تنها بازمانده نسل پرده خوانی در شیروان:

مسئولان نگذارند تعزیه خوانی و پرده خوانی به فراموشی سپرده شود

شیروان(پانا)_ تنها بازمانده نسل پرده‌خوانی در شیروان خواستار توجه به حفظ ارزش‌های پرده‌خوانی از سوی متولیان امر شد و گفت: مسئولان نگذارند که تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی که در آن درس‌هایی از اهل بیت (ع) نهفته است به باد فراموشی سپرده شود.

کد مطلب: ۱۴۳۱۷۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مسئولان نگذارند تعزیه خوانی و پرده خوانی به فراموشی سپرده شود

مرشد محمدحسین ملاح‌نیا بیش از نیم قرن است که در زمینه تعزیه خوانی و پرده خوانی روایت عاشورایی حسین را روی پرده برای مردم به نمایش می‌گذارد.

به گفته خودش او از نسل خاکسار است که این نسل سابقه 300 ساله دارد و تنها بازمانده نسل مذکور است.

پرده‌ها هر یک حکایتی دارند، حکایت طرفه و غریبه و یا صحنه‌های پیچ در پیچ، تنور خولی را در یک سوی پرده می‌بینی و کاروان شام را در گوشه‌ای دیگر، در سوی دیگر سقا را به تماشا می‌ایستی و درویش کشکول بر دست را که به خدمت امام حسین (ع) رسیده تا جرعه‌ای آب گوارا تقدیم حضورش کُند.

یک سوی پرده خراسان، مشهد ضامن آهوان است و مأمن غزالان افتاده در صید محبت ضامن آهو و سوی دیگر شام شوم و بارگاه یزید دون، پرده خوان چنان با تو سخن می‌گوید که هراس در تنت می‌افتد و صدای تاخت اسب چموش و ابلق شمر بن ذی‌الجوشن را در بیخ گوشت می‌شنوی و لرزش خون را در اندامت احساس می‌کنی او خبره مرد توصیف است، او کسی نیست جز تنها بازمانده نسل پرده خوانی در شیروان نامش حسین است.

کربلایی محمدحسین ملاح‌نیا ملقب به مرشد حسین عارفی، وی متولد 1322 است که در خیابان آزادی (20 متری) شیروان زندگی می‌کند، وی دارای هشت فرزند است که همگی ازدواج کرده‌اند و صاحب خانه هستند.

مرشد مانده است، خودش و دنیایی که در سر دارد برای اهل شیروان چهره‌ای دوست داشتنی و ماندگار که خیلی آشنا است، به خصوص در ایام محرم.

مرشد حسین در این ایام در میدانی از شهر با پرده‌ای که در دست دارد معرکه‌ای می‌گیرد و برای مردم به بازخوانی واقع عاشورا می‌پردازد و چه زیبا به شخصیت پردازی و واگویی عمق مصیبت می‌پردازد. مردم به دقّت به گفتار مرشد گوش می‌دهند و هر کسی دل به تصویری می‌دهد.

مرشد عارفی در سن 14 سالگی به عشق امامش امام حسین (ع) با پای پیاده به کربلا مشرف شد.

وی از 17 سالگی اجازه می‌یابد که پای پرده، چوب اشاره را بردارد و عنوان پرده خوانی را از عمویش گوهر علی شاه دریافت کند. خانواده و نسل وی همگی از مریدان و علویانی هستند که در شمال خراسان رهرو راه سرور و سالار شهیدان کربلا و اهل بیت بوده و هستند و مورد احترام مردمند. این مرشد با بیش از نیم قرن تجربه، از طریق دعانویسی امرار معاش می‌کند و زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی و هنرمندان نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار