آیا آنفولانزای مرغی در مازندران شیوع پیدا کرده است؟

خبرگزاری پانا: سازمان جهانی بهداشت حیوانات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت جهاد کشاورزی ایران از شیوع آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران خبر داده است.

کد مطلب: ۳۶۰۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، در بیانیه منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت حیوانات براساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران آمده است: انتشار این ویروس روز جمعه در نوگاردان مازندران شروع شده است. این ویروس 17 پرنده از 25 پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده است و هشت پرنده باقیمانده نیز معدوم شدند.
این در حالی است که دبیر انجمن مرغداران کشور اعلام کرده که آنفلوآنزای مرغی از سمت پاکستان و از طریق وزش باد‌های شدید به مناطقی از گلستان و مازندران آمده اما این بیماری کنترل شده است.
محمد یوسفی با بیان اینکه این بیماری دو مرغداری صنعتی را در شمال کشور درگیر کرده است، گفت: تمام مرغ‌های این دو مرغداری برای جلوگیری از شیوع بیماری معدوم شد.
یوسفی با اشاره به اینکه تلفات این بیماری در حد ناچیری بوده است، ادامه داد: نگرانی از بابت تامین مرغ مورد نیاز مردم و شیوع این بیماری به سایر مناطق وجود ندارد زیرا دامپزشکی به شدت در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه این بیماری حد فاصل گلستان و مازندران اتفاق افتاده است، اظهار داشت: بیماری که در یکی از روستاهای مازندران تلفات داده آنفلوآنزا نبوده و مربوط به نیوکاسل و برونشیت است.
یوسفی گفت: بنا بر تشخیص دامپزشکان بیماری حاصل شده در حد فاصل گلستان و مازندران تنها آنفلوآنزای مرغی نبوده بلکه کمپلکسی از آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشیت است.
در همین رابطه سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یک روستای استان مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه‌برداری‌های لازم و معدوم‌سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت پذیرفت.
در این اطلاعیه آمده است که با توجه به اینکه براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوآنزای (تحت تیپ H5N1) تشخیص داده شده است و با توصیه‌های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه‌های مربوطه از شیوع بیماری جلوگیری شده است.
دامپزشکی کشور با توجه به اینکه بازارچه‌های عرضه پرندگان زنده به عنوان مهم‌ترین منبع شیوه بیماری مطرح می‌باشد از تمامی مردم تقاضا کرد، جداً از خرید طیور زنده از این بازارچه‌ها خودداری کنند.
این سازمان برای پیشگیری لازم دانست که مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی با تشدید ضوابط بهداشتی- قرنطینه‌ای نسبت به محافظت گله‌‌های خود اقدام کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان، موضوع را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.
دامپزشکی کشور تصریح کرد بدیهی است مصرف گوشت طیور و تخم‌مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار