اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

اظهاراتی مبنی بر اینکه مخالفت با دولت موجب رد صلاحیت شده است، صحت ندارد

لزوم ضرب مهر در شناسنامه برداشته شده است/ می‌توان با گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت رأی داد

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت اظهاراتی مبنی بر اینکه مخالفت با دولت موجب رد صلاحیت شده است، مستند نیست و صحت ندارد بنابراین هیات‌های اجرایی براساس قانون عمل کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۳۸۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
اظهاراتی مبنی بر اینکه مخالفت با دولت موجب رد صلاحیت شده است، صحت ندارد

محسن اسلامی در گفت‌وگو با پانا در خصوص ادعای برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه به دلیل انتقاد از دولت رد صلاحیت شده‌اند، اظهار کرد: «در هیات‌های اجرایی که اعلام نظر شد، چنین شبهه‌ای مطرح شد که شبهه درستی نبود. براساس قانون، رد صلاحیت داوطلبان باید مستند و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد. هیات اجرایی باید نتایج استعلامات را از وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضاییه اخذ کند. همچنین نتایج به دست آمده از بررسی‌های لازم در محل نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت بنابراین هیات اجرایی غیر از این موارد نمی‌تواند عدم تایید داوطلبان را اعلام کند.»

وی با بیان اینکه اظهاراتی مبنی بر اینکه مخالفت با دولت موجب رد صلاحیت شده است، مستند نیست و صحت ندارد، افزود: «اگر یکی از دستگاه‌های پنج گانه گزارشی در استعلام فرد اعلام کنند یا در بررسی‌های محل گزارشی به دست بیاید، این موارد می‌تواند مبنای عدم تایید داوطلب باشد. رد صلاحیت به دلیل مخالفت با نظر دولت یا مواردی از این دست استناد قانونی ندارد و لذا هیات‌های اجرایی براساس قانون عمل کرده‌اند. بنابراین اعتراض داوطلبان بهترین کار است و حرکت در مسیر قانون پیش‌بینی شده است.»

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه لزوم ضرب مهر در شناسنامه برداشته شده است، گفت: «ماده 11 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که واجدان شرایط می‌توانند با ارائه اصل یکی از مدارک شناسنامه، گذرنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه رأی دهند. رأی دهندگان اگر یکی از این مدارک هویتی را در شعبات اخذ رأی ارائه کنند، ما به عنوان مجری انتخابات ملزم هستیم که رأی آنان را بپذیریم بنابراین در این دوره رأی‌دهنده می‌تواند با یکی از مدارک پنج گانه رأی خود را به صندوق بیاندازد.»

وی اضافه کرد: «برای جلوگیری از رأی تکراری، قانونگذار دستگاه احراز هویت را مبنا قرار داده است یعنی زمانی که رأی‌دهندگان وارد شعبه می‌شوند، ما به عنوان مجری دستگاهی را در نظر گرفتیم که با ورود کدملی فرد به دستگاه احراز، مشخص می‌شود که شخص قبلاً رأی داده‌ است یا خیر. از این جهت ما به ستادهای انتخابات و شعب اخذ رأی تذکر لازم را داده‌ایم که حتماً دستگاه احراز به صورت بر خط و آنلاین فعال باشد.»

اسلامی خاطرنشان کرد: «به کلیه ستادهای انتخابات ابلاغ کردیم که حتماً در سطح شهر اعم از پارک‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، پادگان‌ها و محیط های عمومی که مردم حضور دارند، صندوق بگذارند و رأی مردم را بگیرند تا افراد بدون شناسنامه و با داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه رأی دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار