کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا:

بخشی ازمالیات‌های وصول‌شده به صندوق‌های بازنشستگی داده شود

با طولانی‌تر کردن زمان بازنشستگی افراد مدت زمان بیشتری در سیستم اداری بمانند

تهران(پانا)- کارشناس مسائل بورسی گفت باید به صندوق‌های بازنشستگی وزن منابع داده شود. یک روش این است که قسمتی ازمالیات وصول‌شده از حوزه‌های مختلف به این صندوق‌ها داده شودچون این صندوق‌‌ها محلی برای انباشت ثروت و سفره‌ای برای بازنشستگان کشورهستند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بخشی ازمالیات‌های وصول‌شده به صندوق‌های بازنشستگی داده شود

اسماعیل‌درگاهی کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات عمده صندوق‌های بازنشستگی در کشور، اظهار کرد: «نسبت پوشش صندوق‌های بازنشستگی در کشور کاهشی بوده و میزان ورودی و خروجی در این صندوق‌ها تراز نیست.»

وی ادامه داد: «این ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی به این دلیل است که نسبت افرادی که حق بیمه واریز می‌کنند به نسبت افرادی که از این حق استفاده می کنند، کمتر است.»

درگاهی تصریح کرد: «یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد این ناترازی در صندوق‌ها شده است، وجود مدیرانی است که منابع موجود در صندوق‌ها را به صورت درست سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. به این صورت که منابع موجود در این صندوق‌ها نه تنها بازدهی لازم را نداشته بلکه قسمتی از منابع هدر رفته و صندوق‌ها تهی شدند.»

افزایش سن بازنشستگی یک درمان موضعی برای صندوق‌ها است

این کارشناس بورس گفت: «دولت باید به درستی نسبت پرداخت را بالا ببرد به نحوی که افراد مدت زمان بیشتری در سیستم اداری مانده و با طولانی‌تر‌شدن زمان بازنشستگی، دیرتر منابع دریافت کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «البته این روش برای صندوق‌های بازنشستگی، درمان موضعی محسوب می‌شود. این روش می‌تواند در شرایط بحران به صندوق‌ها کمک کرده و مانند یک مسکن برای درمان موقتی باشد.»

درگاهی درباره این موضوع که اگر موصبه مجلس درمورد صندوق‌های بازنشستگی به تصویب شورای نگهبان نرسد، آینده صندوق‌ها چه خواهد شد، گفت: «به نظر من کمی بعید است که این مصوبه به تایید شورای نگهبان نرسد اما اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان نرسد، به دلیل کمترشدن ورودی صندوق‌ها و بالا رفتن توقع و تعهدات با بحران مواجه خواهیم شد.»

این کارشناس بورس هشدار داد: «افراد پس از بازنشستگی به دلیل ناتوانی از فعالیت، باید امورات خود را با این صندوق‌ها بگذراند. لذا اگر این مشکلات رفع نشود باعث بحران‌های جدی امنیتی و اجتماعی خواهد شد. باید مدیریت در این صندوق‌ها به صورت درست و اصولی انجام شود به نحوی که نه تنها منابع هدر نرود بلکه بازدهی بیشتری نیز داشته باشد. علاوه بر این، مدیریت در این صندوق‌ها به نحوی صورت گیرد که منابع‌ موجود به مسیرهای دیگری نرود.»

تعریف‌کردن منبع درآمدی جدید برای صندوق‌های بازنشستگی

وی گفت: «در مباحث بودجه‌ای کشور به دلیل ارتباط صندوق‌ها با اقشار خاص، به این صندوق‌ها وزن منابع دهیم. قسمتی ازمالیات وصول‌شده از حوزه‌های مختلف را به صندوق‌ها برگردانیم زیرا این صندوق‌‌ها محلی برای انباشت ثروت و سفره‌ای برای بازنشستگان کشورهستند.»

درگاهی افزود: «همچنین با وزن منابع و تعریف‌کردن منابع درآمدی برای این صندوق‌ها، بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی رفع خواهد شد. علاوه برمالیات، به واسطه منابع درآمدی موجود در قوانین بودجه، می‌توان محل ثروت جدیدی را برای صندوق‌ها تعریف کرد.»

این کارشناس خاطرنشان کرد: «علاوه بر تمامی راهکارهای گفته‌شده وجود مدیرانی دلسوز و حرفه‌ای با مدیریت درست و اصولی در این صندوق‌ها، باعث می‌شود کار بهترین مسیر خود را پیدا کرده و نتایج مطلوب حاصل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار