دیدار نماینده وزیر اقتصاد استان امسک روسیه از اورمیه

مبادلات تجاری ایران و روسیه فرصتی برای رفع مشکلات ارزی دو کشور است

نماینده وزیر اقتصاد استان امسک جمهوری فدراتیو روسیه گفت: تحکیم روابط تجاری ایران و روسیه فرصتی مناسب برای رفع مشکلات ارزی بین دو کشور است.

کد مطلب: ۴۱۵۹۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، الکساندرا لیاریک عصر سه شنبه در نشست فعالان اقتصادی آذربایجان غربی با هیات تجاری استان امسک جمهوری فدراتیو روسیه افزود: برقراری روابط تاثیرگذار بین دو کشور کار ساده ای نبوده و نیازمند حمایت های دولتی است.
وی ایجاد روابط اقتصادی استان امسک روسیه با استان آذربایجان غربی ایران را زمینه ساز خوبی برای این امر دانست و اظهار کرد: فعالیت های تجاری استان امسک روسیه با ایران از سال گذشته آغاز شده بود ولی در آن سفر، هیات تجاری ما هیچ اطلاعاتی از استان آذربایجان غربی نداشتند.
لیاریک افزود : ما هر ساله سفرهای متعددی به کشور ارمنستان داریم که می تواند مسیر حمل و نقل و تبادلات کالای دو کشور روسیه و ایران را به خوبی فراهم کند که در این راستا قادر به ایجاد تبادلات دو طرف بدون توجه به تحریم های موجود خواهیم بود.
وی ادامه داد: به طور یقین صادرات، بدون واردات کالاها و مایحتاج امکان پذیر نیست و به همین علت تیم تجاری روسیه از هم اکنون دعوت رسمی خود را از مسوولان و فعالان تجاری استان آذربایجان غربی اعلام می کند.
لیاریک گفت: کشور روسیه دارای بازار تجاری بسیار بزرگی است و نمی تواند اقتصاد خود را بر واردات متمرکز کند و هم اکنون به علت نوسانات نرخ برابری روبل با ارزهای خارجی با مخاطرات متعددی رو به رو شده و واردات گوشت، سبزی و میوه از کشورهای اروپایی را تحریم کرده و این فرصت مناسبی برای ورود محصولات غذایی ایران به روسیه است.
وی اضافه کرد: کشور روسیه هم اینک به دنبال ایجاد کانالی برای واردات گوشت، ماهی و محصولات کشاورزی از کشور برزیل است که در صورت ورود این کالاها از ایران به روسیه، فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط بین دو کشور خواهد بود.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: توسعه تبادلات تجاری دو کشور روسیه و ایران و صادرات محصولات کشاورزی استان آذربایجان غربی به کشور روسیه را در دستور کار داریم و در این راستا کشور ارمنستان نقش واسطه ای در انجام این تبادلات را بر عهده خواهد داشت.
تقی کهوریان اظهار کرد: به دلیل کاهش ارزش روبل، صادرات ما نیز با شکست مواجه شده و بهترین راهکار برای حل این مشکل، انجام تبادلات تهاتری و کالا به کالا است.
وی افزود: صادرات کالاهایی همچون سیب درختی، عسل، کنساتره میوه، مرغ گوشتی، ماهی قزل آلا و فرش دستباف و واردات غلات، خوراک دامی و محصولات فولاد از جمله محصولات تبادلاتی مهم برای استان آذربایجان غربی با کشورهای خارجی است.
کهوریان همچنین گفت: در کنار تبادلات تهاتری ایجاد واحدهای صنعتی مشترک و سرمایه گذاری در صنایع معدنی از دیگر موارد قابل همکاری بین دو استان آذربایجان غربی و استان امسک روسیه به شمار می رود.
وی ادامه داد: ایجاد میادین مشترک در دو استان آذربایجان غربی و امسک روسیه در راستای تبادل آسان کالا از دیگر مواردی است که باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، کشور روسیه یکی از شرکای تجاری ایران به شمار می رود که در رتبه هفدهم مراودات اقتصادی جهان قرار دارد.
هیات تجاری استان امسک جمهوری فدراتیو روسیه در راستای تبادل کالا در زمینه های فلزات رنگی، صنایع چوب، غلات، محصولات کشاورزی و دامی و تولیدات پتروشیمی به شهر ارومیه سفر کرده است.
در این نشست هیات تجاری هر دو استان در راستای تبادل کالاهایی همچون گندم، الوارهای چوبی، پانل های ساختمانی، تجهیزات جوشکاری و سیمان به بحث و تبادل نظر پرداختند.
استان امسک منطقه فدراتیو روسیه در ناحیه فدرال سیبری قرار دارد و دارای مرز مشترک با کشور قزاقستان است و فاصله 4700 کیلومتر زمینی و 2700 کیلومتر هوایی با کشورمان دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار