تصویب دستورالعمل اجرایی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس

خبرگزاری پانا: عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در ۱۲ ماده تصویب شد، افزود: گزارشات رسیده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید با نام و نشان مشخص باشد.

کد مطلب: ۶۰۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، عوض حیدرپور شهرضایی در تشریح جلسه چهارشنبه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، گفت: اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در آن جلسه دستورالعمل اجرایی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را به تصویب نهایی رساند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این دستور العمل ۱۲ ماده دارد، افزود: در این ۱۲ ماده سازوکارهای مربوط به ساختار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مشخص شده است که بر اساس آن هیات متشکل از یک رئیس، دو نائب رئیس، دو دبیر و یک سخنگو است و یک دفتر اجرایی با دبیر اجرایی فعالیت‌های این هیات را انجام می‌دهند.

وی در توضیح جزئیات دستورالعمل اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تصریح کرد: در این دستورالعمل پیش بینی شده که به هیات گونه‌ای حرکت کند که هیچ پرونده‌ای از یک دوره مجلس به دوره بعدی منتقل نشود و رسیگی کامل به پرونده‌ها در همان دوره انجام بگیرد.

حیدرپور شهرضایی با بیان اینکه امیدواریم فعالیت‌های هیات با سرعت و دقت انجام بگیرد، تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل امیدوارم بررسی پرونده‌ای باقی نماند جز اینکه تصمیم گیری‌های هیات منوط به تعیین و تکلیف موضوعی در مراجع قضایی باشد که در این شرایط هیات می‌تواند نظر خود را تا اخذ نظر مراجع قضایی نگه دارد و درموضوعی که به مسائل امنیتی کشور مرتبط می‌شود هیات می‌تواند نظر مراجع مربوط امنیتی را اخذ کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به مواد این دستورالعمل اجرایی، توضیح داد: بر اساس گردش کاری مشخص شده در این هیات، بعد از رسیدگی و صدور رای برای پرونده‌ای، حق اعتراض برای فردی که رای خلاف یا به نفع وی صادر شده، وجود دارد که این اعتراض در شعبه تجدیدنظر هیات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل اجرایی قانون نظارت بر رفتار نمایندگان کل گردش‌ کارها، صدور رای و تعقیب مسایل به صورت محرمانه انجام می‌گیرد و به هیچ عنوان این اسناد قابل انتشار نیستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه گزارشات رسیده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید با نام و نشان و مشخص باشد، یادآور شد: گزارش‌هایی که از صحن مجلس و از سوی نمایندگان مجلس و فضای عمومی مجلس به هیات منعکس می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمایندگان می‌توانند درباره رفتار همکاران خود نقطه نظرات خود را بیان کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در تبیین ترکیب این هیات، توضیح داد: این هیات متشکل از ۷ نماینده است که یکی از نواب رئیس مجلس، یک نفر از کمیسیون قضایی و حقوقی، یک نفر از کمیسیون اصل نودم قانون اساسی و ۴ نفر ازنمایندگان هم با رای سایر نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند که تیم هیات رئیسه این هیات قبلا انتخاب شده و تنها سخنگوی آن باقی مانده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار