در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

اقدام برای ثبت جهانی˝دریاچه گهر˝/ رایزنی برای تبدیل منطقه به پارک ملی

رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیان اینکه این منطقه پتانسیل تبدیل شدن به پارک ملی را دارد از تلاش برای ثبت جهانی دریاچه گهر در یونسکو خبر داد.

کد مطلب: ۴۸۴۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد

احمد گودرزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص ظرفیت های منطقه حفاظت شده اشترانکوه اظهار داشت: این منطقه استراتژیک در سه شهرستان(درود، ازنا و الیگودرز استان لرستان) و 9 بخش با وسعت 104 هزارهکتار واقع شده که سرشار از منابع طبیعی و توان اکولوژیکی و ارزش های اقتصادی است.

رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیان اینکه این منطقه با توجه به پتانسیل اکولوژیکی بالایی که دارد استعداد تبدیل شدن به پارک ملی را دارد، خاطرنشان کرد: از آنجا که ارزش های گیاهی و جانوری در این منطقه بسیار بالاست، می توان از آن حتی به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره نیز یاد کرد.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته 100 تا 150 هکتار از اراضی منطقه اشترانکوه رفع تصرف شده است، گفت: این منطقه یکی از بهترین زیستگاه های کل و بز است که بخشی از آن توسط عشایر منطقه تصرف شده بود که با اقدام محیط زیست از وجود دام و ایلات عشایر پاکسازی شد به طوری که توانستیم 40 هزار رأس دام غیرمجاز را از منطقه خارج کنیم.

سازمان گردشگری از منطقه حفاظت شده فقط درآمدزایی می‌کند

گودرزی همچنین به دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه اشاره کرد و گفت: این دریاچه در ارتفاع 2400 متری از سطح آب های آزاد قرار دارد اما متأسفانه سازمان گردشگری به جای اینکه همراستای محیط زیست باشد در یک پروسه زمانی چهارماهه(15 خردادماه تا اول مهرماه) اقدام به درآمدزایی می کند که این موضوع نظم منطقه را از لحاظ حفاظتی بهم می ریزد.

وی اضافه کرد: سازمان گردشگری در مناطق چهارگانه حفاظت شده باید به گونه ای رفتار کند که در جهت کمک به محیط زیست و محیط بانان باشد نه اینکه تنها درآمدزایی و تخریب محیط زیست صورت گیرد. البته در سال جاری برای ترمیم بافت گیاهی و زادآوری حیات وحش در منطقه حفاظت شده اشترانکوه درخواست کردیم تا نیمه خردادماه مردم وارد منطقه نشوند تا حیات وحش این سیکل را پشت سر بگذارد چرا که معتقدیم این منطقه گنجایش سالانه30 تا 40 هزار گردشگر را ندارد.

رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای حفظ این منطقه در دست انجام است، گفت: خوشبختانه با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای ارتقای فرهنگ و فرهنگسازی در این منطقه امسال در روز طبیعت شاهد کاهش روند قطع درختان و برجای ماندن زباله بودیم که این یک گام رو به جلو محسوب می شود.

اشترانکوه تنها 20 محیط بان دارد

وی درخصوص وضعیت تجهیزات و نیروهای محیط بانی در منطقه اشترانکوه نیز گفت: به طور کلی باید به ازای هر هزار هکتار 3 تا 10 نفر محیط بان داشته باشیم اما در منطقه اشترانکوه تنها 20 نیروی محیط بان حضور دارند که نیاز به 100 نیرو داریم و تجهیزات نیز کفاف منطقه را نمی دهد اما خوشبختانه اداره کل محیط زیست استان لرستان نگاه ویژه ای به این موضوع دارد که در حال تلاش برای حل مشکلات هستیم.

گودرزی اظهار داشت: از آنجا که پتانسیل منطقه حفاظت شده اشترانکوه بسیار بالاست رایزنی های اولیه با اداره کل محیط زیست لرستان درباره تبدیل شده منطقه به پارک ملی انجام شده و گونه های شاخص این منطقه شناسایی شده و امکان سنجی طرح نیز در دست اقدام است که باید در سازمان محیط زیست انجام شود.

رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه اضافه کرد: همچنین در حال برنامه ریزی هستیم که بتوانیم دریاچه گهر را در یونسکو به ثبت جهانی برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار