نیم نگاهی به آداب ویژه ماه مبارک رمضان در شیراز

خبرگزاری پانا: ماه مبارک رمضان از راه رسید . ماهی که مردم استان فارس به خصوص شهر شیراز از یک ماه قبل به استقبال آن می روند و مایحتاج خود را از قبیل خوار و بار ، ادویه جات و عرقیات را تهیه می کنند و حتی مساجد ، خانه ها و دلهایشان را غبار رویی می کنند .

کد مطلب: ۳۶۱۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، در خصوص آداب و رسوم مردم این استان در ماه مبارک رمضان مژگان ثابت قدم کارشناس میراث معنوی این اداره کل می گوید : در برخی از مناطق فارس مراسم کلوخ اندازان در جمعه آخر ماه شعبان اجرا می شود . به این معنی که مردم به صحرا و دشت می روند و به شادی می پردازند و خوراک های متنوع می خورند و کلوخ های گلی را با دست به صحرا و دشت پرتاب می کنند .
در گذشته برای دیدن ماه برای روز اول ماه رمضان به پشت بام می روند و ماه را رویت می کردند و با شلیک توپ رویت ماه را اعلام می کردند .
در ماه رمضان بعد از نماز مغرب و عشا افطار می کنند ، خوراکی هایی که برای افطار صرف می شود رنگینک ، آش ماست ، حلوای نشاسته (ترحلو) ، قنبر پلو ، کلم پلو ، زولبیا و بامیه و کوفته هلو می باشد .
مردم شیراز معتقدند طبع روزه سرد می باشد یعنی اگر روزه بگیرند سردیشان می شود به همین دلیل از عرق های گرم مثل گل گاو زبان یا نسترن استفاده می کنند .
شب های احیاء که شب 19 و 23 و 27 است مردم فارس که بعد از خوردن افطاری به مسجد می روند و احیاء می گیرند البته بعضی از شیرازی های قدیم به شب های احیاء شب های الغوثی نیز می گویند .
در شیراز به جمعه آخر ماه رمضان جمعه الوداعی میگویند به طوری که مردم بعد از نماز جمعه به مسجد جامع می روند و در آنجا خانمها به پخت حلوا می پردازند . بعضی از خانمها در آنجا کیسه هایی درست می کنند و درون آنها پول می گذارند و به مردم می دهند .
در مسجد فتح کسانی که حاجت دارند برگ درخت نارنج را می چینند و در حوض آب می اندازند و 2 رکعت نماز برای برآورده شدن حاجت می خوانند .
روز آخرماه رمضان بعد از دیده شدن هلال ماه شوال فردایش را عید فطر اعلام می کنند و به نماز عید فطر می روند که از آنها با نان و پنیر و سبزی پذیرایی می شود .
فطریه هم که یک نوع صدقه است شب قبل از عید فطر کنار می گذارند و فردای عید به فقرا می دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار