عضو سابق شورای عالی کار در گفت‌وگو با پانا:

جوانان در زمان تحصیل جذب محیط‌های کاری شوند

بورسیه روشی مناسب برای حفظ نیروی تکنسین‌ در داخل کشور است

تهران(پانا)- عضو سابق شورای عالی کار گفت بایدنیروی کار را به هر نحو ممکن و با روش‌های گوناگون درون کشور حفظ کرده که البته بورسیه یکی از این رو‌ش‌ها است. باید افراد در زمان تحصیل جذب محیط‌های کاری شوند و به این نیروها در کشور توجه شده و بهای لازم به آن‌ها داده شود تا در زمان تحصیل این افراد جذب محیط کاری شوند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
جوانان در زمان تحصیل جذب محیط‌های کاری شوند

ولی الله صالحی، عضو سابق شورای عالی کار در گفت‌وکو با پانا یکی از مشکلات بازار کار به ویژه در بخش صنعتی را خروج نیروی تکنسین از کشور دانست و اظهار کرد:‌« باید به این نیروها در کشور توجه شده و بهای لازم به آن‌ها داده شود تا در زمان تحصیل این افراد جذب محیط کاری شوند.»

باید کارشناس‌ها وارد میدان شوند

صالحی ادامه داد: «این جذب‌شدن می‌تواند تحت عنوان بورسیه صورت گیرد. باید این نیروها را به هر نحو ممکن و با روش‌های گوناگون درون کشور حفظ کنیم که البته بورسیه یکی از این رو‌ش‌ها است. باید افراد در زمان تحصیل جذب محیط‌های کاری شوند.»

وی افزود: «به طور کلی باید به نیرو متخصص در درون کشور توجه کنیم. اگر خواستار حرکت کشور در مسیر درست هستیم باید کارشناس‌ها وارد میدان شوند تا راه را نشان دهند که البته این موضوع یک ضرورت است. اکنون نیروها از کشور مهاجرت کرده و این اتفاق برای کشور نگران‌کننده است.»

دستمزد یکی از علت‌های خروج تکنسین از کشور

عضو سابق شورای عالی کار بیان کرد: «یکی از علت‌های مهاجرت نیروی تکنسین از کشور مربوط به دستمزد است زیرا اینگونه برداشت می‌کنند که در خارج از کشور درآمد، امکانات و سرمایه بهتری دارند. البته خروج نیروی متخصص از کشور عوامل گوناگونی دارد که یکی از این عوامل مربوط به دستمزد است.»

مزد منطقه‌ای مربوط به حداقل دستمزد است

صالحی افزود:‌«طبق تحقیق‌هایی که برای مزد منطقه‌ای صورت گرفت، مزد منطقه‌ای بیشتر مربوط به حداقل دستمزد است و ارتباطی به مزد منعطف ندارد واینگونه نیست که جلو حداقل مزد را بگیرد.»

وی ادامه داد: «مزد منعطف به این معناست که مزد سقف و کف ندارد. کف و سقف توان و هنر نیرو را تعیین می‌کند. مزد منطقه‌ای در ارتباط با حداقل مزد است نه مزد منعطف زیرا مزد منعطف هیچ اثری ندارد ومزدی بر مبنای صنایع است.»

عضو سابق شورای عالی کار تاکید کرد: «باید مزد، مبنای مشخص داشته و کمتر از آن پرداخت نشود. حداقل مزد که شورای عالی کار هر ساله برای کارگران در کشور مشخص می‌کند، مبنایی است که کارفرمایان مجاز به پرداخت کمتر از آن نبوده ولی پرداخت بالاتر از آن مشکلی ندارد.»

پرداخت مزد به نیروی کار نوعی سرمایه گذاری است

صالحی بیان کرد: «هنگامی که نیروی کار از کشور مهاجرت می‌کند، به این باور رسیده که در خارج از ایران مزد بهتری دریافت می‌کند. در نتیجه اینگونه پرداخت‌ها به نیروی کار به نوعی سرمایه‌گذاری است زیرا از توان نیرو استفاده می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد: «رقمی که فرد بتواند با آن زندگی آبرومندانه را برای خود تامین کند، حداقل مزد است. نیرو متخصص که بار سنگین تولید و صنعت را بر دوش خود دارند، تعیین‌کننده میزان هستند و کارفرما در صورت نیاز باید فضای لازم را مهیا کند زیرا هر فردی برای خود ارزش کاری دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار