رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:

معلم در جامعه نقش تربیت نسل‌ها را بر عهده دارد

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت معلم در جامعه نقش بسیار مهمی دارد و آن تربیت نسل‌هاست، بنابراین نحوه عمل او در موقعیت‌های گوناگون می‌تواند تعیین‌کننده و اثرگذار باشد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
معلم در جامعه نقش تربیت نسل‌ها را بر عهده دارد

جواد روحانی رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی در جلسه توجیهی نیروهای جدیدالاستخدام مربی امور آموزشی معلولین به تاریخچه تشکیل آموزش‌ و پرورش استثنایی اشاره کرد و گفت: اداره آموزش و پرورش استثنایی از سال هفتاد در جهت ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و پیشگیری به دانش آموزان بانیازهای ویژه تاسیس شد.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به دو شیوه تحصیل می کنند، تعدادی از دانش‌آموزان در ۲۶۶ مدرسه استثنایی و خاص مشغول به تحصیل می شوند و بالغ بر ۲۴۰۰ نفر نیز بر اساس هوش، نوع و درجه معلولیت در مدارس عادی به شیوه تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند که خدماتی توسط مدارس پشتیبان به این دانش‌آموزان ارائه می شود.

وی افزود: 9 هزار دانش آموز با مشکلات یادگیری از خدمات مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله به‌هنگام رشدی-تربیتی بهره مند می شوند که با چند جلسه آموزشی و درمانی می توانند به جرگه آموزش طبیعی برگردند.

وی با بیان اینکه در حال حاصر ۶۵ مرکز جامع سنجش در استان وجود دارد گفت: این مراکز حدود ۱۰ ماموریت را انجام می‌دهد. یکی از ماموریت ها، سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است که با توجه به تغییر ساختار مراکز از مشکلات یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی تربیتی، استخدام مربی امور آموزشی معلولین جهت بکارگیری نیروهای گفتار درمان و کاردرمان در این مراکز در دستور کار قرار گرفت.

روحانی تصریح کرد: مراکز جامع علاوه بر غربالگری، به دانش آموزانی که نقص گفتار و یا مشکلات ذهنی، حسی حرکتی و جسمی دارند خدمات ارائه می دهند و دانش آموز بر اساس نوع و شدت درجه معلولیت طبق تصمیم کمیته جایدهی که در این مراکز مستقر هستند در مدارس جایدهی می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مراکز جامع علاوه بر ارائه خدمات آموزشی توانبخشی، بهداشتی و مشاوره ای و غربالگری، رویکرد مداخله به هنگام دارند و زمانی که دانش آموزی دارای معلولیت است از بدو تشخیص به او خدمات ارائه داده می شود تا از بروز معلولیت بیشتر پیشگیری کند و این مداخله حتی می‌تواند منجر به تحصیل کودک در مدارس عادی شود.

روحانی گفت: در راستای اجرای رویکرد مداخله به هنگام حدود ۱۱ مرکز پیش دبستانی تخصصی در استان فعالیت دارند و نوآموز از ۶ ماهگی همراه با والد در این مدارس تحت آموزش و خدمات توانبخشی قرار می گیرد و حضور مربیان امور آموزش معلولین در این مدارس تخصصی همچون مدارس پیش دبستانی ناشنوایان نقش مهمی در تربیت شنوایی نوآموزان خواهد داشت.

جواد روحانی با اشاره به اینکه معلم اسوه و الگوی دانش‌آموزان است، اخلاق مداری، تکریم ارباب رجوع، تواضع، فروتنی و صداقت در محیط کار را از اصول مهم کاری در مدارس عنوان کرد.

در ادامه علی رضازاده معاون آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: رشد و نمو جامعه محصول تربیت است و سرنوشت جامعه در مدارس و دانشگاه ها رقم می‌خورد. علی الخصوص که شخصیت اصلی کودک در سنین اولیه در مدرسه شکل می گیرد و مدرسه محیط اجتماعی و سالمی برای کودک است و می تواند روی رفتار فرد نقش مهمی داشته باشد و آموزش و پرورش مکانی مقدس است به ویژه آموزش وپرورش استثنایی چرا که به دانش آموزانی خدمت رسانی می شود که جزو خاص ترین بندگان خدا هستند.

وی با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی، توانبخشی مقدم بر آموزش است و تا زمانی که توانبخشی انجام نشود، آموزش مختل می شود بیان کرد: یکی از پایه ها و ستون اصلی در آموزش و پرورش استثنایی، توانبخشی است و کار در حوزه استثنایی با تلفیق فعالیت های توانبخشی و آموزشی صورت می پذیرد و در واقع کار مربیان امور آموزش معلولین از معلم جدا نیست و باید همه در کنار هم و برای یک هدف واحد تلاش کنند.

وی گفت: لازم است مربیان امور آموزشی معلولین شناخت کافی از ویژگی های دانش آموزان استثنایی داشته باشند که علاوه بر برگزاری دوره آموزشی، مطالعه گسترده در این زمینه نیز مورد تاکید است.

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار