غلط اندر غلط امسال تئاتر از نگاه بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی در آستانه فرارسیدن سال نو درباره نقاط ضعف و قوت تئاتر کشور گفت: ساختن 10 سالن تئاتر در شرق تهران و نقاطی دور از دسترس تماشاگرانی بود که به تماشای تئاتر در سالن های مرکز شهر عادت کرده اند، غلط اندر غلط امسال تئاتر کشور بود.

کد مطلب: ۶۰۱۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون درباره شرایط هنر تئاتر با توجه به تصمیم ها و اقدامات صورت گرفته در سال 95 به خبرنگار فرهنگی پانا گفت: به نظرم نقاط ضعف مدیران و تصمیم های آن ها در حوزه تئاتر در سال 95 بیشتر از نقاط قوت بود. برای مثال کنار گذاشتن قرارداد تیپ بزرگترین لطمه را به جامعه تئاتری کشورمان زد.در نظر گرفتن قانون صنفی برای حضور ستارگان سینما در تئاتر بود اقدام نامناسب بعدی بود.
وی افزود: همچنین درصد گرفتن سالن ها از هنرمندان برای اجرای یک اثر نمایشی، کنار گذاشتن قانون تعیین دستمزدها، آشفته کردن وضعیت بیمه هنرمندان تئاتر نیز همگی از سیاست های اشتباه در این هنر طی امسال بود. از طرفی گماردن افرادی کم سواد برای سانسور و ممیزی را هم باید به این لیست اضافه کرد. همچنین حذف کمک هایی که به تئاتر می شد توسط دولت تدبیر و امید، امید را از تئاتری ها گرفت.
مدیرعامل خانه تئاتربا اشاره به عدم نتیجه بخشی طرح راه اندازی سازمان مستقل تئاتر ادامه داد: ما قوانین سازمان مستقل تئاتر را به رئیس جمهور ارائه کردیم که متاسفانه توجهی به آن شد. همینطور خواهش کردیم در دولت، اتاق تفکر و اندیشه در هنر به طور عام و در تئاتر به طور خاص ایجاد شود که نسبت به آن هم استقبالی نشد. در حالی که بودجه تئاتر دو برابر شد اما به این حوزه در واقعیت تعلق نگرفت وانگار در بخش مالی وزارت فرهنگ و ارشاد گیر کرد.
فراهانی با اشاره به یک اشتباه در سیاست گذاری امسال تئاتر ایران توضیح داد: اگر همه آنچه گفتم را اشتباه بدانیم، اقدام اشتباه دیگر یا به اصطلاح غلط اندر غلط دیگر، ساختن 10 سالن تئاتر در شرق تهران و نقاطی دور از دسترس تماشاگرانی بود که به تماشای تئاتر در سالن های مرکز شهر عادت کرده اند. بنابراین این سوال پیش می اید که ساختن این تعداد تماشاخانه آن هم در یک منطقه شهر با چه سیاستی قابل انطباق است؟! چرا این سالن ها حداقل در ده نقطه از شهرداری تهران توزیع نشده است؟! این مسائل هم سوال برانگیز و هم شک برانگیز است و جای سوال دارد.
وی همچنین درباره نقاط قوت عملکرد مدیران در حوزه تئاتر خاطر نشان کرد: شاید بتوان از همین ساخته شدن سالن ها دفاع کرد. همچنین شنیدم سالن های دیگری در دست ساخت است که اتفاق خوبی است. اما مشخص نیست 17 میلیارد تومانی که گفته می شود خرج تئاتر شهر شده است، دقیقا چطور هزینه شده؟! چه کسی از صورت حساب های هزینه های این بودجه خبر دارد؟! به نظرم این وضعیت نتیجه این است که کار مردم را به خودشان واگذار نمی کنیم و امور هنری را در چرخه قوم و خویش ها قرار می دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار