نخستین سوگواره استانی «چرخ دل» به پایان رسید

ساری (پانا) - با حضور نقالان نوجوان و جوان نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل در حوزه هنری مازندران پایان پذیرفت.

کد مطلب: ۱۱۳۱۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
نخستین سوگواره استانی «چرخ دل» به پایان رسید

اختتامیه نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل با برنامه ریزی و اجرای دفتر هنرهای نمایشی این مرکز برگزار شد.
علی عظیمی نقال و تعزیه گردان پر سابقه استان ضمن قدردانی از طراحی و اجرای رویداد ذکر شده توسط حوزه هنری مازندران، تداوم این برنامه را که برای اولین بار در استان صورت گرفت، یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: شرایط حاکی از آن است که علاقه زیاد و استعداد بیشماری در استان وجود دارد که مایه پرباری جریان پرده خوانی و نقالی خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که حضور مازندرانی ها در جشنواره های نقالی و پرده خوانی سراسر کشور نسبتا کمرنگ است افزود: نیاز است که علاقمندان این عرصه ها بهتر و بیشتر دیده شوند تا انگیزه های لازم برای خودشان و دیگر دنبال کنندگان و خانواده ایجاد شود.

علیرضا پاکبین معاون فرهنگی هنری حوزه هنری مازندران نیز در ابتدای این اختتامیه با اشاره به ارزش هنر اصیل و سنتی پرده خوانی و نقالی، ابراز امیدواری کرد که این جریان که برای اولین بار در استان رقم خورده در حوزه هنری با برنامه ریزی سالانه ادامه یابد و زمینه ای را برای پرورش نسل های جوان و متعهد هنر استان و کشور فراهم سازد.

سرنا اسدی، ستایش نجف پور، مهنا قربانی، سید فرنیا واحد، هلیا محمدی و وانیا واحدی به عنوان برگزیدگان نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل به اجرای برنامه با موضوع عاشورایی از جمله نقل حضرت ابوالفضل العباس، حضرت علی اصغر و علی اکبر، آزادگی حُر، روز عاشورا و ...پرداختند.

مهدی معصومی گرجی رییس حوزه هنری مازندران در حاشیه این رویداد با ذکر این مطلب که هنر نقالی و پرده خوانی از هنرهای سنتی و آیینی ارزشمند و جذاب کشور ما است که ریشه در اعتقادات و فرهنگ ایرانی اسلامی دارد گفت: متاسفانه در استان به شکل جدی به آنها پرداخته نشده و نیاز به حمایت و حفظ جایگاه و گسترش آن است.

وی همچنین کشف، جذب و پرورش استعداد بویژه در قشر نوجوانان و جوانان، آموزش و همچنین کادر سازی و هنرمند پروری برای آیندگان و در نهایت تولید آثار فاخر را هدف نخستین سوگواره چرخ دل برشمرد و مخاطب شناسی را مسئله مهمی در جریان این هنرها دانست.

در پایان از برگزیدگان این رویداد فرهنگی هنری با اهدای جوایزی قدردانی شده و یاسر محمودی برنتی دبیر این سوگواره و مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران در سخنرانی کوتاهی گفت: اجرای های برگزیده نقالی و پرده خوانی هفته آینده به شکل مطلوب در فضای استودیویی ضبط شده و در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

شایان ذکر است که نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل با برنامه ریزی حوزه هنری مازندران و همکاری و کتابخانه آزادگان ساری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و با هدایت و حضور سید حمزه کاظمی سنگدهی در بخش متون نقالی و پرده خوانی و علی عظیمی در بخش اجرا با حضور نقال نوجوان و جوان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار