وعده‌ای که محقق شد، اعتمادی که احیا شد؛

«ارزش مالکانه» در سبد حقوق فرهنگیان

فرهنگیان بیش از ۲۸ سال در انتظار ارزش مالکانه بودند و در ۱۲ سال گذشته نیز وعده اجرای آن را شنیدند؛ اما وزارت آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم آن را احیا کرد

تهران (پانا) - صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود این‌که در بازه‌ای با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شد و برخی از اعضای آن به دلیل بی‌اعتمادی از ادامه عضویت در این صندوق انصراف دادند اما طی 2 سال گذشته و با تلاش شبانه‌روزی مدیریت جدید در دولت سیزدهم و اقداماتی از جمله تخصیص سهام ارزش مالکانه اعضا، بعد از 12 سال انتظار توانست اعتماد را به جامعه هدف خود بازگرداند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
«ارزش مالکانه» در سبد حقوق فرهنگیان

در راستای ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان در زمان اشتغال و دوران بازنشستگی، تاسیس موسسه‌ای به نام «صندوق ذخیره فرهنگیان» و به عنوان یک موسسه اقتصادی و رفاهی در اواخر سال ١٣٧٣ به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان امر مطرح و با تصویب طرح توسط مجلس شورای اسلامی این صندوق در خرداد 1374 و در اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه 5 ساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. وزارت آموزش و پرورش طبق تبصره 63 قانون برنامه دوم توسعه، موظف است نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام کند و فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ 5 درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه‌ساله معادل مبلغ فوق که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می‌شود را به این صندوق واریز کند. سهم‌الشرکه فرهنگیان نیز در هنگام بازنشستگی و ازکارافتادگی و یا بازخریدی به خود آنان و در صورت فوت به وراث آن‌ها مسترد می‌شود.

همانطور که گفته شد هدف از تشکیل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان که آخرین نسخه بازبینی‌شده اساسنامه آن در 22 تیر 1400 به تصویب هیات‌امنا‌ رسیده، حمایت و کمک به تامین مالی فرهنگیان به‌عنوان اصلی‌ترین ارکان نظام آموزشی کشور است و با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان کشور و حمایت دولت می‌کوشد تا با فعالیت‌های اقتصادی نظیر اداره شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو این صندوق را بهبود بخشد. 82 درصد از جامعه فرهنگیان در پایان سال مالی 1399 عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بودند و هر چند این موسسه در بازه‌ای با مشکلاتی مواجه شد اما طی 2 سال اخیر و به‌ویژه با مطرح شدن «طرح ارزش مالکانه» سعی در جبران کاستی‌های گذشته کرده و برای رفاه و معیشت و سوددهی به جامعه هدف خود که فرهنگیان هستند، تلاش می‌کند. صندوق ذخیره فرهنگیان با داشتن 4 هلدینگ پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه‌گذاری، ساختمانی و خدمات و حدود 30 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ‌ها در حال فعالیت اقتصادی به منظور کسب سودآوری و تولید ثروت برای اعضا بوده و تمام دارایی‌های آن نیز متعلق به اعضا است. سبد دارایی‌های موسسه شامل 54 درصد در بخش پتروشیمی و انرژی، 33 درصد در بخش مالی و سرمایه‌گذاری، 9 درصد در بخش ساختمانی و 4 درصد نیز در بخش خدمات است.

واگذاری سهام به فرهنگیان در قالب طرح ارزش مالکانه

اواخر اردیبهشت امسال بود که حمیدرضا نجف‌پور کردی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از واگذاری سهام به فرهنگیان در قالب طرح ارزش مالکانه خبر داد و گفت واگذاری سهام همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در ۳۱ اردیبهشت‌ خواهد بود.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در گذشته خود دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی بود، اظهار کرد همه چالش‌ها در دوره جدید، احصا و راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شد. بزرگترین چالش صندوق، تحقق سود بود و سودآوری صندوق به دلایل مختلف کاهش یافته بود که در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد گام‌هایی در راستای سودآوری، بهبود بانک سرمایه، اصلاح ساختاری نظام حکمرانی، برنامه‌ریزی نوین، اصلاح ساختار سبد سرمایه‌گذاری، اجرای طرح ارزش مالکانه - که مطالبه ۱۲ ساله فرهنگیان بود - و ارتقای بهره‌وری برداریم و کمیته‌های تخصصی در حوزه سودآوری تشکیل و مولفه‌های سودآوری مشخص شدند.

نجف‌پور کردی خاطرنشان کرد اکنون برنامه‌‌ریزی‌ها به ثمر نشسته و امسال ۱۰۰ درصد برنامه‌های ما در راستای سودآوری محقق خواهد شد. مهندسی مالی در حوزه پرتفوی سرمایه‌گذاری انجام و هلدینگ صنعتی و معدنی تاسیس شد و شرکت‌های تخصصی صنعتی چون فولاد و ماشین‌سازی ذیل این هلدینگ قرار می‌گیرند.

وی درباره طرح ارزش مالکانه گفت: در اساسنامه صندوق آمده بود که اعضا علاوه بر وجوه دریافتی از محل سود و... از ارزش روز دارایی‌هایی صندوق باید بهره‌مند شوند و این مهم به یکی از مطالبات به‌حق سنواتی فرهنگیان تبدیل شده بود که برای تحقق این مطالبه ۱۲ ساله در دوره‌های گذشته، اقدامات خوبی انجام شد اما پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بسیاری داشت و اجرای آن چالش‌های بسیاری به همراه داشت که در نهایت با استفاده از نظرات نخبگان بازار سرمایه، کارگروه علمی تشکیل دادیم و به ۱۰ مدل علمی رسیدیم و سرانجام به یک روش ترکیبی رسیدیم که اجرای آن طبق هدفگذاری تا 2 سال طول می‌کشید اما با این‌حال در کمتر از 6 ماه، گام مهمی در اجرای طرح برداشتیم و به مرحله عملیاتی رسیدیم.‌ یک میلیون و 600 هزار نفر مشمول این طرح هستند.

وعده مدیرعامل به حقیقت پیوست و طرح ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان در 31 اردیبهشت با حضور رضامراد صحرایی (وزیر فعلی و سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش) رونمایی شد.

اعتماد سلب‌شده از صندوق ذخیره فرهنگیان با تلاش انقلابی و تفکر بسیجی دولت سیزدهم احیا شد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در آیین رونمایی از طرح ارزش مالکانه با اشاره به رقم خوردن نقطه عطفی در وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم، تعیین تکلیف ارزش مالکانه سهامداران اعضای صندوق، سودآوری، شفافیت، حفظ ارزش سرمایه، انتصابات صحیح و پرداخت‌های به‌موقع را از جمله مطالبات به‌حق فرهنگیان در سال‌های قبل دانست و گفت اجرای طرح ارزش مالکانه حاصل عقلانیت سازمانی است و با عنایت خداوند متعال و حمایت فرهنگیان عزیز به نتیجه رسید.

وی افزود: تعیین تکلیف ارزش مالکانه سهامداران اعضای صندوق از جمله مطالبات همیشگی، قدیمی و به‌حق فرهنگیان بوده است. همچنین سودآوری صندوق، سلامت و شفافیت، حفظ ارزش سرمایه، انتصابات صحیح و پرداختی‌های به موقع از دیگر مطالبات این قشر شریف بود. قرارگاه جهادی پیاده‌سازی و اجرایی‌سازی ارزش مالکانه حدود ۵ ماه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت داشت و آنچه اکنون رقم خورده، حاصل اندیشه، عملکرد و تفکر انقلابی، بسیجی و مدیریت جهادی است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه تخلفات اندکی از مدیران در گذشته موجب سلب اعتماد از صندوق شده بود، تصریح کرد: این درحالی است که امروز صندوق ذخیره فرهنگیان از فرصت حضور و فعالیت مدیران تلاشگر و کارکنان خوب همراه با رویکردهای انقلابی هم‌راستا با دولت مردمی سیزدهم بهره‌مند است و اکنون شاهد رقم خوردن اتفاقات مثبت در صندوق هستیم و بعد از رونمایی از طرح، وارد مرحله اطلاع‌رسانی خواهیم شد به این معنا که هر معلم عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بتواند از همین بستر و مسیر به پیگیری و رصد موقعیت و صورت مالی ارزش مالکانه خود بپردازد.

وی اواخر شهریور امسال نیز درباره پیشبرد اجرای طرح ارزش مالکانه با اشاره به اینکه این مدل برای اولین بار در کشور طراحی شد و در مسیر اجرا قرار گرفت، گفت‌ همه اعضا با اجرای این طرح در صندوق سهامدار شدند که این موضوعی برگشت‌ناپذیر و غیر قابل توقف است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان همان زمان درباره زمان عملیاتی‌شدن این طرح افزود: با توجه به تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر افزایش ارزش ریالی سهام فرهنگیان برای عرضه، امروز شرکت ٢٠ هزار میلیارد تومانی آماده کردیم که حدود ۴٨ درصد (١٠ هزار میلیارد تومان) را به معلمان تخصیص دهیم در حالی که در مرحله قبل 3 شرکت بورسی صندوق ذخیره را برای این کار اختصاص دادیم. تعداد سهم‌های معلمان وقتی به بورس عرضه شود بعد از آن مرحله امکان خرید و فروش سهم در بازار سرمایه با اعلام قبلی وجود خواهد داشت و حجم واگذاری حدود ١٠ برابر مرحله قبل است.

آغاز فرآیند تخصیص ارزش مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان

اواسط مهر امسال بود که موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرآیند اجرایی تخصیص ارزش مالکانه صندوق به‌زودی آغاز می‌شود و فرهنگیان بازنشسته عضو صندوق برای اولین بار در طول فعالیت 29 ساله این موسسه، موفق به دریافت ارزش مالکانه سرمایه‌گذاری‌های خود در قالب سهام شرکت‌ها خواهند شد. تخصیص ارزش مالکانه، جزو مطالبات اصلی اعضای صندوق طی 12 سال گذشته بوده که خوشبختانه در این دوره ‌به سرانجام رسید و در این مرحله از تخصیص ارزش مالکانه، بخشی از دارایی‌های صندوق به شکل سهام در اختیار فرهنگیان بازنشسته قرار خواهد گرفت.

در ادامه این اطلاعیه آمده بود: ارزش مالکانه فرهنگیان شاغل عضو صندوق نیز به دلیل اینکه تا زمان بازنشستگی به‌صورت ماهانه به صندوق واریزی دارند، نزد صندوق محفوظ بوده و مدیریت می‌شود و در زمان بازنشستگی آن‌ها محاسبه و تحویل خواهد شد.

مرحله اول طرح ارزش مالکانه با تخصیص 10 درصد از دارایی‌های صندوق اجرا می‌شود

هفته اول آبان بود که مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه ارزش مالکانه قبلا مفهومی بیش نبود، گفت صندوق ذخیره فرهنگیان امروز در مرحله انعکاس واقعیت‌های ارزش مالکانه به معلمان قرار دارد زیرا در سطح کلان به وعده‌های خود عمل کرده و منتظر زمان مناسب برای تقدیم این سهام به بازنشستگان است. ارزش مالکانه در سطح کلان به مرحله اجرا رسید و نمونه‌ها را در اختیار فرهنگیان قرار دادیم. ارزش مالکانه از حیث کارشناسی و مهندسی مالی بررسی شد و هر معلم می‌داند چه میزان سهم از دارایی‌های صندوق دارد.

وی تصریح کرد‌ فرهنگیان بیش از ۲۸ سال در انتظار ارزش مالکانه بودند و در ۱۲ سال گذشته نیز وعده اجرای آن را شنیدند اما امروز اعلام می‌کنیم که ارزش مالکانه به مرحله نهایی رسیده و همه ذی‌نفعان از سود واقعی سرمایه‌گذاری خود آگاه می‌شوند. در گام اول، وعده دادیم حدود ۱۰ درصد از دارایی‌های صندوق را در قالب یک شرکت بورسی تقدیم کنیم. همچنین سهم هر فرهنگی از دارایی‌های موسسه تعیین شد که بر اساس میزان واریزی و مدت عضویت هر فرد محاسبه شده است. بنابراین ممکن است به یک معلم ۱۰ سهم و یک معلم ۲۰ هزار سهم تخصیص پیدا کند.

آغاز مرحله اول تخصیص سهام ارزش مالکانه به فرهنگیان

طرح ارزش مالکانه سرانجام بعد از سال‌ها انتظار با پیگیری‌های مجدانه مقام عالی وزارت آموزش و پرورش از هفته اول آذر امسال اجرایی شد و معلمان بازنشسته عضو صندوق پس از 28 سال سهامدار شدند.

مهدی پندار، عضو و سخنگوی هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام این خبر افزود: در جلسه هیات‌مدیره موسسه، مصوب شد که در فاز نخست اجرای این طرح بزرگ 10 درصد از دارایی‌های صندوق در قالب سهام به اعضای مشمول طرح ارزش مالکانه واگذار شود.

وی با بیان اینکه طرح ارزش مالکانه، جزو مطالبات و خواسته‌های اصلی و دیرین فرهنگیان عضو صندوق بوده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت‌گرفته مقرر شد سبدی از سهام شرکت‌های بورسی متعلق به گروه صندوق به علاوه سهام یکی از شرکت‌های پتروشیمی صندوق تقریبا معادل 10 درصد از دارایی‌های موسسه واگذار شود.

پندار با بیان اینکه با تدابیر وزیر ‌آموزش و پرورش در فازهای بعدی اجرای طرح ارزش مالکانه، سهم بیشتری از دارایی‌های صندوق به فرهنگیان عضو تخصیص خواهد یافت و در این مرحله به هر فرهنگی بازنشسته بر اساس میزان واریزی و مدت عضویت در صندوق از یک تا بیش از 21 هزار سهم تعلق خواهد گرفت.

870 هزار نفر ‌بازنشسته مشمول طرح ارزش مالکانه هستند

سخنگو و عضو هیات‌مدیره موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه در حال حاضر در مجموع بیش از یک میلیون و 600 هزار فرهنگی عضو صندوق داریم که حدود 870 هزار نفر از آن‌ها بازنشسته مشمول طرح ارزش مالکانه هستند، یادآور شد: صندوق ذخیره فرهنگیان، یکی از نهادهای مطمئن برای سرمایه‌گذاری فرهنگیان است که اعضای آن می‌توانند از سودآوری و ثروت‌آفرینی این مجموعه بهره‌مند شوند. بنابراین اعضای فعلی صندوق با افزایش میزان واریزی خود تا سقف 5 درصد و فرهنگیان غیرعضو با عضویت در صندوق از مزایای این بنگاه بزرگ اقتصادی که متعلق به خود فرهنگیان است، برخوردار شوند.

صندوق ذخیره فرهنگیان به‌منظور تامین رفاه و معیشت فرهنگیان تاسیس شده و با وجود اینکه با چالش‌ها و تخلفاتی در گذشته مواجه بوده اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر مدیریت آن طی 2 سال گذشته با تلاش‌های صورت‌گرفته توانسته به سودآوری رسیده و انتظار فرهنگیان را پس از سال‌ها انتظار برآورده کرده و سبب اعتمادآفرینی و افزایش امید اعضا شود. فرهنگیانی که تاکنون عضو صندوق ذخیره فرهنگیان نبوده‌اند نیز با عضویت در این صندوق می‌توانند از مزایا و سودآوری ناشی از فعالیت‌های صندوق بهره‌مند شوند. همچنین اعضای موسسه قادر به مشاهده فرمول محاسبه سهم خود از ارزش مالکانه موسسه بر اساس نرخ تورم ماهانه اعلامی از سوی بانک مرکزی از ابتدای تاسیس صندوق تاکنون هستند و علاوه بر فرهنگیان بازنشسته که طبق اساسنامه موسسه مشمول دریافت ارزش مالکانه پس از بازنشستگی خواهند بود، اعضای شاغل نیز همزمان به صورت‌ وضعیت مالی و صورت‌ وضعیت ارزش مالکانه خود دسترسی دارند. این سامانه هم‌اکنون بر روی «سوپر اپلیکیشن فرهنگیان» به نشانی‌ https://szf.satpay.ir و «وب‌سایت موسسه» به آدرس https://www.szf.ir ‌یا به طور مستقیم به آدرس https://mb.szf.ir در دسترس اعضای موسسه قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار