در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

مقاوم‌سازی مدارس در حریم گسل‌ها الزامی است

تهران (پانا) - رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ممنوعیت ساخت‌وساز بر روی حریم گسل‌ها گام بزرگی در کاهش تلفات و آسیب‌پذیری ناشی از زلزله است، گفت طبق آیین‌نامه ممنوعیت ساخت‌وساز بر حریم گسل‌ها، باید مقاوم‌سازی ساختمان بیمارستان‌ها و مدارس در اولویت نخست دستگاه‌های متولی باشد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
مقاوم‌سازی مدارس در حریم گسل‌ها الزامی است

آسیه اسحاقی - علی‌بیت‌اللهی همزمان با روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی درخصوص ایمنی مدارس به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی در کشور به پانا گفت:‌ «باید به مقاوم‌سازی مدارس به‌عنوان مراکز مهم آموزشی که جمعیت زیادی از دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد، توجه کرد و ایمنی ساختمان‌های پرکاربرد در تهران از جمله مدارس، باید در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «شهر تهران در کمربند لرزه‌خیز البرز و سابقه تاریخی رخداد زمین لرزه‌های شدید در محدوده شهرری و نواحی شمالی آن، همچنان خطر رخ‍داد زمین‌لرزه وجود دارد. از طرفی رشد غیراصولی شهر تهران در چند دهه اخیر، ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها، وجود بافت‌های آسیب‌پذیر و فرسوده متعدد و پراکنده در شهر نشان می‌دهند که در صورت وقوع زلزله احتمالی در تهران، صدمات جبران‌ناپذیری به شهر وارد خواهد شد.»

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تنها راه کاهش مخاطرات زلزله، فاصله از ساخت‌وساز و زندگی روی گسل‌ها است، خاطرنشان کرد: «شهر تهران روی گسل‌های متعدد اصلی، متوسط و فرعی بنا شده و پیرامون آن را نیز گسل‌های مهمی احاطه کرده است‌. در واقع گسل‌های شهر تهران سه گسل اصلی به نام‌های نیاوران، لویزان و ری هستند که بیش از 12 درصد مساحت تهران روی گسل‌ها واقع شده است.»

بیت‌اللهی گفت: «اگر امروز زلزله‌ای مانند آنچه در بم رخ داد در تهران رخ دهد، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که 20 درصد آمادگی در برابر زلزله وجود دارد که این مساله می‌تواند مشکلات زیادی را برای شهر تهران و حتی کشور ایجاد کند. در عین حال اقدامات خاصی هم برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها صورت نگرفته است که باید به ایمنی ساختمان‌های پُرخطر و با کاربرد آموزش و سلامت توجه ویژه شود. در واقع توجه ویژه بر موضوع تاب‌آوری ساختمان‌های بیمارستان‌ها و مدارس باید در اولویت قرار بگیرد.»

وی با یادآوری اینکه احداث ساختمان‌های بسیار مهم در پهنه گسل‌ها ممنوع است، گفت: «در آیین‌نامه ممنوعیت ساخت‌وساز بر حریم گسل‌ها این موضوع تاکید شد و نقشه‌های حقوقی حریم اصلی گسل‌ها نیز تعیین شده است و می‌توان ممنوعیت ساخت‌وساز ساختمان‌های مهم در حریم‌ها را پیگیری کرد. البته طبق آیین‌نامه، باید مقاوم‌سازی ساختمان بیمارستان‌ها و مدارس واقع در پهنه گسلی در اولویت نخست دستگاه‌های مرتبط و متولی این زیرساخت‌ها باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار