رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی:

محور اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین، مدیران مدارس هستند

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت محور اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین مدیران هستند و مدیران علاوه بر آموزش باید به مسائل و فعالیت های تربیتی و پرورشی دانش آموزان توجه کنند و بر مبنای شش ساحت اعتقادی، زیباشناسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناوری و پژوهشی تربیتی انجام دهند تا خروجی مدرسه تمام ساحتی، دانش‌آموز تمام ساحتی باشد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
محور اصلی اجرایی شدن سند تحول بنیادین، مدیران مدارس هستند

جواد روحانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، دارا بودن شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی جدید، سند تحول بنیادین، آیین نامه اجرایی مدارس، آیین نامه تلفیقی فراگیر آیین نامه اولیا و مربیان را از ملزومات کار مدیران دانست و گفت: مدیران مدارس باید این کتب را داشته باشند و تصمیماتی که اخذ می شود بر اساس اسناد و استنادهای این کتب باشد چرا که استنادها نامه را متقن می کند.

وی با بیان اینکه نقش فعالیت های تربیتی در مدارس مغفول مانده است گفت: مبنای برنامه عملیاتی، شش ساحت سند تحول بنیادین است و تعاملات مدیر با دانش اموزان، معلمان و والدین و استفاده از ظرفیت ایشان می تواند منجر به یک مدرسه اثربخش شود.

این مقام مسئول ادامه داد: شما مدیران به دلیل برخورداری از توانمندی به عنوان مدیر انتخاب شدید بنابراین مسولیتی به عنوان امانت در اختیار شما مدیران قرار داده شده است که باید این امانت الهی را به نحو احسن و در مسیر درست هدایت کنید.

رییس آموزش و پرورش استثنایی افزود: مدیر مدرسه پرچمدار اصلی آموزش و پرورش در جامعه است و نقش وی در تحقق اهداف آموزش و پرورش انکارناپذیر است و باید با توانمندی ویژه ارتباطی خود بتواند بین ارکان مدرسه خانه، معلم، دانش آموز، محله و اداره ارتباط تعاملی برقرار کند.

وی گفت: مدیر مدرسه در اسناد تحولی، به‌عنوان راهبر کارآمد و یکی از عناصر اصلی تحقق مأموریت آموزش‌ و پرورش نقش و جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد. در بند ۷-۴ سند تحول بنیادین؛ مدیر، معلمی مؤمن، خلاّق،‌ متعهّد،‌ منعطف، فکور، آینده‌نگر، مشارکت‌پذیر، راهبر تربیتی، مدبر و دارای سعه صدر و صلاحیت‌های حرفه‌ای توصیف شده است که مسئولیت تأمین و توسعه‌ محیط یادگیری برای شکوفایی گرایش‌های فطری دانش‌آموزان، خلق موقعیت‌های تربیتی و آموزشی، انطباق یا تدوین، اجرا و ارزش‌یابی برنامه‌های درسی و تربیتی را در سطح مدرسه برعهده دارد.

جواد روحانی به هفت ویژگی افراد موفق اشاره کرد و گفت: فرد موفق درک و تفسیر صحیحی از اتفاقات دارد، شجاع است و اشخاص را به سمت عمل درست هدایت می کند و افراد موفق چشم اندار و تجسم و رویایی نسبت به آینده دارند، هدفمند هستند، اولویت بندی در امور دارند و دارای تفکر برنده برنده هستند و اگر آموزش و پرورش موفقی داشته باشیم باید تحول از کف مدرسه ایجاد شود.

روحانی با اشاره به اینکه معلمین رکن اساسی تعلیم و تربیت هستند گفت: برقراری روابط حسنه و جلب نظر و رضایت آن ها یکی از اساسی‌ترین کارهای مدیر آموزشگاه می باشد. اگر مدیری قادر باشد که با برآوردن نیازهای معلمین و برقرار کردن شرایط مناسب رشد و ایجاد جوی انسانی و عاطفی، باعث احساس رضایتمندی و خوشحالی در معلمان شود تقریباً این مدیر قسمت اعظم وظایف مدیریتی خود را به انجام رسانیده است.

وی درک متقابل، همدلی و انرژی بخشی به یکدیگر، انتقادپذیری در جهت رشد و بالندگی مجموعه و توجه به جسم و روان و داشتن یک برنامه خود تسکینی را از دیگر ویژگی های افراد موفق عنوان کرد.

در ادامه علی رضازاده معاون آموزش و پرورش استثنایی بر تعامل مدیر با دیگران تاکید کرد و گفت: ارتباط موثر مدیر با دیگر افراد منجر به کسب موفقیت ها و دستاوردهای بیشتر و با اهمیت تری خواهد شد و در این تعاملات باید جایگاه و نحوه تعامل با هر فرد تعیین شود و در مسیری هدفمند، با برنامه ریزی دقیق و منطبق با انتظارات خاص از هر فرد صورت گیرد.

وی آیین نامه اجرایی مدارس را لازمه اداره مطلوب یک مدرسه عنوان و تصریح کرد: آیین نامه اجرایی مدارس در حکم یک قانون است که چارچوب روابط مدیر با مجموعه را بیان می کند و اگر روابط و رفتارها بر مبنای قانون باشد با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار