عزم دو کشور ایران و گرجستان بر توسعه همه جانبه روابط

دكتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان امروز صبح با ميخائيل جانليدزه وزير امورخارجه گرجستان ملاقات كرد.

کد مطلب: ۶۱۴۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار اعزامی پانا، ميخائيل جانليدزه، وزير امور خارجه گرجستان در ابتدا به دكتر ظريف و هيات همراه خوش آمد گفت و اظهار داشت: ما آمادگی داريم در زمينه ها و سطوح مختلف با طرف ايراني همكاری داشته باشيم.
وزير امور خارجه گرجستان، با یاد آوری بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان دو کشور و قدردانی از حمایت ایران از تمامیت ارضی گرجستان، سفر نخست وزیر گرجستان به تهران در آینده نزدیک را مهم دانسته و گفت: اطمینان دارم که سفر آقای ظریف به گرجستان و سفر آتی نخست وزیر گرجستان به ایران روند توسعه روابط دو کشور را تسریع خواهد کرد.
ميخائيل جانليدزه با اشاره به افزایش 50 درصدی میزان مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 نسبت به سال های گذشته، شرایط سرمایه گذاری در گرجستان را برای سرمایه گذاران ایرانی مطلوب ارزیابی کرده و گفت: در این راستا می توان به طرح مشترک پالایشگاه پتروشیمی گرجستان اشاره کرد. همچنین امروز شاهد برگزاری نشست اقتصادی مشترک هستیم که فرصت خوبی برای آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در گرجستان است و در این نشست صاحبان صنایع گرجی نیز با فضای اقتصادی ایران آشنا خواهند شد.
جانليدزه با مهم دانستن همکاری دوجانبه در زمینه ترانزیت و اعلام این که ایران می تواند از ظرفیت های ترانزیتی گرجستان به سمت اروپا استفاده کند، گفت: ابعاد مختلف همکاری در زمینه حمل و نقل در حال توسعه است. کریدور حمل و نقل ریلی را تعریف کرده ایم و قرار است طرح مشترکی با راه آهن ایران اجرا کنیم که این طرح میتواند کالاها را از آسیای میانه ایران و گرجستان به اروپا منتقل کند.در واقع با این طرح میتوانیم کریدور جایگزین برای کشورهای مختلف استفاده کنیم و به عنوان پل ارتباطی میان ایران و اروپا محسوب شود
وزير امور خارجه گرجستان با تاكيد بر همكاری بين شركت ها ی ايرانی و گرجستانی، گفت: زمينه هاي زيادی برای سرمايه گذاری شركت های ايرانی در گرجستان وجود دارد. در زمينه ديدار گردشگران ايرانی از گرجستان افزايش خوبی داشته ايم. آمادگي داريم در خصوص توسعه و ثبات همكاری ها را افزايش دهيم. در زمينه تكنولوژی، كشاورزی و صادرات محصولات كشاورزی شركت های گرجستانی علاقمند به همكاری با طرف های ايرانی هستند.
جانليدزه يكی ديگر از زمينه های همكاری را تعاملات دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو عنوان كرد. وي همچنين بر تنظيم ترتيباتی با كشورهاي همسايه آذربايجان و ارمنستان براي عملياتی كردن كريدور ترانزيتی خليج فارس و دريای سياه و با حضور كشورهای چين و هند تاكيد كرد.
ظريف، وزير امورخارجه كشورمان در ابتدای صحبت های خود در نشست مشترک خبری، ضمن تشكر از مهمان نوازی طرف گرجستانی، گفت: ما زمینه های مختلف همکاری را در نشست امروز بررسی کردیم. زمینه ها شامل ترانزیت صنعت تولید ، آموزش و همکاری در سازمان های بین المللی و مسائل منطقه ای است.معتقدم فرصت های خیلی زیادی میان دو کشور برای همکاری وجود دارد.کریدور خلیج فارس به دریای سیاه فرصتی است که در صورت اجرایی شدن، کشور های منطقه بیشتر به یکدیگر نزدیک می شوند و هزینه های انتقال کالا کاهش می یابد.
ظريف با تاکید بر همكاری هاي بانكی و سرمايه گذاری مشترك، خاطرنشان کرد: دو کشور در زمینه تکنولوژی و تولید نیز می توانند همکاری کرده و مکمل یکدیگر باشند. یکی از موضوعاتی که امروز بررسی و برآن تاکید کردیم این است که در زمینه انتقال پول و مبادلات بانکی همکاری داشته باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر وجود ظرفیت های زیاد میان دو کشور که چندان استفاده نشده و باید از این ظرفیت ها استفاده شود و همچنین با اشاره به سفر آتی نخست وزیر گرجستان به تهران، اظهار امیدواری کرد: این سفر صفحه جدیدی در روابط دو کشور به شمار آید و فرصت خوبی برای توسعه همکاری ها ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار