کارشناس ارز در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد :

پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در سال آینده

تهران(پانا)- کارشناس ارز با پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در سال آینده، گفت اختلاف ارز آزاد و ارز دولتی نشان‌دهنده باز بودن یا بسته بودن اقتصاد است. هنگامی که این اختلاف زیاد است، اقتصاد بسته و هنگامی که اختلاف کم است یعنی اقتصاد باز است. برای رسیدن به این مرحله باید سیاست‌ها، پیرو تصمیات اقتصادی باشد یعنی اقتصاد تحت تاثیر سیاست‌های نظامی و امنیتی نباشد.

کد مطلب: ۱۴۴۲۱۲۰
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی افزایش نرخ ارز در سال آینده

مصطفی صفاری، کارشناس ارز درباره تعادل قیمت ارز در کشور، اظهار کرد: «تا برگزاری انتخابات نرخ ارز در بازار کنترل خواهد شد اما با توجه به بودجه سال آینده و تورمی که وجود دارد این پیش‌بینی وجود دارد که با افزایش قیمت ارز مواجه خواهیم شد.»

میانگین تورم کشورها در دنیا 9 درصد است

وی ادامه داد: «به طور کلی وضعیت و شرایط اقتصادی ایران، نرخ ارز در کشور و اختلاف تورم داخلی با تورم خارجی، قدرت خرید را نشان می‌دهد. در ایران نرخ تورم 45 درصدی وجود دارد در صورتی که نرخ تورم در دنیا 9 درصد است. این نشان می‌دهد که ما با 31 درصد افزایش قیمت در کالاها و خدمات مواجه هستیم.»

انگیزه و تقاضا سودا‌گری‌ با تورم تحریک می‌شود

صفاری افزود: «انگیزه و تقاضای سودا‌گری‌ با تورم تحریک شده و تقاضا را بالا می‌برد. اتفاقی که پارسال در خودرو افتاد و قیمت را بالا برد. این اتفاقی خطرناک است که در اثر تورم به وجود آمده و افراد زیادی به سراغ ارز خارجی می‌روند.»

این کارشناس بیان کرد: «سیاست‌های مالیاتی عامل دیگری است که باعث دور شدن از ارزش پول ملی شده و تقاضا برای ارز را در کشور بالا برده و باعث بروز تورم در کشور می‌شود. همچنین بحران‌های سیاسی که خروج سرمایه را شامل می‌شود، از موضوعاتی است که باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد.»

اختلاف ارز آزاد و ارز دولتی نشان‌دهنده باز بودن یا بسته بودن اقتصاد است

وی ادامه داد: « نوسانات نرخ ارز درکشور بیشتر متاثر از موضوعات سیاسی است یعنی ثبات و آرامش آن‌ را مدیریت می‌کند. رشد صادرات و افزایش عرضه ارز که توسط صادرات کالا و خدمات صورت می‌گیرد می‌تواند به کنترل و مدیریت بازار ارز کمک کند.البته مدیریت بازار ارز در میان‌مدت با روش‌های دستوری قابل انجام نیست.»

صفاری بیان کرد: «اختلاف ارز آزاد و ارز دولتی نشان‌دهنده باز بودن یا بسته‌بودن اقتصاد است. هنگامی که این اختلاف زیاد است، اقتصاد بسته و هنگامی که اختلاف کم یعنی اقتصاد باز است. برای رسیدن به این مرحله باید سیاست‌های ما پیرو تصمیات اقتصادی باشد یعنی اقتصاد تحت تاثیر سیاست‌های نظامی و امنیتی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار