معاون رئیس جمهور:

تجارت کربن در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت

برنامه ملی تغییر اقلیم تا یک سال آینده تدوین می‌شود

تهران (پانا) - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت مطابق برنامه هفتم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شد تا یک سال آینده برنامه ملی تغییر اقلیم را با کمک سایر دستگاه ها‌تدوین کند.

کد مطلب: ۱۴۴۴۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تجارت کربن در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: علم و فناوری اکنون باید برای ما تعیین تکلیف کند زیرا تغییر رخ داده و فکر من و شما هم بایستی با این شرایط تغییر کند. ما در شرایط کشور باید فرآیندهای تولید بازچرخانی و مصرف را با حساسیت بیشتری دنبال کنیم و ببینیم در بحث گازهای گلخانه ای آیا اعتقاد به وجود همچین تغییری داریم یا خیر.

وی با اشاره به اینکه گاهی مشاهده میکنیم که برخی از مسوولان در کتمان این امر سخن می گویند، اضافه کرد: بعد از این همه سال فعالیت و مقابله با اثرات گازهای گلخانه ای به نظر می رسد که قدری دور از ذهن و سنگین باشد که این امر توسط عده ای کتمان می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: طوفان کاترینا در آمریکا در سال ۲۰۰۵ که برای جبران آن بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار هزینه شده همچنان به صورت کامل اثرات آن از بین نرفته است و این امر قابل انکاری نیست.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید گام های اساسی توسط وزارتخانه ها و نهادهای متولی انجام گیرد، تاکید کرد: ما اقدامات مختلفی از جمله تعیین پژوهشکده محیط زیست به عنوان هاب منطقه ای را با توجه به اینکه متولی مقابله با تغییر اقلیم در کشور هستیم، راه اندازی کردیم و توانستیم برای اولین بار در لایحه برنامه هفتم بحث تغییر اقلیم را مطرح کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است تا طی یک سال آینده برنامه ملی تغییر اقلیم را تدوین کند.

سلاجقه افزود: اکنون به این نتیجه رسیدیم که باید وضعیت محیط‌زیست جهان را مدیریت کنیم چون ادامه این روند به ضرر انسان ها خواهد بود از این جهت اقداماتی در دنیا آغاز شده است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران گفت: ایران در منطقه گرم و نیمه خشک واقع شده و همین فرایند تغییر اقلیم را شدت می بخشد اما با این وجود ایران در پهنه ای قرار گرفته که متنوع ترین شرایط اقلیمی همراه با تنوع گونه های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است که تمام آنها تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار گرفته اند. رویکرد دولت عملیاتی است اما شرایط تغییر اقلیم چنان حاد است که تاثیر عمل دولت چندان ملموس نیست اما در این زمینه گام های خوبی برداشته شده است.

سلاجقه با اشاره به اینکه کارهای خوبی در زمینه کیفی سازی سوخت در کشور انجام شده است، گفت: در این راستا ٩ پالایشگاه در راستای کیفی سازی سوخت گام های مطلوبی برداشته است همچنین کاهش سولفور در سوخت هم دنبال می شود. بیشترین خاموشی فلرها در این دولت صورت گرفته است. برقی کردن خودروها در راستای کاهش آلودگی هوا هم در دولت دنبال می شود هر چند در زمینه آلودگی ناشی از سایش هم حرف داریم، وزارت صمت در این راستا رویکرد خوبی دارد. در زمینه استفاده از سموم کشاورزی هم گام های خوبی برداشته شده است.

وی درباره دریاچه ارومیه گفت: در زمینه دریاچه ارومیه اعتقاد ما بر مدیریت نرم بودالبته دولت قبلی نسبت به مدیریت سخت اقدام کرده بود، به هر حال این دولت مدیریت نرم را در حوضه آبریز دریاچه آغاز کرد و بحث اصلی مبتنی بر عملکرد وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی است. وزارت جهاد باید گام های سازنده ای در زمینه تهیه نقشه الگوی کشت بردارد همچنین وزارت نیرو چاه های غیرمجاز را ساماندهی کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان محیط زیست تجارت کربن را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه با سازمان بورس وارد مذاکره شده است که امیدواریم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

سلاجقه اظهارداشت: در زمینه مصرف آب شرایط تغییر کرده است، شاهد دگردیسی در تنوع زیستی ایران و جهان هستیم، به دنبال آن شاهد دگردیسی جانوری و فرهنگی خواهیم بود باید در این زمینه کار شود تا سازگاری اتفاق بیفتد. گاها شنیده می شود که وزارت جهاد میزان آبی که مصرف می کند را قبول ندارد، ما می گوییم خودشان در این زمینه تحقیق کنند ، در جهان میانگین مصرف آب در کشاورزی حدود ۶٠ درصد است اما عددی که در این زمینه در کشور ما اعلام می شود قابل قبول نیست که وزارت جهاد باید در این زمینه برنامه ریزی اساسی داشته باشد.

وی اظهار کرد: دولت در زمینه کاهش سوخت های فسیلی اقدامات خوبی انجام داده به طوری که تولید ١٠ هزار مگاوات انرژی خورشیدی هدف‌گذاری کرده و سرمایه گذاری در بخش انرژی بادی را هم در دستور کار دارد. بر این اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پروژه‌های تولید زیر ١٠٠ مگاوات انرژی خورشیدی مجوز صادر می کند.

سلاجقه گفت: آیا آنچه که در کاپ های مختلف در دنیا می گذرد محقق می شود؟ قرار بود کشورهای توسعه یافته مبلغ ١٠٠ میلیارد دلار را به صندوق جهانی تغییر اقلیم واریز کنند تا کشورهای در حال توسعه از آن بهره ببرند اما به نظر می رسد تاکنون بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار واریز شده است.

وی ادامه داد: سوال اساسی این است که آیا ایران در این شرایط تحریمی ظالمانه می تواند از این ظرفیت بین المللی استفاده کند؟ در حالیکه در تمام مجامع و کنوانسیون های بین‌المللی مسأله محیط زیست به عنوان حقوق عامه مطرح می شود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان ملل در زمینه تحریم ها سکوت مطلق کرده است این چه ضربه‌ای به محیط‌زیست ایران وارد می کند؟ در کاپ ٢٨ مقرر شده بود که تا سال ٢٠٣٠ انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد هر چند برای آن تعهدی نداد اما کارهای اساسی در این زمینه انجام داد که تغییر سبد سوخت، کیفی سازی سوخت و راه اندازی سامانه جامع خدمات رسانی برخی از آنها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار