تربیت اخلاقی سه بعد شناختی، عاطفی و عملی دارد

تهران (پانا) - بشر امروز برای رسیدن به تعادل روانی و موفقیت در روابط فردی و اجتماعی چاره‌ای جز روی‌آوری، به اخلاق و تربیت اخلاقی ندارد، برای تربیت اخلاقی می‌توان سه بعد شناختی، عاطفی و عملی در نظر گرفت.

کد مطلب: ۱۴۲۶۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
تربیت اخلاقی سه بعد شناختی، عاطفی و عملی دارد

جلسه ویژه تربیت اخلاقی با حضور معاونین و مربیان پرورشی با هدف تبیین برنامه فراگیر تربیتی با حضور حجت السلام والمسلمین سید جواد بهشتی، مشاور رئیس ستاد اقامه نماز، قربانعلی گنجی، رئیس اداره فرهنگی و هنری شهر تهران وطاهره صاحب الزمانی معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه ۸ در سالن شهید آوینی برگزار شد.

طاهره صاحب الزمانی، معاون پرورشی و تربیت بدنی با اشاره به تاثیر فضایل و رذایل اخلاقی در شکل گیری شخصیت دانش آموزان گفت: عصر کنونی، عصر بحران‌ها و چالش‌های بنیان افکن است، بشر امروز برای رسیدن به تعادل روانی و موفقیت در روابط فردی و اجتماعی چاره‌ای جز روی‌آوری به اخلاق و تربیت اخلاقی ندارد. بر اساس فرضیه های اخلاقی برای تربیت اخلاقی می‌توان سه بعد شناختی، عاطفی و عملی را در نظر گرفت که در این ابعاد، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی از حیث دانش، گرایش و عمل در فرد پدید می‌آید.

وی افزود: منظور از آموزش فضائل اخلاقی این نیست که درسی صرفاً به انبار مطالعات آن‌ها چیزی بیفزاید، بلکه یادگیری تفاوت بین صحیح و خطا، یا آموزش اخلاقی به‌عنوان درسی که نگرش دانش‌آموزان را تغییر داده و به آن‌ها قدرت تشخیص می‌آموزد و اگر در ذهن آن‌ها پیروی از راه‌های جرم و خطا وجود دارد آن‌ها را منصرف کند.

در ادامه حجت السلام والمسلمین سید جواد بهشتی مشاور رئیس ستاد اقامه نماز ضمن تاکید بر آموزش نکات اخلاقی در کتب درسی و مدارس و نیز آموزش عملی وضو گرفتن، برخی احکام و نماز به نکات عملی اخلاقی از نگاه قرآن و همچنین از منظر آموزه های دینی اشاره کرد.

در انتها رئیس اداره فرهنگی _ هنری گفت: با وام گرفتن از صحبت های صاحب الزمانی باید گفت، تربیت اخلاقی یکی از دو رکن اساسی آموزش‌ و پرورش است. گرچه آموزش نکات اخلاقی فقط جایش در مدرسه نیست و اساساً مدرسه جایی برای پرورش رشد اخلاق است و از طرفی متولی تربیت فقط مدرسه نیست؛ خانواده ها، گروه همسالان، دیگر فضاهای آموزشی و ورزشی، صداوسیما و رسانه‌های ارتباط‌جمعی و موارد دیگر، ولی مدرسه در این میان بسیار مهمتر و پررنگ تر از دیگر موارد بوده و باید نقش علمی‌تری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار