پانا از اِعمال قانون رتبه‌بندی برای بازنشستگان فرهنگی گزارش می‌دهد؛

بازنشستگان فرهنگی و طعم شیرین اجرای قانون رتبه‌بندی

اصلاحیه احکام بازنشستگان فرهنگی با اِعمال رتبه‌بندی در حال بررسی نهایی است

تهران (پانا) - قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بعد از ۱۰ سال معطلی و چشم انتظاری معلمان سرانجام در دولت سیزدهم اجرا شد و هر چند ابتدا نواقصی داشت اما به مرور در حال رفع است و یکی از نکات قابل توجه آن، مشمول شدن بازنشستگان فرهنگی در اجرای این قانون است که تاکنون با بررسی‌های صورت‌ گرفته 62123 بازنشسته مشمول این قانون شده‌اند.

کد مطلب: ۱۴۳۲۶۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بازنشستگان فرهنگی و طعم شیرین اجرای قانون رتبه‌بندی

رتبه‌بندی فرهنگیان که صحبت آن به بیش از 10 سال قبل بازمی‌گردد به هر طریق ممکن در اواخر سال گذشته توسط وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم اجرا شد تا فرهنگیانی که سال‌ها منتظر این قانون بودند، طعم عدالت را بچشند و به حقوق قانونی خود برسند. هر چند اجرای قانون رتبه‌بندی در ابتدا با مشکلاتی مواجه شد و پرداخت حقوق اسفند 1401 برخی معلمان در سطح کشور نواقصی داشت اما این کار بالاخره باید انجام می‌شد تا نقاط ضعف معدود آن نیز در کنار نقاط قوتش دیده شود و برای سال‌های بعدی اصلاح شود.

یکی از نکاتی که در اجرای قانون رتبه‌بندی به چشم آمد، اجرای این قانون برای بازنشستگان فرهنگی بود. بازنشستگانی که حتی برخی از آن‌ها به خاطر اجرای این قانون، موعد بازنشستگی خود را چند سال به تاخیر انداخته بودند تا بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند اما طولانی شدن فرآیند رتبه‌بندی سبب شد تا در سال‌های 1400 و 1401 بازنشسته شوند اما کماکان منتظر اجرای قانون و رعایت عدالت برای رسیدن به حقوق قانونی باشند.

احکام بازنشستگان فرهنگی ۱۴۰۱ با اِعمال پاداش و رتبه‌بندی تا چند هفته آینده صادر می‌شود

اواخر تیرماه امسال بود که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم سرافرازان تعلیم و تربیت از صدور احکام بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۱ با اِعمال پاداش و رتبه‌بندی تا چند هفته آینده خبر داد و خطاب به بازنشستگان فرهنگی گفت: خوشا به حالتان که با سرافرازی، ماموریت خود را به اتمام رساندید و این ماموریت را به دیگران سپردید. این همه شغل در جامعه وجود دارد اما خداوند مقدر فرموده که معلم باشیم و این اتفاق برای هرکسی نمی‌افتد.

صحرایی با بیان اینکه وظایفی نسبت به بازنشستگان داریم که برای انجام آن‌ها با اخلاص باید بکوشیم، اظهار کرد: امسال دستور داده‌ام کسی را بازنشسته نکنند مگر اینکه خودش بخواهد بازنشسته شود و این کار ۲ دلیل دارد. اول اینکه به وجود و ظرفیت بازنشستگان نیاز داشتیم و دوم اینکه روال برعکس شود و آن‌ها بگویند می‌رویم و ما بگوییم نروید. بندی در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شد که اگر فردی به سن بازنشستگی رسید، دولت موظف است پاداش وی را همان لحظه پرداخت کند اما می‌تواند ۵ سال هم بماند و در آموزش و پرورش خدمت کند و این اقدام در آموزش و پرورش، ایده خوبی است چون سن بازنشستگی در آموزش و پرورش، حوالی ۵۰ سالگی است در حالی که پیامبر(ص) در ۴۰ سالگی به استخدام خداوند متعال درآمدند و مبعوث شدند.

وی با بیان اینکه صدور احکام بازنشستگان ۱۴۰۱ با اِعمال پاداش و رتبه‌بندی تا چند هفته آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: این کار به حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که تامین شد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در برنامه‌ها و گفت‌وگوهای متعددی طی ماه‌های اخیر در خصوص رتبه‌بندی فرهنگیان گفت: رتبه‌بندی، یکی از کارهای بزرگ دولت بود و انصافا دولت در این بازه زمانی، حق‌ خود را برای معلمان به نحو احسن اجرا کرد. بنده به عنوان نماینده مشترک دولت و معلمان از رئیس‌جمهوری تشکر می‌کنم چون همه می‌دانیم در چه شرایطی دولت، تحویل آقای رئیسی شد.

وی با بیان اینکه دولت گذشته، رتبه‌بندی معلمان را اجرایی نکرد و همواره در محدودیت مالی بود، اظهار کرد: اما در این دولت، مسیر تغییر کرد و اعتبارات زیادی در این راستا هزینه شده است. همچنین اگر قانون رتبه‌بندی در جای خودش اجرا می‌شد، امروز شاهد سیل بازنشستگان نبودیم و دلیل بازنشستگی کم‌سابقه امسال، اجرا نشدن این قانون در زمان خود است.

صحرایی با ابراز خرسندی از اجرایی و عملی شدن قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از چندین سال بیان کرد: هر چند اشکالاتی وجود داشت اما اکنون ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌‌بندی است. بنابراین فقط ضعف‌ها را نباید نشان داد بلکه قوت‌ها را هم باید ببینیم.

صندوق بازنشستگی سهم خود را برای رتبه‌بندی بازنشستگان پرداخت نکرده است

اظهارات وزیر آموزش و پرورش در حالی است که احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی حدود 2 هفته قبل در تشریح نشست روز یک‌شنبه (12 آذر) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش گفت: مباحثی در خصوص رتبه‌بندی بازنشستگان در این نشست مطرح و مشخص شد که صندوق بازنشستگی، سهم خود برای اجرای این مهم را پرداخت نکرده است.

این در حالی است که کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در اطلاعیه شماره ۸ خود در بهمن 1401 خطاب به روسای هیات‌ممیزه رتبه‌بندی معلمان استان‌ها اعلام کرده بود که حسب برنامه‌ریزی انجام‌شده در هیات‌ممیزه مرکزی، صدور احکام رتبه‌بندی همکاران بازنشسته مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان از تاریخ 1401/11/23 اجرا خواهد شد.

62123 بازنشسته فرهنگی مشمول قانون رتبه‌بندی شده‌اند

آخرین اتفاق مربوط به رتبه‌بندی بازنشستگان فرهنگی مربوط به هفته گذشته است که عادل خالقی ثمرین، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در خصوص اصلاح احکام بازنشستگی با اِعمال رتبه‌بندی معلمان گفته که جلسات تخصصی متعددی در این خصوص بین وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی برگزار شده و تعداد 62 هزار و 123 نفر بازنشستگان سال‌های 1400 و 1401 مشمول قانون رتبه‌بندی هستند که بابت سهم 6 ماهه سال 1400 این افراد به مبلغ 604 میلیارد ریال به حساب صندوق بازنشستگی واریز شده و اسامی در حال حاضر توسط صندوق بازنشستگی به امور مالی وزارت متبوع ارسال شده تا بررسی نهایی انجام و جهت صدور اصلاحیه احکام به صندوق بازنشستگی ارسال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار