دبیر دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا:

کاهش اضطراب امتحانات، با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان امکان‌پذیر است

کرج(پانا) - یکی از دبیران دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در آستانه امتحانات دی ماه دانش‌آموزان گفت کاهش اضطراب امتحانات، با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان امکان‌پذیر است.

کد مطلب: ۱۴۳۳۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
کاهش اضطراب امتحانات، با برنامه‌ریزی و مدیریت زمان امکان‌پذیر است

رزا زاهدی مقدم یکی ازدبیران دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «اضطراب امتحان یک شرایط روانشناختی است که باعث می شود دانش آموز در موقعیت های امتحانی بسیار پریشان و مضطرب شود، بسیاری از دانش‌آموزان طی یک امتحان تا حدی دچار استرس و اضطراب می‌شوند، اما اضطراب امتحان می‌تواند در یادگیری اختلال ایجاد کند و به عملکرد دانش‌آموز در امتحان آسیب برساند.»

وی افزود: «آمدن دی ماه اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان از روند امتحانات خود آغاز می‌شود و اضطراب معمولاً به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم اطلاق می‌شود که با پریشانی، وحشت، هراس و تشویش همراه است، بنابراین اضطراب یکی از متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد، توجه، تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت‌های ارزیابی کننده، حل مشکلات و تقلیل کارآمدی تحصیلی است.»

زاهدی مقدم ادامه داد: «والدین و معلمان با کاهش اضطراب امتحان در دانش آموزان می‌توانند شاهد نتایج بهتری در فرزندان خود باشند، چرا که در بسیاری مواقع کودکان با وجود اینکه آمادگی بالایی برای امتحانات خود دارند، به خاطر اضطراب و استرس، عملکرد واقعی خود را نشان نمی‌دهند. استرس کودکان اغلب به خاطر ارزیابی‌ها و باورهای غلط آن‌ها از امتحان و نتایج مربوط به آن است. دانش آموزان با اطلاع از نحوه برخورد با شرایط استرس زا می‌توانند با ذهنی روشن و اطمینان به خود وارد جلسه امتحان شوند. حتی اگر در جلسه دچار اضطراب شدند با راهکارهایی، می‌توانند به آرامش اولیه بازگردند.»

زاهدی مقدم زمان کم را یکی از مهمترین دغدغه دانش آموزان دانست و گفت: «بسیاری از دانش آموزان از وقت خود به درستی استفاده نمی کنند که شاهد استرس، اضطراب و عدم تمرکز در دانش آموزان می شویم، بنابراین دانش آموزان با داشتن برنامه ریزی می توانند از وقت خود بهترین استفاده را ببرند.»

وی اظهار کرد: «یکپارچگی حسی به معنی هماهنگی اطلاعات دریافتی از حواس مختلف است. همبستگی فراوانی بین توانایی دقیق دیدن و حس کردن با تمرکز وجود دارد. زمانی که در حال پاسخ به سوالات امتحانی هستید، اگر یکپارچگی حسی در شما قوی باشد و آن را تمرین کرده باشید، قادر به تمرکز روی سوال و آنچه از شما می خواهد هستید. برای تقویت یکپارچگی حسی، سعی کنید طی روز چند کار هر چند ساده و بی‌اهمیت را با استفاده از تمام حواس خود و به طور کامل انجام دهید.»

زاهدی مقدم در ادامه برنامه ریزی داشتن در زمان امتحانات را امری ضروری دانست و گفت: «ما از طریق برنامه‌ریزی کارها به صورت روزانه و ایجاد یک ضرب‌الاجل، به حفظ تمرکز کمک می‌کنیم. حتما تجربه کرده‌اید که وقتی زمان یک کار محدود است آن را خیلی سریع‌تر پیش می‌برید. در تکنیک تایم باکسینگ از این ویژگی ذهن به نفع تمرکز حواس استفاده می‌شود. برای اینکه دائم ذهنتان دچار استرس کارهای عقب افتاده نباشد، باید یک برنامه کلی روزانه داشته باشید و به آن پایبند بمانید. اینکه یک کار وقت‌گیر را طی یک روز انجام دهید و برای انجام سایر کارهایتان وقت کم بیاورید به مرور باعث نگرانی و کاهش تمرکز روی کارها می‌شود، چون همیشه یک کار عقب‌افتاده وجود دارد. در این تکنیک کارها را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کنیم و هر بخش را در یک روز انجام می‌دهیم. از طرفی خود نوشتن از جمله روش‌هایی است که ذهن را در مسیر تمرکز، تسلط و پایبندی همراه می‌کند.»

وی با اشاره به کسانی که دچار افسردگی در زمان امتحانات می شوند تاکید کرد: «استراحت و خواب کافی، برقراری ارتباط با اعضای خانواده، اصلاح تغذیه، ورزش کردن، کنار گذاشتن کمال‌گرایی، داشتن برنامه ریزی و هدف، دوری از افراد منفی باعث می شود در انسان احساس افسردگی ایجاد نشود. برای کاهش و مقابله با افسردگی در زمان امتحانات نیز می توانید برنامه ریزی داشته باشید و از روش های صحیح مطالعه استفاده کنید، مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، از یادداشت‌های خود، یادداشت‌های فشرده‌ای بردارید تا بازسازی ذهنی، رمزگردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود. سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.»

زاهدی مقدم در پایان تصریح کرد: «متاسفانه ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضلاتی است که می توان آن را آفتی بزرگ برای ساختار جامعه دانست، چرا که توسعه و پیشرفت هر جامعه ای در گرو وجود نیروی انسانی توانمند، آگاه و اندیشمند است و این مهم جز با طی کردن پله های علم و دانش توسط آینده سازان جامعه میسر نخواهد شد.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار