گزارش پانا از اجرای طرح روستامرکزی برای دانش‌آموزان؛

سِیر عدالت آموزشی در گردنه روستاها

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش در راستای عملیاتی کردن شعار عدالت دولت مردمی اقدام به اجرای طرح «روستامرکزی» برای انتقال و جابه‌جایی دانش‌آموزان متوسطه روستایی از چند روستا به یک روستای متمرکز می‌کند که مدرسه شبانه‌روزی دارد تا با این طرح از بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل پیشگیری کند.

کد مطلب: ۱۴۳۱۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سِیر عدالت آموزشی در گردنه روستاها

نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، دستگاهی است که با تمام مناطق کشور و حتی نقاط محروم، دورافتاده، مرزی و... کشور در ارتباط است و به‌ نوعی تمام مردم ایران، مخاطب و جامعه هدف وزارت آموزش و پرورش هستند چرا که در هر خانه‌ای دانش‌آموز وجود دارد و بهره‌مندی از خدمات تحصیلی و تربیتی نیز از حقوق قانونی و عادی همان دانش‌آموزان و خانواده‌ها محسوب می‌شود. وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی که با احتساب تعداد دانش‌آموزان و والدین، سطح وسیعی از جامعه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد همواره سعی بر این داشته که خدمات تربیتی و تحصیلی را به تمام نقاط کشور ارائه دهد تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل محروم نشود. وزارت آموزش و پرورش برای این کار علاوه بر احداث مدارس در اکثر روستاهای کشور و برقراری حداقل مدرسه ابتدایی در آن روستاها، مدارس دوره متوسطه را نیز در برخی روستاهای پرجمعیت کشور احداث کرده و در مناطقی هم که جمعیت دانش‌آموزان مقطع متوسطه به حد نصاب نمی‌رسد، اقدام به احداث دبیرستان شبانه‌روزی در یکی از چند روستای نزدیک به هم می‌کند تا دانش‌آموزان چند روستا بتوانند در یک روستا گِرد هم آمده و لذت تحصیل و استفاده از خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و تربیتی را بچشند.

ایاب و ذهاب دانش‌آموزان چند روستا به روستایی که مدرسه شبانه‌روزی در آن قرار دارد، یکی از چالش‌های خانواده‌ها برای جابه‌جایی فرزندان خود است و هر چند برخی خانواده‌ها شاید با وسیله نقلیه شخصی بتوانند این کار را انجام دهند اما با توجه به اینکه دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی همواره آخر هفته‌ها به روستای خود بازمی‌گردند و ممکن است همه خانواده‌ها نتوانند فرزندان خود را جابه‌کنند، این دانش‌آموزان نیاز به ایاب و ذهاب ایمن دارند که دولت در این راستا با اجرای طرح «روستامرکزی» خدمات ایاب و ذهاب رایگان در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌ها قرار می‌دهد تا جلوی بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان را بگیرد.

رویکرد دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای تشکیل، دولت مردمی بوده و خدمت به مردم در راس امور قرار گرفته تا عدالت آموزشی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های عدالت مورد نظر دولت برقرار شود و دانش‌آموزان مستعد روستایی نیز بدانند که از خدمات نظام جمهوری اسلامی محروم نیستند و سهمی عادلانه در بهره‌مندی از این امکانات دارند. رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر این امر که تقویت مدارس روستایی، روستامرکزی و شبانه‌روزی، سیاست اصولی وزارت آموزش و پرورش است، گفته که صاحبان اصلی دولت این افراد هستند و لازم است تا تمام مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، توجه‌ ویژه به این مساله داشته باشند.

تقویت مدارس روستایی و روستامرکزی، سیاست اصولی وزارت آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه تقویت مدارس دولتی کشور، سیاست اصلی ما است و نظارت و توسعه مدارس غیردولتی به‌صورت نظام‌مند جزو اولویت‌های پایین این وزارت‌خانه قرار دارد، تشکیل شورای مدیران مدرسه را از وظایف مهم مدیران مناطق دانست و بر حضور پی‌درپی مدیران آموزش و پرورش مناطق با هدف شناسایی و رفع مشکلات مدارس تاکید کرد.

صحرایی درباره عدالت آموزشی اظهار کرد: تقویت مدارس روستایی، عشایری، روستامرکزی و شبانه‌روزی، سیاست اصولی وزارت آموزش و پرورش است. زیرا صاحبان اصلی دولت این افراد هستند و لازم است تا تمام مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها توجه‌ ویژه به این مساله داشته باشند.

وی همچنین در آستانه آغاز سال تحصیلی 1403-1402 نیز در همایش مدیران مدارس سراسر کشور گفت: عدالت آموزشی دال مرکزی برنامه‌ریزی راهبردی وزارت آموزش و پرورش دولت مردمی است.

هدف طرح روستامرکزی پیشگیری از بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل است

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص اجرای طرح «روستامرکزی» به پانا گفت: «طرح «روستامرکزی» و مدارس شبانه‌روزی با هدف پیشگیری از بازماندگان تحصیل است و هم برای دانش‌آموزان متوسطه اول و هم متوسطه دوم انجام می‌شود.»

وی با بیان اینکه این امر امسال نیز در بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی به عنوان یکی از اولویت‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: «هر منطقه در هر استانی به فراخور نیاز خودش طبیعتا نسبت به این موضوع اقدام کرده و پیش‌بینی شده که هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را آموزش و پرورش کمک کند که بتواند جذب و افزایش روستامرکزی را داشته باشد تا اینکه هیچ دانش‌آموزی بازمانده از تحصیل نباشند.»

کاظمی با بیان اینکه همه استان‌ها طرح روستامرکزی را دارند، خاطرنشان کرد: «طبیعی است که در برخی استان‌ها که گستردگی‌شان بیشتر و فاصله روستاهای‌شان نزدیکتر است، بیشتر اجرا می‌شود.»

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به پیشگیری از وقوع حوادث گفت: «تمام دانش‌آموزان از آغاز سال تحصیلی مشمول بیمه حوادث می‌شوند. علاوه بر آن نیز برخی استان‌ها با استفاده از خودروهای خود آموزش و پرورش نبست به جابه‌جایی دانش‌آموزان اقدام می‌کنند و مابقی نیز طبق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی که وجود دارد با شرکت‌های معتبر برای این موضوع اقدام به عقد قرارداد می‌کنند.»

طرح روستامرکزی برای مقطع ابتدایی اجرا نمی‌شود

محمد محمدی، مدیرکل دفتر آموزش دبستان و پیش‌دبستان وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «طرح روستامرکزی مختص دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم بوده و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را شامل نمی‌شود.»

وی گفت: «طرح روستامرکزی اگر برای دانش‌آموزان ابتدایی باشد هم خیلی کم است و تعداد آن قابل توجه نیست.»

تمام تلاش مدیران وزارت آموزش و پرورش و دست‌اندکاران نظام تعلیم تربیت این است که هیچ دانش‌آموزی از ادامه تحصیل و آموزش خود بازنماند و بتواند از خدمات و امکانات دولت و نظام برای شکوفایی استعدادهای خود بهره‌مند شود. در مقطع ابتدایی نیز طرح شهیدمحمودوند برای بازگرداندن دانش‌آموزان بازمانده به چرخه تحصیل اجرا می‌شود تا شعار عدالت دولت سیزدهم در حوزه تعلیم و تربیت عملی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار