پانا از تلاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای بردن فعالیت‌های تربیتی به کف مدارس گزارش می‌دهد؛

«مدرسه» قُله فعالیت تربیتی

پورثانی: مدرسه باید محور تمام فعالیت‌ها قرار گیرد و این مهم به یک گفتمان تبدیل شود

تهران (پانا) - رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوازدهم اردیبهشت امسال‌ در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین بایدها و نبایدهای مهم نظام آموزش و پرورش تاکید کردند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آن‌ها، حقیقتا احساس مسئولیت کند.

کد مطلب: ۱۴۵۸۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
«مدرسه» قُله فعالیت تربیتی

‌توصیه پایانی رهبر انقلاب در این دیدار، اهتمام به امور پرورشی در مدارس بود. رهبر معظم انقلاب با قدردانی از توجه به این موضوع در ستاد آموزش و پرورش، گفتند: البته اهتمام به امور پرورشی باید در مدارس نیز امتداد داشته باشد اما اکنون اثر چندانی از آن مشاهده نمی‌شود و مدارس زیادی مسئول پرورشی ندارند البته کار پرورشی هم باید به‌گونه‌ای جذاب باشد که بچه‌ها را فراری ندهد.

رهبر انقلاب فرمودند: برنامه‌های پرورشی باید در مدرسه دیده بشود، در مدارس خبر چندانی نیست. باید امور پرورشی امتداد داشته باشد تا داخل مدارس. بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند، مسئول پرورشی ندارند. باید حتماً تأمین بشود. باید کار پرورشی جذّاب باشد. بچه‌ها را فراری نباید داد. باید جوری باشد که بچه‌ها به طرف او جذب بشوند. تقویت و هویت ملی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی اینها در شمار اصلی‌ترین کارهایی است که بایستی انجام بدهیم.

‌به‌روزرسانی نظام پرورشی برای هویت و سبک زندگی دانش‌آموزان و ‌تأسیس پردیس اختصاصی تربیت «معلم پرورشی» نیز از جمله محورهای گزارش سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش در این دیدار بود.

رئیس دولت سیزدهم نیز 14 مرداد امسال در جلسه شورای اجتماعی کشور ‌اظهار کرد‌ «تشکیل بخش پرورشی یک کار ضروری است که تاکید حضرت آقا هم هست و آقای وزیر آموزش و پرورش باید این موضوع را دنبال کند. باید معاونت پرورشی در آموزش و پرورش فعال شود چه در بخش کلان و چه در مدارس و بخش‌های مختلف.»

از آن زمان تاکنون و پس از قدردانی رهبر انقلاب از فعالیت‌های پرورشی در ستاد آموزش و پرورش؛ تلاش برای امتداد این برنامه‌ها در کف مدارس در دستورکار مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.‌ احیای فعالیت‌های پرورشی مدارس برای تحقق منویات مقام معظم رهبری مورد ‌اهتمام ویژه مسئولان این وزارت‌خانه قرار گرفته است و به همین منظور برنامه‌های مختلفی انجام شده یا در دست اقدام است.

به همین منظور غیر از برگزاری برنامه‌های مختلف پرورشی در تابستان امسال از جمله برگزاری اردوهای مختلف برای دانش‌آموزان با محتواهای تربیتی، برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امید فردا، اردوی زیارت‌اولی‌ها و ... در ‌اقدامی مهم برنامه فراگیر پرورشی در مهر ماه امسال از سوی معاون وقت پرورشی و فرهنگی با سه هدف «مدرسه‌محوری»، «احیای نقش تربیتی تمامی ارکان سهیم و موثر در تربیت» و «نقش‌سپاری به دانش‌آموزان» به مدارس ابلاغ شد. برنامه فراگیر پرورشی فرهنگی مدرسه بر‌اساس ۵ هدف پایه شامل ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی تدوین شد‌ که ذیل هر یک از اهداف ‌یک برنامه محوری تعریف شده بود و با هدف انسجام بیشتر و تسهیل کارهای پرورشی متناسب با امکانات مدارس اجرا شد. برنامه‌ای که به اذعان تمام معاونان پرورشی استان‌ها یک رویه ثابت و مشخص را در اجرای برنامه‌های پرورشی شکل داد و از ابلاغ برنامه‌های متنوع که باعث سردرگمی مجریان استانی شده بود، جلوگیری کرد.

مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی براساس سیاست‌های سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه وزیر ‌آموزش و پرورش، سیاست‌هایی چون بازگشت به مدرسه و برنامه‌های مدرسه‌محور، نقش‌سپاری به دانش‌آموزان و اولیا، حساس‌سازی مدیران و معلمان به مسائل پرورشی و استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ‌آن‌ها در اجرای برنامه‌های پرورشی و فرهنگی و جدی‌انگاری تشکل‌های دانش‌آموزی را در دستورکار قرار داده‌اند.

جدیت مسئولان وزارت آموزش و پرورش در اثبات اهمیت امور تربیتی، علاوه بر افزایش صد درصدی اعتبارات در سال جاری، جلب نظر مراکز قانون‌گذاری و حکمرانی را به موضوع تربیت به‌ همراه داشته، به نحوی که طرح تحول امور تربیتی در دستور کار اصلی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و اعضای ‌این ستاد طی جلسات بسیار زیاد و گفتگوهای عمیق با معاونت پرورشی و سایر بخش‌های آموزش و پرورش، طرح جامع و کامل تحول امور تربیتی را تهیه و آماده تصویب کرده‌اند که ‌به‌زودی در ۱۱ اسفند‌ماه همزمان با هفته تعلیم و تربیت اسلامی رونمایی خواهد شد.

سفرهای تربیتی در قالب اردوهای یک روزه، زیارت اولی‌ها‌، اردوهای هفت سنگ، برنامه مرکز دنیا ویژه خبرنگاران پانا، راهیان نور و راهیان پیشرفت امروز فراگیر شده و به عنوان یک راهبرد اصلی تربیتی در برنامه هفتم پیشرفت جا پیدا کرده است.

تلاش برای نقش‌سپاری به دانش‌آموزان و رساندن فعالیت‌های ورزشی به کف مدارس از مرحله‌ای هم فراتر رفته و مسئولان این وزارت‌خانه نقش‌هایی نیز برای شرکای خود تعریف کرده‌اند. امروز در کنار ‌نقش‌سپاری به دانش‌آموزان، نقش‌سپاری به اولیا و جلب مشارکت آن‌ها هم در دستور کار قرار گرفته و تعداد زیادی از پدر و مادرها را به کمک اجرای برنامه‌های تربیتی مدرسه وارد کرده است. فرارتر از این، هموارسازی زمینه همکاری گروه‌ها و نهادهای مردمی و جهادی مردمی در کنار مدیران و مربیان مدارس علی‌رغم برخی مشکلات به نحوی پیش رفت که هم اینک بیش از ۲۰ گروه مردمی و جهادی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدرسه را تقویت می‌کنند. فرصت‌های تربیتی در برنامه درسی، نظیر استفاده از محتوای کتب درسی در رویدادهای هنری، تئاتر درسی، سرودها و مسابقات قرآن فراهم شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز که در اولین گفت‌وگوی خود پس از انتصاب در این سمت بر بردن برنامه‌های تربیتی به کف مدارس تاکید کرده است، در این باره به پانا گفت: «‌ما امسال هفته «ماها» را که برگزار کردیم با هدف مدرسه‌محوری صورت گرفت. اوج مسابقات باید در مدرسه باشد. ما باید نقش تسهیل‌گر برای مدیر مدرسه برای معلم و دانش‌آموز را داشته باشیم تا بتواند به راحتی کار تربیتی را در مدرسه انجام دهد.»

حجت الاسلام پورثانی با تاکید بر اینکه این کار نیاز به یک گفتمان‌سازی دارد که همه باید به آن پایبند باشیم، گفت: «‌همه باید این را تکرار کنیم که مدرسه قله کار تربیتی است. برای این کار باید یک سری ساختارها را تغییر دهیم. همه جشنواره‌هایی که امسال برگزار کردیم را تغییر ساختار دادیم و مدرسه، محور تمام آن‌ها قرار گرفت. انشالله در تمام برنامه‌ها این کار را انجام می‌دهیم و مدرسه محور تمام برنامه‌ها قرار خواهد گرفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار