کرمانشاه جزو 10 استان برتر در بخش سواد آموزی شد

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه در سال گذشته جزو 10 استان برتر کشور در زمینه فعالیت‌های سوادآموزی شناخته شد.

کد مطلب: ۵۰۹۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از کرمانشاه، محمدرضا بسامی معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: با توجه به شیوه جدید سنجش حدود 35 هزار نفر جمعیت بی سواد 10 تا 49 سال استان شناسایی شد که در صورت همکاری سایر دستگاه ها در یک برنامه پنج ساله می توانیم این تعداد جمعیت را با سواد کنیم.
محمدرضا بسامی با بیان اینکه سال گذشته سهمیه 18 هزار نفری برای سوادآموزی استان در نظر گرفته شده بود، گفت: سال 94 در مجموع 17 هزار و 333 نفر در دوره‌های مختلف سوادآموزی شرکت کردند.
به گفته بسامی سال پیش بیشتر از 96 درصد سهمیه سواد آموزی استان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفت.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: در سال گذشته بیش از 1800 نفر از دستگاه‌های مشارکت‌پذیر آموزش دوره‌های مختلف سواد آموزی به افراد بی‌سواد و کم‌سواد را بر عهده داشتند.
بسامی افزود: بیش از 10 میلیارد تومان از اعتبارات ملی در حوزه سواد آموزی در این استان جذب شده است که در این زمینه اشتغال زایی خوبی در استان صورت گرفته است.
وی در ادامه دوره‌های سواد آموزی را شامل سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال دانست و افزود: در سال گذشته پوشش سهمیه سوادآموزی دوره تحکیم و انتقال در استان کرمانشاه 100 درصد تحقق یافت.
بسامی در ادامه با بیان اینکه امسال سهمیه سواد آموزی در نظر گرفته شده برای استان کرمانشاه از نظر حجمی کاهش 16 درصدی نسبت به سال گذشته دارد، گفت: برای امسال سهمیه سوادآموزی 15 هزار نفر در نظر گرفته شده است.
بسامی بیان داشت: در طول 35 سال عمر نهضت سواد آموزی در کشور، تنها در سال های 94 و 95 در دولت تدبیر و امید با وجود مشکلات مالی که وجود دارد، برای افراد بی سوادی که باسواد می شوند پاداش نقدی در نظر گرفته شده و در سال 94 این مبلغ یک میلیون و 340 هزار ریال بوده و امسال یک میلیون و 396 هزار ریال است.
بسامی بیان داشت: از اقدام های معاونت سوادآموزی استان کرمانشاه طراحی دفترچه سوادنما و توزیع در مدارس استان به منظور ثبت روند سوادآموزی اولیا بی سواد دانش آموزان است.
وی ادامه داد: مطابق مصوبه کمیته برنامه ریزی استان، هر معلمی که بتواند یک نفر را با سواد کند یک امتیاز شغلی برایش لحاظ می شود و یک معلم در طول سال می تواند با باسواد کردن 25 نفر حداکثر 25 امتیاز کسب کند این در حالی است که این 25 امتیاز معادل ارایه یک مدرک تحصیلی توسط معلمان برای ارتقا امتیاز شغلی خودشان است.
وی افزود: در سه ماهه نخست امسال 1500 نفر یعنی معادل 10 درصد سهمیه ابلاغی به استان در بخش سوادآموزی محقق شده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان مهر ماه امسال کل سهمیه ابلاغی سوادآموزی تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار می گیرند.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌هایی که قرار بود برای بی‌سوادان لحاظ شود از امسال اجرایی خواهند شد یا نه، گفت: بر اساس تصمیمات اخذ شده در کمیسیون‌های مجلس این اعمال محدودیت باید بگونه‌ای نباشد که فرد را دچار خسارت و ضرر کند، لذا کماکان در سال 95 و در سال‌های بعد بی‌سوادی و مشکلات آن در پیشرفت افراد به بی‌سوادان گوشزد خواهد شد.
بسامی سپس با بیان اینکه باید در کنار اعمال محدودیت‌ها در راستای ترغیب افراد به سوادآموزی مشوق‌های بیشتری در نظر بگیریم تا آنها را به سواد آموزی ترغیب کنیم، افزود: از جمله مشوق‌هایی که برای ترغیب افراد به سوی سوادآموزی در نظر گرفته شده می توان به اهدای پاداش به افراد بی‌سواد در پی سواد دار شدن آنها اشاره کرد.
بسامی در ادامه با اشاره به اینکه نوع سنجش سوادآموزان در هر کشوری متفاوت است، گفت: در کشور ما تا چند سال گذشته سرشماری نفوس و مسکن ملاک ارزیابی بی‌سوادان و با سوادان بود که از حدود سه سال پیش نوع سنجش سوادآموزی در کشور به ثبت پایگاه اطلاعات اسمی افراد منوط شده که در برخی از پایگاه‌های کشور به ثبت رسیده است.
وی در خصوص منبع جمع آوری آمار افراد بی سواد گفت: در گذشته سرشماری نفوس و مسکن ملاک بود که مشکلات خاص خودش را داشت به عنوان مثال افرادی بودند که خودشان را بی سواد معرفی کرده بودند در حالی که مشخص شد مدرک کارشناسی ارشد دارند.
وی افزود: لذا به عنوان یک سیستم جایگزین که مستند می باشد؛ تحت عنوان پایگاه اطلاعات اسمی به مدت سه سال است که طراحی شده که در این سامانه اطلاعات تحصیلات ابتدایی از سال 54 تا 78 جمع آوری شده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به پاداش‌های در نظر گرفته شده در سال جاری به آموزش دهندگان داشت و افزود: امسال به آموزش‌دهندگان حوزه سوادآموزی به ازای آموزش هر نفر بی‌سواد 700 هزار تومان پاداش داده خواهد شد که این مبلغ برای دوره‌های تحکیم و انتقال به ترتیب 130 و 820 هزار تومان خواهد بود.
به گفته بسامی به افرادی که به روش خودآموز و با کمک یکی از اعضای خانواده خود اقدام به سوادآموزی کنند نیز مبلغ 698 هزار تومان به عنوان پاداش اهدا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار