مشاور دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد در گفت‌وگو با پانا:

هدف از برگزاری آزمون‌های توانایی، شناخت نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان است

ملارد (پانا) - مشاور دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد، برگزاری آزمون‌های توانایی و رغبت در مدارس را یکی از عوامل شناخت نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۴۳۱۰۰۹
لینک کوتاه کپی شد
هدف از برگزاری آزمون‌های توانایی، شناخت نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان است

فریده پور‌مرادی، مشاور دبیرستان دخترانه شایستگان ملارد، در رابطه با اهمیت برگزاری آزمون‌های توانایی و رغبت در مدارس بیان کرد: «آزمون رغبت و توانایی از دو حوزه رغبت و توانایی دانش‌آموزان تشکیل می‌شود. برخلاف تصور رایج، سؤالات آزمون رغبت و توانایی بر اساس اطلاعات و محتوا تخصصی و علمی نیست، بلکه دانش‌آموزان باید بر اساس دانش فردی خودشان به سؤالات پاسخ دهند. تلاش برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس استعدادها و توانایی‌ها، امری پذیرفته‌ شده در سراسر دنیا است که از دوران دانش‌آموزی باید به آن توجه بسیاری داشت.‌ برگزاری آزمون‌ مشاوره‌ای همگام یکی از قدم‌های اصلی آموزش‌وپرورش برای به‌روز کردن سیستم آموزشی و انتخاب رشته و جلوگیری از هدر رفت استعدادها است. در کنار این موضوع، دانش‌آموزان با شرکت در آزمون‌های توانایی سنجی و آزمون رغبت و استعداد همگام می‌توانند به‌ آسانی و با کمک مشاورین مدرسه، با استعدادهای نهفته‌ خود مواجه بشوند و برای رشد و شکوفایی آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.»

پورمرادی انجام آزمون‌های توانایی و رغبت را برای انتخاب رشته دانش‌آموزان بسیار ضروری دانست و تشریح کرد: «یکی از انتخاب‌های مهم زندگی هر فرد پس از پایان تحصیلات متوسطه و تصمیم به ادامه تحصیل در سطوح دانشگاهی، انتخاب رشته تحصیلی و محل تحصیل است. این انتخاب که تأثیر چشمگیری در تعیین سرنوشت شغلی و حتی هویت یک فرد دارد، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که می‌توان آنها را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. دسته اول که در انتخاب رشته یک فرد بسیار مؤثر است شامل هوش و استعداد، علاقه و رغبت، ارزش‌ها و نگرش‌ها، اعتقادات، توانایی و مهارت، اهداف و انگیزه‌های فردی و خودباوری می‌شود. دسته دوم که تأثیر کمتری می‌تواند داشته باشد شامل خانواده، محیط آموزشی، بازار کار، ظرفیت پذیرش، رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی می‌شود، افراد باید توجه داشته باشند که با توجه به این موارد شغل و حرفه خود را انتخاب کنند.»

مشاور دبیرستان شایستگان ملارد اظهار کرد: «امر حیاتی انتخاب رشته نباید بر اساس احساسات انجام شود، باید بدون هرگونه تشویق و ترغیب اطرافیان باشد. چند نکته مهم و اساسی برای انتخاب رشته حائز اهمیت است، اول اینکه هنگام تصمیم گیری نباید به تشویق و ترغیب دیگران توجه کنید برای مثال داوطلب رشته تجربی تنها برای "خانم دکتر یا آقای دکتر" نامیده شدن رشته پزشکی را انتخاب می‌کند که این اشتباه بزرگ زندگی یک فرد است.»

پورمرادی در ادامه خطاب به دانش‌آموزان افزود:«نکته دوم این است که اگر اطرافیان شما، تشویق بیهوده به رشته یا دانشگاه خاص می‌کنند، توجه نکنید که دچار جوگرفتگی نشوید و تشویق‌های بی‌فایده دیگران را در نظر نگیرید؛ به علاقه و شخصیت و دیگر موارد گفته شده بپردازید. توجه داشته باشید که آزمون‌های توانایی و رغبت به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و با انجام کار‌های مفید متناسب با روحیه خود بتوانید نقاط ضعف خود را کاهش دهید و این گونه است که انتخاب رشته صحیح برای فرد امکان پذیر است.»

وی افزود: «توجه به بازار کار در انتخاب رشته به خصوص انتخاب رشته‌های نظری، شاید قدری آزاردهنده باشد، ولی از مهم‌ترین نکات این انتخاب سرنوشت ساز است. شاید رشته‌ای که شما انتخاب می‌کنید متناسب با روحیه شما باشد؛ اما بازار کار مناسب در آینده نداشته باشد، برای انتخاب رشته باید به تمام جنبه‌های یک فرد توجه داشته باشد و رشته‌ای که یک فرد انتخاب می‌کند باید متناسب با روحیه و در کنار آن بازار کار مناسب داشته باشد. اگر فرد یک رشته متناسب با روحیه و علاقه خود انتخاب کند؛ اما در آینده بازار کار متناسب نداشته باشد ممکن است شما با شکست روحی مواجه شوید و دیگر به رشته و کار خود علاقه‌مند نباشید.»

پورمرادی ضمن اشاره به عواقب انتخاب رشته نادرست تأکید کرد: «از عواقب عدم علاقه به رشته تحصیلی، می‌توانیم به بی‌انگیزه بودن نسبت به درس و تحصیل، عدم تمرکز در مطالعه و کاهش یادگیری در دروس و افت تحصیلی، نداشتن هدف و ارتباطات سالم، هدر دادن سرمایه و وقت، لذت نبردن از دوران دانش‌آموزی اشاره کنیم؛ پس با توجه به تمام موارد مهم و کلیدی که گفته شد هر فرد در دوران دانش‌آموزی خود با کمک مشاورین و والدین باید استعداد‌های خود را شناسایی کند و در رشد آن قدم بردارد و پیشرفت کند، در این صورت است که یک فرد می‌تواند یک انتخاب رشته صحیح و مناسب داشته باشد و در آینده نیز کسب و کار مناسب با روحیه و علاقه خود داشته باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار