نخستین جلسه کمیته تدوین آیین‌نامه نشر دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای

خبرگزاری پانا: نخستین جلسه کمیته تدوین آیین‌نامه نشر دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای روز دوشنبه 22 اردیبهشت 94 در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

کد مطلب: ۳۴۹۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، «مهندس ذبیح اله فیض آبادی» مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جلسه مصوبات کمیسیون ارتقاء محتوای مرکز ملی فضای مجازی که در زمینه تدوین آیین نامه مختلف مربوط به بازی‌های رایانه ای توسط بنیاد برگزار شد، گفت: برنامه ملی بازی های رایانه‌ای سال گذشته تدوین شد و بندهای آن در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت و با تغییرات مختصری تصویب شد.
وی ادامه داد: در زمینه یاد شده به لحاظ اجرا نیاز به تدوین برخی آیین نامه‌های اجرایی بود که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای متولی 15 مورد از آن شد که با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، آیین نامه‌های مربوطه را تهیه و برای تصویب به کمیسیون ارتقای محتوا ارسال خواهد شد و پس از تصویب جنبه اجرایی خواهد یافت.
فیض آبادی با بیان اینکه در جلسه نخست قرار است آیین‌نامه نشر دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای با همفکری حضار تدوین شود گفت: با توجه به ظرفیت‌های داخلی بنیاد قرار شده جلساتی با سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود تا این آیین نامه با همفکری و مساعدت آنها تدوین و اجرایی شود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با یادآوری اینکه از 15 آیین‌نامه مطرح شده در سال گذشته حدود 22 جلسه کارشناسی در شورای عالی فضای مجازی و 11 جلسه در کمیسیون ارتقای محتوا برگزار شد، افزود: در نهایت قرار شد آیین نامه‌های لازم تدوین و در برنامه سال جاری قرار گیرد که از این جمله می‌توان به نشر دیجیتال، حمایت، توزیع فیزیکی و مواردی از این قبیل را نام برد.
وی ادامه داد: آیین نامه‌های یاد شده پس از تدوین در شورای عالی فضای مجازی در کمیسیون ارتقای محتوا مطرح و پس از تصویب و براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای تمامی وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مختلف لازم الاجرا می‌شود.
حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در ادامه به اهمیت رسیدگی به نشر دیجیتال اشاره کرد و گفت: به همین جهت موضوع جلسه نخست را نشر دیجیتال انتخاب کرده‌ایم چرا که در شرایط فعلی بیش‌ترین اهمیت را دارد.
وی با بیان اینکه برای مصوبه ساماندهی توزیع دیجیتال، در واقع یک جلسه تدوین آیین نامه خواهیم داشت، افزود: جلسه یاد شده در مدت یک ماه به صورت جلسات هفتگی برگزار خواهد شد.
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به موارد تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: یکی از بندهای مصوبه، سازوکار اعطای مجوز به سایت‌ها و نرم‌افزارهای توزیع دیجیتال است به طوری که امکان نظارت مستمر بر آنها توسط دستگاه‌های نظارتی فراهم شود.
وی افزود: طراحی ساز و کار جهت بررسی صحیح درخواست‌های ارسالی توسط توزیع‌کنندگان دیجیتالی مجاز جهت دریافت مجوز به ازای هر بازی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، طراحی سازوکار جهت اطلاع و کسب آمار به‌روز و دقیق از عناوین بازی‌های رایانه‌ای توزیع شده، طراحی سازوکار جهت تشویق و ترویج استفاده بیش‌تر از فضای‌های ایمن و دارای مجوز داخلی از دیگر بندهای تفاهم‌نامه است.
کریمی به تبصره آیین نامه اشاره کرد و توضیح داد: مدیران تارنماها که قصد دارند بازی خود را به صورت رایگان منتشر کنند باید با تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نسبت به این کار اقدام کنند.
ساماندهی سایت‌هایی که بازی‌های کپی را به صورت رایگان و خرید پستی عرضه می‌کنند، پلتفرم‌های عرضه بازی، سایت‌های عرضه کننده بازی‌های ارجینال و سایت‌های عرضه کننده سریال بازی‌های ارجینال از دیگر مواردی است که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.
قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت از تولیدات داخلی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه عوارض برای بازی‌های خارجی، سهم مارکت‌ها برای بازی‌های ایرانی، توجه به بازی‌های ایرانی نیز در آیین نامه در نظر گرفته شده است.
یادآور می‌شود نخستین جلسه کمیته تدوین آیین‌نامه نشر دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای روز دوشنبه 22 اردیبهشت 94 با حضور مهندس ذبیح‌اله فیض آبادی مدیر عامل بنیاد، حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد، قیطرانی نماینده کارگروه و تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، محمودیان و میرزایی نمایندگان کارگروه بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اصغرپور نماینده انجمن ناشرین بازی‌های رایانه‌ای، مهدی اصل عضو هیئت موسس انجمن بازی‌سازان رایانه‌ای، امیری معاون نظارت و ارزشیابی، احمدی معاون برنامه ریزی و توسعه، کردمیهن رییس ستاد مبارزه با بازی‌های غیر مجاز رایانه‌ای و حسینی بلوچی کارشناس حقوقی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در محل بنیاد برگزار شد.



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار