وزیر نیرو تاکید کرد:

ضرورت ایجاد دفاتر ارتباط صنعت برق و دانشگاه

خبرگزاری پانا: وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت ایجاد دفاتر ارتباط صنعت برق و دانشگاه گفت: لازمه تولید ثروت از دانش تعامل مؤثر سه محور اصلی دانشگاه ها، صنعت و دولت است .

کد مطلب: ۱۵۲۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ؛ حمید چیت چیان در دومین همایش ارتباط صنعت برق با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با بیان این مطلب افزود : جوامع به سه دسته پیش صنعتی، صنعتی و دانش بنیان تقسیم می شود که در این جوامع بقا و پایداری شرکت ها در گرو نوآوری و خلاقیت، فناوری های نوین و قابلیت رقابت ناشی از بهره وری است که در هر سه این موارد عنصر اصلی دانش مدنظر است.

وی با تاکید بر اینکه خلق ثروت از دانش جز از طریق رو به رشد سه محور دانشگاه ها، صنعت و دولت میسر نیست و هر یک از این سه محور بخشی از توانمندی های دو محور دیگر را انجام می دهد ، گفت: برگزاری این همایش یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید در صنعت آب و برق مدنظر باشد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه جوامع به سه دسته پیش صنعتی، صنعتی و دانش بنیان تقسیم می شود ، اظهار داشت: در این جوامع بقا و پایداری شرکت ها در گرو نوآوری و خلاقیت، فناوری های نوین و قابلیت رقابت ناشی از بهره وری است که در هر سه این موارد عنصر اصلی دانش مدنظر است.


چیت چیان با اشاره به اهمیت آموزش دانشجویان برای صنعت در جهت تولید و انباشت دانش ادامه داد: نقش جدید دانشگاه ها در جوامع صنعتی هم برای تجاری کردن فناوری از طریق واگذاری لیسانس فناوری های حاصل از پژوهش ها یا تشکیل شرکت های فناور نوین مدنظر است.


وی با اشاره به مدل مارپیچ سه گانه اظهار داشت: دانشگاه، صنعت و دولت سه پیچ مدنظر هستند که هرکدام در محور خودشان گردش می کنند و نقش هایشان با یکدیگر تغییر می کند یا جابه جا می شود.


چیت چیان با اشاره به راهکارهای اجرایی ادامه داد: این راهکارها در سه بخش گردش افراد ، گردش اطلاعات و گردش محصولات باید اجرا شود.


وی با اشاره به گردش افراد گفت: مواردی چون الزامی شدن فعالیت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در صنعت با بخش های پژوهشی مرتبط دولتی و غیردولتی به مدت یک یا دو روز در هفته ، الزامی شدن اختصاص دو ساعت از 17 ساعت آموزشی هر واحد درسی به تدریس کارآفرینان و کارشناسان برجسته از صنعت مرتبط ، فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت یا موسسات دولتی و انجام خدمات مشاوره اعضای هیات علمی دانشگاه ها برای صنعت از جمله این موارد است.


وی با اشاره به گردش اطلاعات گفت: اختصاص یک ترم از دوره تحصیلی کارشناسی به کارآموزی در صنعت ، ایجاد یا توسعه انجمن های علمی با مشارکت هر سه محور ، مشارکت نمایندگان صنعت در شوراهای مشورتی دانشگاه ها و غیره از جمله این موارد است.


وی ادامه داد: انجام حداقل 50 درصد از پروژه های پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در صنعت ، قراردادهای پژوهشی دانشگاه ها و تامین مالی آنها از یک صنعت و همکاری فعال هر شرکت یا واحد صنعتی حداقل با یک دانشگاه یا واحد آموزش عالی از دیگر مواردی است که در بخش گردش محصولات باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به تشکیل 3 اتاق فکر در وزارت نیر گفت: از برجسته ترین استادان دانشگاه ها برای حضور در این جلسات دعوت می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار