وزیر صمت خبر داد:

امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا؛ بزودی

تهران (پانا) - وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با امضای تفاهم نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه، پیش‌بینی می‌شود سطح همکاری‌های تجاری افزایش می‌یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا؛ بزودی

عباس علی‌آبادی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا اظهار کرد: از سال ۲۰۱۹ که تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا امضا شد، همکاری ایران با این کشور‌ها بیش از پیش گسترش یافت و شاهد رشد ۴۰ درصدی در مبادلات تجاری با این منطقه بودیم.

وی همچنین پیش‌بینی کرد با امضای تفاهم‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری این منطقه، شاهد افزایش سطح همکاری‌های تجاری باشیم.

وزیر صمت اعلام کرد: همزمان با امضا تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا، همکاری ایران با این کشور‌ها بیش از پیش گسترش یافت.

علی آبادی ضمن بیان این مطلب که ایران با جمعیت بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع کم‌نظیر انرژی، معادن و ظرفیت‌های فراوان، خدمات فنی‌مهندسی و محصولات با تکنولوژی بالا و دانش بنیان و موقعیت ژئوپولتیک در منطقه و دسترسی به شبکه‌های مواصلاتی ریلی، جاده‌ای و خطوط حمل و نقل دریایی، دسترسی به شاهراه‌های فعال حمل‌ونقل بین‌المللی، نقش کلیدی در منطقه دارد گفت: در این نمایشگاه نیز شاهد بخشی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی هستیم.

این مسئول دولت سیزدهم با بیان اینکه قوانین سرمایه‌گذاری در ایران، مشوق‌ها و معافیت‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به‌ویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته، گفت: شرکت‌های خارجی می‌توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی، نفت و گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری یا به صورت مشترک همکاری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های دو کشور بسیار مهم است، اظهار کرد: در این راستا فعالیت هر چه بیشتر اتاق‌های مشترک بازرگانی، مشارکت در نمایشگاه‌ها و تبادل هیئت‌های تجاری به ارتقای بخش خصوصی دو کشور کمک خواهد کرد.

علی آبادی ادامه داد: پیگیری مذاکرات انجام شده در خصوص رفع موانع از جمله لغو روادید تجاری، رفع موانع نقل و انتقالات مالی و به ویژه ایجاد ساز و کار تهاتر و استفاده از ارز‌های ملی کشورها، ضروری است.برگزاری چنین نمایشگاهی زمینه همکاری بیشتر بین تجار را فراهم می‌کند.

راهبرد اصلی دولت توسعه موافقت نامه های اقتصادی با کشورهاست

در ادامه مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت نیر در این مراسم گفت: راهبرد اصلی دولت ایران توسعه موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه اقتصادی، تجاری با کشور‌های همسو است و انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دارد؛ بنابراین این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی تجار از ظرفیت‌های تجاری فراهم می‌سازد.

به گفته وی این نمایشگاه امروز دوشنبه ۱۳ آذر آغاز به کار کرده و تا روز ۱۶ آذر نیز ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار