یک بام و دو هوا در رسیدگی به شکایت از نمایندگان

تهران (پانا) - چندین شکایت از کریمی قدوسی و ذوالنوری بلاتکلیف مانده، ولی در زمانی کوتاه به تنها شکایت علیه پروانه سلحشوری رسیدگی شد.

کد مطلب: ۹۰۱۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
یک بام و دو هوا در رسیدگی به شکایت از نمایندگان

به گزارش ایرنا، محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا و سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هفته گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران از ادامه بررسی پرونده سلحشوری نماینده تهران در قوه قضاییه خبر داد.

13 شهریور ماه گذشته پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در نطق سالیانه خود در صحن علنی از رهبری خواست که در زمینه سیاست خارجی، نحوه اداره صدا و سیما و نظارت استصوابی شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با برگزاری همه‌پرسی، به آرای مردم مراجعه کند. او همچنین درباره بازگشت نظامیان به پادگان‎ها و رفع حصر سخن گفت. غلامرضا حیدری، دیگر نماینده تهران نیز در همان جلسه خواستار مراجعه به آرای عمومی برای حل معضلات داخلی و خارجی شده بود. پس از انتشار گسترده سخنان این دو نماینده در شبکه‎های اجتماعی، حدود 30 نماینده اصولگرای مجلس در نامه‎ای به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست کردند که نطق آن‎ها بررسی شود، چرا که سخنان آن‎ها را «خلاف واقع» و «موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به ارکان نظام» دانستند.

حالا این نطق، گریبان‎گیر نمایندگان تهران شده ‎است و به گفته نوبندگانی، پرونده سلحشوری برای تعیین تکلیف به قوه‎ قضاییه می‎رود. این درحالی است که بعد از گذشت ماه‎ها هنوز سرنوشت شکایت‌های متعدد از جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و کلات و نیز علی لاریجانی و مجتبی ذوالنوری نمایندگان قم معلوم نیست.

*شکایت‌های بی‌سرانجام

وزارت اطلاعات، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و شهیندخت ملاوردی، دستیار سابق رئیس‌جمهوری در امور شهروندی و سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری سابق، از جمله شاکیان فعلی کریمی قدوسی هستند که نتیجه شکایت‌هایشان هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

البته شاکی‌ها تنها به این لیست محدود نمی‌شوند. نوبندگانی سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‎وگو با خبرنگار خانه ملت ابتدای اسفندماه خبر داد که دادستانی کل کشور به‎خاطر سخنان کریمی قدوسی در قم و «خائن» خواندن رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس از او شکایت کرده ‎است و او باید درباره آن به هیأت نظارت توضیح بدهد.

دولت یازدهم و دوازدهم بارها از کریمی قدوسی به دلیل ادعاهای خلاف واقعش در مورد دولت شکایت کرده‎ است.

علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد نیز به‎دلیل مصاحبه کریمی قدوسی و متهم کردن او و فرزندانش به فساد مالی به هیئت نظارت شکایت کرده‎ است. بروجردی در این باره به فارس گفته‎ است که ادعاهای وی را حتی دادستانی کل کشور رد کرده و من به قوه قضاییه شکایت خواهم کرد.

یازدهم اسفندماه نیز بار دیگر معاون حقوقی رئیس جمهوری خبر داد که از کریمی قدوسی برای جاسوس خواندن رئیس‌جمهور شکایت می‎شود. لعیا جنیدی در این باره به برنا گفت که دو سه مورد شکایت از کریمی قدوسی انجام شده ‎است. یکی از شکایت‌ها منجر به صدور کیفرخواست شد و از این منظر، متفاوت بود و قدمی هم پیش رفت، اما بعد متأسفانه قرار موقوفی تعقیب در مرحله بدوی صادر شد که آن را مجدد مورد اعتراض قرار دادیم و شکایت در مرحله بالاتر، باید به دیوان عالی کشور برود.

البته پیش از این نیز شکایت‌های متعددی از این نماینده اصولگرا مطرح شده بود که به گزارش اعتماد، دو شکایت از پنج شکایت به قوه قضاییه رفت. کریمی قدوسی 13 شهریورماه سال گذشته گفته بود که سه شکایت او در مجلس رد شده و دو شکایت به قوه قضاییه رفته است. شکایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی از جمله این شکایات بوده است.

اظهارات او درباره کمک فعالان اقتصادی به ستاد تبلیغات روحانی که تنها در این صورت کمک می‎کنند که پس از انتخابات فعالیت اقتصادی داشته باشند و باند نیویورکی‎ها در مجلس رد شد و دو شکایت درباره نفوذ در بدنه دولت، وجود افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت و وجود جاسوس در تیم هسته‎ای به قوه قضاییه رفت.

*شکایت از رئیس

شکایت‌ بی‌سرانجام تنها به کریمی قدوسی اختصاص ندارد. شهریورماه سال جاری حسن کامران، نماینده مردم اصفهان به تسنیم گفته بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس هنگام بررسی بودجه سال 97، 39 هزار میلیارد تومان را در تخصیص منابع به استان‌ها و بخش‌های مختلف کشور تحمیل کرد که به‌واسطه آن، از وی شکایت کردم. کامران همچنین گفته بود که از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست کرده است که نسبت به شکایت بنده از آقای لاریجانی، بدون توجه به نام و جایگاه ایشان رسیدگی کند. با این حال، تا به امروز هیچ‌کدام از اعضای این هیأت، از بررسی این شکایت صحبتی نکرده‎اند.

*شکایت از نماینده قم

مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم از جمله نمایندگانی است که اظهارات حاشیه‎برانگیز زیادی داشته ‎است. تابستان سال جاری اخباری مبنی بر شکایت علیه ذوالنور به‎دلیل ادعاهای برای اعطای 2500 حق شهروندی از سوی آمریکا به مقامات ایرانی، منتشر شد، اما سخنگوی هیأت نظارت اعلام کرد که چنین شکایتی به این هیأت ارائه نشده ‎است. با این‎حال اوایل، اسفندماه سال جاری سخنگوی هیأت نظارت خبر داد که شکایتی از او به‎خاطر اظهاراتش درباره رئیس‌جمهوری مطرح شده ‎است و قرار شده که در اولین جلسه برای ارائه توضیحات در هیأت حضور پیدا کند. پیش از این نماینده مردم قم مدعی شده بود که: «وقتی برف می‎آید آقای رئیس‌جمهور سه روز از خانه بیرون نمی‎آید، تا سرما به او نزند. بنابراین معلوم است نمی‎تواند مشکلات کشور را حل کند.»

این کندی در اقدام برای رسیدگی به شکایت از برخی نمایندگان وابسته به جریان اصولگرا در حالی رویه شده که به‌سرعت به پرونده شکایت از سلحشوری، عضو فراکسیون امید رسیدگی شد. پیش از این نیز این رویه نامتوازن مورد اعتراض دولت قرار گرفته بود. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نسبت به بررسی شکایات در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اعتراض کرده و در این باره به خبرآنلاین گفته که متأسفانه نه‌ فقط ایشان، بلکه خیلی‎ها حرف خلاف واقع می‎زنند. اما جایی که خلاف واقع است و هم واقعاً آثار خیلی منفی روی امید مردم و سرمایه اجتماعی کلیت نظام دارد ما از آنها شکایت می‎کنیم. چندین مرتبه از او طرح شکایت شده است ولی خوب در این مسائل هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید جدی‌تر برخورد کند، این موضوع خیلی مهم است.

*هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان چه وظایفی دارد؟

در سال 1391 در مجلس نهم، طرح نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وجود برخی مخالفت‎ها به تصویب رسید و در این مجلس نیز به اجرا گذاشته شد. قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان شامل 11 ماده است که بر اساس مواد 1 و 2 آن تخلفات یا عدم رعایت شئون نمایندگی جرایمی مانند تذکر شفاهی یا تذکر کتبی و همچنین لغو اعتبارنامه نماینده در نظر گرفته می‎شود. علاوه بر این، طبق تبصره 5 ماده 2 آن، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ضمن رسیدگی به تخلفات موضوع این قانون، مراتب کیفری را به مراجع ذی‌صلاح اعلام می‎کند.

با این حال، مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس به تسنیم گفته‎ است: قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان جامع نیست. همچنین در این هیأت ابزار نیز کامل نیست و به دلیل برخی منافع نمایندگان، قضاوت بی‌طرفانه در این هیأت تقریباً کار سختی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار