45 درصد علت مرگ و میر بیماران قلبی عروقی ناشی از دیابت است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان گفت: ' دیابت ' دیابت مادر بیماری‌هاست و 45 درصد از علت مرگ و میرها در كشور و این استان مربوط به بیماران قلبی و عروقی ناشی از این بیماری است.

کد مطلب: ۴۸۶۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، " محمدرضا صائینی" در مراسم 'هفته سلامت' در دبیرستان نمونه شاهد ناحیه یك زنجان افزود: شعار امسال این هفته مقابله با بیماری دیابت است .

وی تاكید كرد: تغذیه نامناسب، نداشتن تحرك، شرایط نامناسب روحی و روانی و مصرف دخانیات موجب ابتلای فرد به بیماری‌های غیرواگیر است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان گفت: باید با برنامه ریزی و فعالیت های ورزشی و تبعیت از الگوی غذایی صحیح نعمت سلامتی را كه جایگزینی برای آن نیست، پاس داشت .

صائینی با بیان اینكه امسال محور توسعه، توسعه پایدار است، خاطرنشان كرد: این توسعه با وجود تلاش انسان سالم و عاری از هرگونه بیماری محقق می شود تا بتوان به فناوری‌های نوین دست یافت و افراد خردمند و اندیشمندی در جامعه تربیت كرد .

وی متذكر شد: انسان بیمار حتی توانایی عبادت و بجا آوردن اعمال واجب خود را نیز نخواهد داشت و نعمت سلامتی بر همه داشته ها اولویت دارد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان گفت: ابتلای افراد به بیماری دیابت می تواند در تشدید بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد .

صائینی تاكید كرد: بیماری دیابت در مناطق روستایی بین سه تا پنج درصد و در مناطق شهری نیز بین پنج تا هشت درصد افزایش دارد .

وی بابیان اینكه با افزایش سن، احتمال بروز دیابت نیز افزایش می یابد، ادامه داد: افراد در تمامی سن ها به خصوص بزرگسالی پیشگیری از بیماری دیابت را باید جدی بگیرند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان گفت: در صورت ابتلا به بیماری دیابت نیز باید از دچار شدن به عوارض ناشی از آن جلوگیری كرد .

صائینی شایع ترین عوارض ناشی از دیابت را نابینایی، قطع پا و مشكلات كلیوی دانست و افزود: باید همگان باید عزم خود را برای غلبه بر این بیماری جزم كنند .

دیابت اختلال سوخت و سازی در بدن است و در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملكرد طبیعی خود را انجام دهد .

نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مكانیزم‌های مختلفی است .

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز كامل گلوكز كاهش می‌یابد از این ‌رو میزان قند خون افزایش می یابد .

وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شود كه این می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون كلیه، چشم و اعصاب را درگیر كند .

همچنین دیابت با افزایش ریسك بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسك بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد .

تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار