی آزمون وسع به وزارت رفاه واگذار شده اما هنوز ساز و کار مشخصی به ما اعلام نشده است و پیگیر هستیم تا نحوه برگزاری این آزمون مشخص شود. همچنین در کمیسیون بهداشت و درمان مراقب هستیم تا حق هیچ بیمه شده ای تضییع نشود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: صنعت بیمه در تمام دنیا به گونه ای است که درصدی از مشارکت بیمه شدگان را به همراه دارد اما در عین حال موظف هستیم افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند، شناسایی کنیم و مشارکت افراد توانمند را نیز داشته باشیم.

به گزارش پانا، اخیرا هیأت وزیران طرحی را مبنی بر برقراری آزمون وسع و دریافت حق بیمه از 10 میلیون بیمه شده همگانی به تصویب رسانده که طبق آن توانمندی مالی و وسع بیمه شدگان تحت پوشش از طریق آزمون وسع و پایگاه داده‌ها که وزارت رفاه در اختیار دارد سنجیده خواهد شد و میزان مشارکت فرد برای پرداخت حق بیمه مشخص می‌ شود.

این در حالی است که سازمان بیمه سلامت درباره شمار مشمولانی که باید حق بیمه بپردازند اعلام کرده است که از 10 میلیون بیمه شده همگانی حدود 8.5 میلیون نفر درآمد کمتر از یک میلیون تومان در ماه دارند. 1.5 میلیون نفر باقی می‌مانند که یارانه 500 هزار نفر از آنها قبلا قطع شده و در واقع وسعشان به حدی بوده که مشمول حذف یارانه شدند، گروه سوم هم درآمدهای معقولی دارند. بر این اساس از گروه دوم و سوم با توجه به آزمون وسع حق بیمه دریافت خواهد شد که از 15 تا 100 درصد متغیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار