نامه ارشیا؛ نامه ای که بی پاسخ نماند

خبرگزاری پانا: «نامه ارشیا» آخرین ساخته محسن خان جهانی بیش از این که فیلمی نوجوان محور باشد، از کاراکترهای نوجوان بهره می برد.

کد مطلب: ۳۴۴۹۹۰
لینک کوتاه کپی شد

چند روز گذشته خبر شرکت فیلم کوتاه «نامه ارشیا» تازه ترین ساخته محسن خان جهانی کارگردان فیلم مستند «صندلی 257» که در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با استقبال زیادی از سوی علاقه‌مندان سینما مواجه شد، از رسانه‌ها بازتاب داده شد. این مستند ۱۸ دقیقه ای ماجرای نامه نوشتن یک دانش آموز اصفهانی به حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم و تماس تلفنی رئیس قوه مجریه با وی را روایت می کند که از اتفاقی واقعی برداشت شده است.

بدین ترتیب ارشیا فطوری نوجوان ۱۳ ساله اصفهان و دانش‌آموز مدرسه باقر العلوم است که به دنبال سفر رئیس جمهور به اصفهان در یک نامه، درخواست متفاوتی از حسن روحانی دارد. تیم رئیس جمهوری پس از خواندن این نامه سراغ پسر بچه می‌روند تا درخواست متفاوت او را اجابت کند. خان‌جهانی این فیلم را در جریان سفر سه ماه گذشته رئیس جمهور به اصفهان ساخته است.

به نظر می رسد با توجه به سوژه خاص آن و وام گیری از یک رخداد واقعی و همین طور شیوه روایت می تواند شانس زیادی برای دیده شدن در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان داشته باشد. همچنین جدا از موضوع و سوژه اصلی این فیلم، «نامه ارشیا» نقبی به بعضی از مشکلات موجود در کشور هم می زند. به ویژه در آن سکانسی که معلم مدرسه از دانش اموزان می خواهد تا محتوای نامه ای را که اگر قرار بود به جای همکلاسی خود ارشیا فطوری برای رئیس جمهور می‌نوشتند، شرح دهند و آن ها در این گفت و گوی به ظاهر کودکانه، مباحث عمیقی را مطرح می کنند. از زاینده شدن زاینده رود گرفته تا رفع تحریم‌هایی که پرچم ایران را حتی از صحنه بازی‌های آنلاین هم حذف کرده است.

در این میان شوخی ها و کلام هایی کودکانه هم برای شیرین تر شدن دیالوگ های بازیگران طراحی شده است. با این حال باز هم نمی توان فیلم مستند «نامه ارشیا» را یک اثر کاملا کودکانه یا نوجوانانه دانست. بلکه بیشتر فیلمی است که توسط یک نوجوان روایت می شود و بیش از دربرگیری فضاهایی کودکانه، از کاراکترهای نوجوان بهره می برد و نکته جالب توجه با وجود بازسازی یک اتفاق واقعی، شکل ارائه واقع گرایانه آن است. به گونه ای که از کلام یا رفتار بازیگران هیچ اغراق یا موقعیت تعریف شده و پیش بینی شده ای دست کم احساس نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار