رئیس محیط زیست شهر تهران به پانا خبر داد؛

جمع‌آوری10درصد زباله‌ها توسط زباله‌گردها/میانگین تولید زباله در پایتخت

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه زیرساخت های کافی برای تفکیک زباله از سوی شهرداری تهران وجود ندارد، گفت: در حال حاضر 5 تا 10 درصد زباله های تهران توسط زباله گردها به صورت متفرقه و بدون برنامه ریزی در حال انجام است.

کد مطلب: ۴۷۸۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
محمد بازگیر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص وضعیت پسماندهای شهر تهران اظهار داشت: پسماندهای عادی به دو قسمت زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی تقسیم بندی می شود. در حال حاضر روزانه حدود 7 تا 8 هزار تن پسماند عادی و حدود 50 هزار تن نخاله ساختمانی و پسماندهای عمرانی حاصل ساخت و ساز نیز در تهران جمع آوری می شود.
رئیس محیط زیست شهر تهران ادامه داد: زباله های خانگی به مجتمع پردازش و دفع واقع در آرادکوه کهریزک منتقل می شود و نخاله های ساختمانی عمدتا به گود آبعلی در شرق تهران یا به گودهای اطراف تهران منتقل می شود. مدیریت اجرایی پسماندهای عادی در شهرها به عهده شهرداری بوده و سازمان مدیریت پسماند در شهرداری تهران این مسئولیت را عهده دار است.
وی اضافه کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند در واقع مدیریت اجرایی ساماندهی، مراقبت و تمامی عملیات مربوط به تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع نهایی را انجام می دهد ضمن اینکه در کنار این اقدامات آموزش و اطلاع رسانی نیز بر عهده شهرداری تهران است.
به گفته بازگیر، طبق قانون مدیریت پسماند شهرداری باید طرحی جامع را برای مدیریت پسماندهای شهری داشته باشد که این مساله باید در ابعاد مختلف انجام شود.
انتقاد از به‌روز نبودن طرح‌های شهرداری در حوزه مدیریت پسماند
مدیرکل محیط زیست شهر تهران در ادامه با انتقاد از به روز نبودن طرح های شهرداری در حوزه مدیریت پسماند، گفت: متأسفانه طرح جامع مدیریت پسماند شهرداری به روز نیست. البته این طرح ها در حال به روز رسانی هستند که امیدواریم هر چه سریعتر صورت پذیرد و منطبق با قانون باشد.
عقب ماندگی شهرداری در تفکیک زباله از مبدأ
وی با بیان اینکه موضوع تفکیک زباله از مبدأ باید به طور کامل اجرایی شود، گفت: تفکیک از مبدا علاوه بر اینکه منجر به کاهش حجم زباله ها می شود، در چرخه مصرف زباله های بازیافتی نیز تأثیرگذار است اما این فرایند به طور کامل انجام نمی شود. چرخه تفکیک زباله از مبدأ در ابتدا نیاز به آموزش کافی دارد و خانواده ها باید انگیزه لازم را برای این کار داشته باشند. در حال حاضر بیرون از منازل زیرساخت های کافی برای تفکیک زباله از سوی شهرداری تهران وجود ندارد و یکی از عقب ماندگی های ما در این حوزه به شمار می رود.
جمع آوری 10 درصد زباله‌های تهران توسط زباله‌گردها
به گفته مدیرکل محیط زیست شهر تهران، در حال حاضر 5 تا 10 درصد زباله های تهران توسط زباله گردها به صورت متفرقه و بدون برنامه ریزی در حال انجام است.
بازگیر با بیان اینکه درصد عمده ای از زباله های شهر تهران قابل بازیافت هستند، بیان کرد: همچنین تفکیک زباله از مبدأ صرفه اقتصادی دارد زیرا استفاده از مواد بازیافتی برای تولید وسایل جدید نیاز ما را به منابع طبیعی کمتر کرده و انرژی کمتری نیز نیاز دارد و آلودگی ها به طبیعت سرریز نمی شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی پسماندها مراقب نشوند، موجب آسیب رساندن به طبیعت شده و بافت خاک را تغییر می دهد که در نهایت علاوه بر گیاهان موجب آلودگی هایی برای جانوران و منابع آبی نیز می شود لذا تفکیک زباله از مواردی است که باید شهرداری انرژی بیشتری را صرف آن کند.
بازگیر با بیان اینکه هزینه های زیادی صرف جمع آوری زباله ها از سطح شهر می شود، گفت: متأسفانه ما از مدیریت شهری فقط بخش جمع آوری زباله از سطح شهر را مشاهده می کنیم، در حالی که آموزش و اطلاع رسانی نیز یکی از بخش های مدیریت شهری در بحث پسماندها به شمار می رود.
ضعف فرهنگسازی مدیریت شهری در حوزه پسماند
مدیرکل محیط زیست شهر تهران در ادامه به ضعف فرهنگسازی مدیریت شهری در حوزه پسماندها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که افراد هر زمانی که وقت کنند زباله‌شان را بیرون می گذارند در صورتی که می توانیم ده دقیقه قبل از آمدن ماموران شهرداری زباله ها را به بیرون منتقل کنیم. بنابراین مدیریت شهری علاوه بر اینکه باید آموزش تولید کمتر پسماند داده شود، می بایست آموزش های لازم دیگر نیز ارائه شود.
میانگین تولید زباله خانگی در تهران، سال‌ها بدون تغییر
وی درخصوص میزان رشد زباله های خانگی در شهر تهران نیز گفت: میانگین تولید زباله سال هاست که تغییر نکرده و همان آماری است که اعلام شد.
بازگیر همچنین درباره فعالیت کارخانه های زباله سوز در پایتخت نیز بیان کرد: در حال حاضر تنها یک کارخانه زباله سوز در مجتمع آرادکوه تهران فعال است که این کارخانه با ظرفیت 200 تن زباله در روز فعالیت می کند. البته این کارخانه زباله سوز نواقصی در بخش آلودگی دارد که باید کنترل شود خوشبختانه این موضوع در حال برطرف شدن است. همچنین یک کارخانه دیگر نیز در بحث زباله فعال است که زباله سوز نیست و سیستم هاضم لجن زباله هاست که گاز زباله را استخراج و تبدیل به برق می کند. ظرفیت این دستگاه 300 تن بوده و در گود آبعلی قرار دارد اما هم اکنون غیرفعال است که تا ظرف دو ماه آینده مجددا فعال خواهد شد.
مدیرکل محیط زیست شهر تهران به نخاله های ساختمانی اشاره کرد و گفت: نخاله های ساختمانی که عمدتا مصالح به کار رفته در ساختمان سازی به شمار می رود در گود آبعلی تخلیه می شود. این نخاله ها باید بازیافت شوند اما در حال حاضر کمتر از 5 هزار تن نخاله بازیافت می شود در صورتی که باید بیشتر از اینها بازیافت شود.
افزایش ظرفیت بازیافت نخاله‌های ساختمانی در سال 95

به گفته بازگیر، هم اکنون یک کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی در گود آبعلی فعال است و کارخانه دیگری نیز در دست ساخت بوده که امیدواریم در سال 95 ظرفیت بازیافت نخاله های ساختمانی به 10 هزار تن برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار