رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در همایش پویش کودکان سایبری:

مدارس در ارتقا آگاهی خانواده‌ها و ایمنی کودکان در فضای مجازی نقش بسزایی دارند

ملارد(پانا) - رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا شهرستان ملارد، نقش مدارس را در ارتقا آگاهی خانواده‌ها و ایمنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بسیار اثرگذار دانست.

کد مطلب: ۱۴۳۳۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
مدارس در ارتقا آگاهی خانواده‌ها و ایمنی کودکان در فضای مجازی نقش بسزایی دارند

مهدی اسکندری، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری و مدرس پیشگیری از جرایم سایبری در همایش پویش کودکان سایبری، در فرهنگسرای بعثت صفادشت، درباره دنیای مجازی، چالش‌ها و مخاطرات این فضا و راهکارهای به خدمت گرفتن آن در مسیر صحیح گفت: با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از اینترنت، کودکان و نوجوانان به طور وسیع در فضای مجازی حضور دارند. این فضا ممکن است به آن‌ها فرصت‌های زیادی بدهد، اما ممکن است آنان را در معرض چالش‌ها و مخاطراتی نیز قرار دهد.

وی در بیان این چالش‌ها، ابتدا به وابستگی‌های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: برگزاری این کارگاه‌ها، باعث می‌شود سطح اطلاعات و دانش افراد در مورد فضای مجازی بالا برود تا خانواده‌ها از خطرات احتمالی این فضا در امان باشند. هویت آنلاین، یکی از آفت‌های این فضا برای نوجوانان است. نوجوانان ممکن است در فضای مجازی هویت‌های مختلف و مصنوعی بسازند. این کار می‌تواند به دلایل مختلفی، از جمله تلاش برای پذیرفته شدن در جمع یا فرار از واقعیت انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مسئله دیگر خطر اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی است. برخی نوجوانان ممکن است بدون در نظر گرفتن مخاطرات، اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند که این امر، خطرات ناامن اجتماعی و فردی را به دنبال خواهد داشت. مواجه شدن با محتواهای نامناسب، از دیگر خطرات جبران ناپذیر این فضاست. اینترنت پر از محتواهایی است که برای نوجوانان مناسب نیست.

اسکندری، در ادامه با توجه به ضرورت استفاده از فضای مجازی و پا نهادن در این عرصه، به راهکارهای مصونیت از آسیب‌های فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم، آموزش و آگاه‌سازی است. اطلاع‌رسانی و آموزش نوجوانان در مورد مخاطرات و فواید فضای مجازی حیاتی است. والدین و معلمان باید نوجوانان را آگاه کنند تا آنها با اطلاعات بیشتری وارد این فضا شوند. همچنین برقراری محدودیت‌هاست. تعیین ساعات معین برای استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و ایجاد یک برنامه روزانه متعادل، می‌تواند به کنترل بهتر و استفاده سالم‌تر از فضای مجازی کمک کند.

این مدرس پیشگیری از جرایم سایبری تشریح کرد: استفاده از نرم‌افزارهای کنترلی، مانند مدیریت زمان مصرف و یا فیلترینگ محتوا می‌تواند به والدین در نظارت بر فعالیت‌های نوجوانان در فضای مجازی کمک کند. آموزش نوجوانان در مورد ویروس‌ها، هک و بحران‌پذیری‌های اینترنتی می‌تواند آنها را از خطرات احتمالی محافظت کند. از آنجایی که فضای مجازی می‌تواند اطلاعات شخصی را برملا کند، کاربران باید از ابزارها و تنظیمات امنیتی برای محافظت از هویت خود استفاده کنند.

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار