گزارش پانا از رضایت‌مندی جامعه فرهنگیان با اجرای قانون رتبه‌بندی؛

‌عدالت دولت، رضایت معلم‌

۹۴۰ هزار فرهنگی شاغل و ۶۲۱۲۳ بازنشسته فرهنگی، مشمول ‌قانون رتبه‌بندی شده‌اند/ ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌‌بندی است

تهران (پانا) - قانون رتبه‌بندی فرهنگیان، یک اقدام خیلی بزرگ و اساسی بود که با همت دولت سیزدهم و با تعامل و همراهی مجلس یازدهم بعد از سال‌ها به ثمر نشست تا ضمن رعایت عدالت شغلی در بین فرهنگیان، رضایتمندی حداکثری این جامعه شریف، دلسوز و دغدغه‌مند را به دست آورد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
‌عدالت دولت، رضایت معلم‌

تکریم از مقام هر شخص در هر حرفه و شغلی طبق آموزه‌های دینی ما و به‌ویژه حدیث شریف «‌مَن لم يَشكُرِ المَخلوقَ لَم يَشكُرِ الخالِقَ» ضرورت دارد و همواره باید قدردان زحمات افراد بود و این تکریم وقتی به مقام معلم می‌رسد که تعلیم‌دهنده و تربیت‌کننده نسل فرداست، اهمیت و ارزش بالایی پیدا می‌کند. بیش از یک دهه بود که «رتبه‌بندی معلمان» قرار بود در راستای برقراری عدالت، تکریم از زحمات و ایجاد انگیزه در بین جامعه فرهنگیان اجرا شود اما این امر در دولت‌های نُهم تا دوازدهم میسر نشد و اراده‌ای برای تصویب و اجرای آن به‌ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم وجود نداشت و دولت قبل با 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نتوانست اجرا کند اما در دولت سیزدهم که بنا به گفته رئیس‌جمهوری، دولتی است که اولا؛ بنا دارد نواقص را به گردن گذشتگان نیندازد و ثانیا؛ اراده بر انجام کارها و ارائه گزارش با استفاده از افعال ماضی دارد، قانون رتبه‌بندی معلمان با همت و همراهی مجلس انقلابی یازدهم به تصویب رسید و از سال 1401 اجرا شد. هر چند دولت سیزدهم با محدودیت در منابع و اعتبارات مواجه بود اما چون اراده بر انجام کار وجود داشت با هزینه‌کرد 43 هزار میلیارد تومان اعتبار، مرحله اول قانون رتبه‌بندی را برای حدود یک میلیون فرهنگی اجرا کرد و حتی در بدو اجرا با چالش‌هایی هم مواجه شد و کام برخی فرهنگیان به دلیل کمبود در پرداخت حقوق‌ها در واپسین دقایق سال 1401 کمی تلخ شد اما نتایج شیرین و درخشانی داشت که از جمله آن سهم 26 درصدی حقوق معلمان از اجرای این قانون بود و البته این را هم باید گفت که اجرای این قانون نیاز به یک اراده و جرات واقعی داشت که فقط از دولت سیزدهم برمی‌آمد.

بازگرداندن مرجعیت به معلم

معلم، جایگاه و عظمت بالایی دارد و همگان باید بدانند که اگر به جایگاهی رسیده‌اند، نتیجه تربیت‌های معلمان آن‌ها بوده است و از این رو باید معلم در جامعه مرجع باشد که تا قبل از این جامعه فرهنگیان آن‌طور که باید مورد تکریم قرار نمی‌گرفتند اما با اجرای قانون رتبه‌بندی در زیر سایه تعامل، همدلی، همراهی و همکاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، بار دیگر مرجعیت معلم بازگشت و منزلت و جایگاه این قشر از جامعه بار دیگر بر همگان آشکار شد و این قشر زحمتکش که در دورافتاده‌ترین و محرومترین و صعب‌العبورترین نقاط کشور با تحمل تمام سختی‌ها و مشقت‌ها به انجام وظیفه پرداخته و آینده‌سازان این کشور را تربیت می‌کنند به حداقل‌ترین حقوق خود در جامعه دست یافتند.

همان‌طور که گفته شد رتبه‌بندی معلمان طی سالیان سال با انتقادات و اعتراضاتی مواجه بود اما وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم به هر سختی و مشقتی که بود، مرحله اول این قانون را اجرا کرد تا بتواند نواقص را شناسایی و بسنجد و با به‌روز کردن آیین‌نامه در پی رفع آن‌ها باشد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در‌خصوص رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: رتبه‌بندی، یکی از کارهای بزرگ دولت بود و انصافا دولت در این بازه زمانی، حق‌ خود را برای معلمان به نحو احسن اجرا کرد. بنده به عنوان نماینده مشترک دولت و معلمان از رئیس‌جمهوری تشکر می‌کنم چون همه می‌دانیم در چه شرایطی دولت، تحویل آقای رئیسی شد.

وی با بیان اینکه دولت گذشته، رتبه‌بندی معلمان را اجرایی نکرد و همواره در محدودیت مالی بود، اظهار کرد: اما در این دولت، مسیر تغییر کرد و ۴۳ هزار میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است. همچنین اگر قانون رتبه‌بندی در جای خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد سیل بازنشستگان نبودیم و دلیل بازنشستگی کم‌سابقه امسال، اجرا نشدن این قانون در زمان خود است.

برقراری عدالت شغلی، احقاق حقوق قانونی معلمان، ایجاد انگیزه، سطح‌بندی بر‌اساس امتیازات، ارتقای ردیف شغلی، بازگشت مرجعیت معلم به جامعه و... در کنار ارتقای وضعیت مالی و معیشتی معلمان از جمله مهمترین مزیت‌های رتبه‌بندی معلمان است

۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌‌بندی است

صحرایی با ابراز خرسندی از اجرایی و عملی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از چندین سال بیان کرد: هر چند اشکالاتی وجود داشت اما اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌‌بندی است. بنابراین فقط ضعف‌ها را نباید نشان داد بلکه قوت‌ها را هم باید ببینیم.

مزایای رتبه‌بندی

هر چند اجرای رتبه‌بندی معلمان در ابتدا با نواقصی مواجه شد اما همان‌طور که گفته شد این قانون باید اجرا می‌شد تا نواقص آن را بروز کند و بتوان در پی رفع آن بود. طبق گفته وزیر آموزش و پرورش اکنون 26 درصد حقوق معلمان از قِبل اجرای رتبه‌بندی است اما این فقط تنها مزیت رتبه‌بندی نیست. برقراری عدالت شغلی، احقاق حقوق قانونی معلمان، ایجاد انگیزه، سطح‌بندی بر‌اساس امتیازات، ارتقای ردیف شغلی، بازگشت مرجعیت معلم به جامعه و... در کنار ارتقای وضعیت مالی و معیشتی معلمان از جمله مهمترین مزیت‌های رتبه‌بندی معلمان است.

940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول ‌قانون رتبه‌بندی شده‌اند

با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان 940 هزار فرهنگی شاغل و 62123 بازنشسته فرهنگی، مشمول این قانون شده‌اند و وزارت آموزش و پرورش همزمان با اجرای قانون، فضایی برای ثبت اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های مکتسبه فراهم آورد تا با بررسی مجدد اعتراضات، کاری کند که حقی از هیچ همکاری فرهنگی ضایع نشود. فرهنگیانی که به رتبه مکتسبه خود اعتراض داشتند با ورود به سامانه مربوطه و ثبت مستندات مورد نیاز، درخواست تجدید نظر خود را ثبت کردند و وزارت آموزش و پرورش نیز با رسیدگی به تمام اعتراضات طی ماه‌های اخیر، دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بررسی تمام اعتراضات به اتمام رسیده است.

اتمام بررسی ‌اعتراضات رتبه‌بندی

روز گذشته نیز ‌روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «همه اعتراضات رتبه‌بندی معلمان رسیدگی شده و سامانه اعتراضات هم بسته شده است و اعتراض جدید پذیرفته نخواهد بود و از این پس رتبه‌بندی براساس آیین‌نامه مصوب انجام خواهد شد. برای رفع سوالات و ابهامات کسانی که در این باره سوال دارند، سامانه گفت‌وگو ایجاد شده که از تردد غیرضروری همکاران محترم به مرکز خودداری شود و در همان سامانه، پاسخ سوالات داده خواهد شد.

لذا بر اساس فرصت اعلام‌شده به اعتراضات همه موارد اخذ شده و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و مساعدت رئیس‌جمهوری محترم و معاون اول محترم ایشان به همه‌ اعتراضات نیز رسیدگی شده است. لذا تعیین زمان دیگر برای اعتراض مجدد منتفی است. از این پس فرآیند رتبه‌بندی بر اساس آیین‌نامه مربوطه انجام خواهد شد که بیشتر ناظر به دانشجومعلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید‌رجایی خواهد بود.

لذا برای رفع هرگونه ابهام و سوال از طریق سامانه گفت‌وگو به نشانی‌ my.medu.ir قسمت «نتیجه رتبه‌بندی» مراجعه و بر روی دکمه گفت‌وگو کلیک کنید.»

آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی با مشارکت معلمان تدوین می‌شود

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اواخر شهریور امسال از تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی با مشارکت معلمان خبر داد و گفت: کارهای اولیه آغاز شده است و در حال حاضر، مرحله نظرسنجی از معلمان درباره آیین‌نامه فعلی در حال انجام است که نتایج آن مقدمه‌ای برای تدوین آیین‌نامه جدید خواهد بود.

وی در خصوص مشخص بودن زمان نهایی تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان خاطرنشان کرد: این موضوع به حجم مشارکت معلمان بستگی دارد، باید مشارکت به نحوی باشد که بتوانیم به داده‌های دریافتی اتکا کنیم و در نتیجه به همین دلیل نمی‌توانیم زمانی دقیق را برای تدوین نهایی آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مشخص کنیم.

تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگوهایی ماموریت تدوین آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی را به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سپرده تا با انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی و با به دست آوردن داده‌های میدانی و اتکا به مستندات بتوانند آیین‌نامه جدید را تدوین کنند.

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در این رابطه گفت: آیین‌نامه مرحله ارتقای رتبه‌بندی معلمان را با 3 پژوهش تدوین کردیم و این آیین‌نامه با ۱۰ چرخش اصلاحی تدوین شده و رضایت‌مندی معلمان و ارتقای نظام تعلیم و تربیت به‌صورت همزمان لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ مساله اساسی آموزش و پرورش را شناسایی کردیم و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم برای حل مسائل انجام شود، اظهار کرد: مرحله استقرار رتبه‌بندی معلمان انجام شد و مرحله بعد، مرحله ارتقا‌ است. آسیب‌شناسی و بررسی میدانی رتبه‌بندی انجام شده و پیش‌نویس آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید آن آماده شده است.

رضایت‌مندی معلمان با طعم عدالت

همانطور که گفته شد اجرای قانون رتبه‌بندی فقط سبب بهبود معیشت معلمان نشد بلکه مزیت‌های دیگری هم داشت و اجرای این قانون در دولت سیزدهم که با شعار عدالت بر سر کار آمده علاوه بر ارتقای وضعیت معیشتی معلمان سبب جلب رضایت حداکثری معلمان دلسوز، دغدغه‌مند و زحمتکش شد تا طعم شیرین عدالت در رتبه‌بندی نیز چشیده شود و با توجه به اینکه بیش از 40 درصد از حجم دولت را آموزش و پرورش تشکیل می‌دهد، اجرای رتبه‌بندی با احتساب اعضای خانواده فرهنگیان سبب رضایتمندی بخش قابل توجهی از جامعه ایرانی شد و دولت سیزدهم نیز در دوران خدمت خود به این می‌بالد که بعد از سال‌ها توانست گامی برای بهبود وضشعیت معیشتی و کاری معلمان بردارد و از این به بعد هر معلمی که امتیاز لازم را کسب کرده باشد می‌تواند به ارتقای جایگاه سازمانی خود امیدوار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار