استاندار کردستان :

افزایش سهم آب تخصیصی به کردستان خواسته تمام مسئولین استان است

تمام اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان و مجمع نمایندگان استان کردستان، خواستار افزایش سهم تخصیص آب به کردستان از سدهای استان شدند.

کد مطلب: ۵۶۶۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کردستان ،استاندار کردستان در سیزدهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضورانصاری معاون رئیس جمهور و معین استان های کردستان و آذربایجان غربی در اقتصاد مقاومتی و میدانی معاون آب و آبفای وزارت نیرو برگزار شد، با جمع بندی صحبت های مدیران استان اظهار داشت: ما اسرار داریم در برنامه ششم توسعه سهم آب تخصیصی استان افزایش و زمین های آبی استان به میانگین کشوری برسد.

عبدالمحمد زاهدی در این جلسه یادآور شد: امروزه موضوع آب در کل دنیا و بویژه در کشور ما به دلیل تغییرات اقلیمی و نوع مصرف در بخش های مختلف تبدیل به چالش و دغدغه مدیران شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه ما قبول داریم که عمده آب کشور ما در حوزه زاگرس، البرز و شمال خراسان وجود دارد و سایر مناطق کشور منابع آبی چندانی ندارند اما مطلب دیگری که همه قبول داریم اهمیت تقسیم عادلانه آب است.

زاهدی ادامه داد: باید مشکلات و موانع، و فرصت ها و ظرفیت ها را در نظر بگیریم و از آب به گونه ای استفاده کنیم که بیشترین صرفه را داشته باشد یعنی به بحث قیمت تمام شده محصول توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که تولید در کجا انجام بگیرد به صرفه تر است، در جایی که زمین و آب وجود دارد یا در جایی که نیاز به انتقال آب دارد؟

استاندار کردستان با اشاره به اینکه رشد جمعیت در برخی مناطق مرزی کردستان به دلیل مهاجرت منفی است، بر ضرورت نگه داشت جمعیت در مناطق مرزی تاکید و خاطرنشان کرد: نگه داشت جمعیت در مناطق مرزی به لحاظ امنیتی برای مصالح کشور بسیار حائز اهمیت است و این امر دلیل دیگری بر اهمیت توجه به تقسیم عادلانه آب است.

زاهدی در ادامه با یادآوری اینکه، در جلسه ای که با حضور دکتر جهانگیری معاون محترم رئیس جمهور در کردستان برگزار شد، چیتچیان با اسم بردن از چند سد استان، تاکید کردند که آب این سدها از استان خارج نخواهد شد، افزود: ما خواستار مکتوب شدن سخنان وزیر محترم نیرو به منظور تحقق آن هستیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از زمین های کشاورزی کردستان علیرغم اینکه در کنار سدها قرار دارند، تشنه هستند، تاکید کرد: تکلیف سهم تخصیص آب استان از سدهای استان را مشخص کنید.

زاهدی همچنین اظهار داشت: همه معتقدیم مشکل دریاچه ارومیه باید حل شود اما چرا هزینه احیای دریاچه ارومیه را فقط کردستان و غرب آذربایجان غربی بپردازند، لااقل بخشی از این هزینه را باید آنهایی که مانع ورود آب به دریاچه و خشک شدن آن شده اند پرداخت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار