برگزاری المپیاد ستاره‌شناسی روسیه با حضور تیم المپیاد ایران

تهران (پانا) - دومین المپیاد ستاره‌شناسی با میزبانی روسیه به‌صورت حضوری و آنلاین در شهر سوچی در حال برگزاری است و تیم جمهوری اسلامی ایران با ۶ دانش‌آموز در آن شرکت کرده است.

کد مطلب: ۱۴۲۴۵۷۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری المپیاد ستاره‌شناسی روسیه با حضور تیم المپیاد ایران

به گزارش روابط عمومی ‌سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان؛ دومین المپیاد ستاره‌شناسی با میزبانی روسیه به‌صورت حضوری و آنلاین از ۲۲ تا ۳۰ آبان‌‌ امسال در شهر سوچی روسیه در حال برگزاری است و تیم جمهوری اسلامی ایران با ۶ دانش‌آموز و ۴ سرپرست و ناظر در این دوره از مسابقات شرکت کرده است. بنیانگذار این مسابقات، کشور روسیه است که دومین دوره این مسابقات در سرزمین فدرال سیریوس برگزار می‌شود.

المپیاد شروع شد‌

شرکت‌کنندگان به منطقه فدرال «سیریوس» آمدند تا قدرت خود را در OWAO ۲۰۲۳ امتحان کنند. به طور کلی نمایندگان ۱۴ کشور ایران، روسیه، بلاروس، ونزوئلا، کوبا، مغولستان، پرو، آفریقای جنوبی، ازبکستان، قزاقستان، بنگلادش، تاجیکستان، بلغارستان، آبخازیا در المپیاد شرکت خواهند کرد که برخی از آن‌ها به صورت آنلاین هستند.

در مراسم افتتاحیه این دانش‌آموزان مورد استقبال نمایندگان قلمرو فدرال و مرکز آموزشی سیریوس قرار گرفتند. سخنرانی خوشامدگویی نیز توسط فضانوردان روسی برای شرکت‌کنندگان انجام شد.

پس از بخش رسمی، جلسه‌ای با فضانورد آزمایشی «دنیس ماتویف» برگزار شد. سخنران به دانش‌آموزان در مورد آزمایش‌های روانشناختی که فضانوردان باید انجام دهند و اینکه چه چیزی او را برای انتخاب چنین حرفه‌ای ترغیب کرد، گفت.

دور نظری به پایان رسید‌

امتیاز کسب‌شده توسط شرکت‌کنندگان در این مرحله ۴۰ درصد امتیاز نهایی خواهد بود. این دور شامل ۹ کار با نوع پاسخ دقیق بود. همه کارها به زبان انگلیسی برای شرکت‌کنندگان ارائه شد اما دانش آموزان مجاز به استفاده از فرهنگ لغات انگلیسی - ملی بودند که توسط رهبران تیم و کمیته علمی تهیه شده بود.

اولویت نویسندگان این نبود که کارها را تنها با یک راه حل صحیح ایجاد کنند. بنابراین هیات‌منصفه انتظار پاسخ‌های منحصربه‌فرد و غیرعادی زیادی را دارد. ایوان اوتشف، عضو هیات داوران، برنده المپیادهای بین‌المللی در گذشته، خاطرنشان می‌کند که گاهی اوقات، راه‌حل‌های شرکت‌کنندگان می‌تواند حتی خود نویسندگان وظایف را شگفت‌زده کند.

واقعیت جالب

وظیفه شماره ۸ از هتل امگا سیریوس الهام گرفته شده است، جایی که شرکت‌کنندگان المپیاد در آن زندگی می‌کنند. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که فاصله بین آلفا و امگا Canis Majoris را بر حسب پارسک تخمین بزنند.

پس از این تور، دانش‌آموزان فرصت یافتند تا با ویژگی‌های ملی کشورهای شرکت‌کننده بیشتر آشنا شوند. این تبادل فرهنگی در قالب بازی سازماندهی شد و شرکت‌کنندگان آنلاین و آفلاین را گرد هم آورد.

سومین روز از خاطرات المپیاد

امروز اعضای هیات داوران در حال بررسی آثار دور نظری هستند و دانش‌آموزان این فرصت را داشتند که در کلاس‌های مستر و یک سخنرانی شرکت کنند.

شرکت‌کنندگانی از پرو، ونزوئلا و روسیه یک تله موش روباتی را با استفاده از Lego WeDo ۲.۰ برنامه‌ریزی کردند. نمایندگان بلاروس در کلاس کارشناسی ارشد برش لیزری شرکت کردند و دانش‌آموزان از ازبکستان، فلوراریوم خود را ایجاد کردند و درباره طراحی منظره بیشتر آموختند. همه شرکت‌کنندگان همچنین می‌توانستند کارت‌پستال‌هایی با پاستل بکشند یا یک تصویر فضایی بکشند.

پس از ناهار، سخنرانی محقق برجسته موسسه نجوم آکادمی علوم روسیه، دکترای علوم در علوم فیزیک و ریاضی «نیکولای ساموس» برای شرکت‌کنندگان و رهبران تیم برگزار شد. او برای حاضران در مورد ستاره‌های متغیر گفت. ستارگان متغیر اجرام کیهانی هستند که با گذشت زمان درخشندگی خود را تغییر می‌دهند.

فردا شرکت‌کنندگان دانش خود را در حین حل مسائل دور عملی نشان خواهند داد.

دور عملی به پایان رسید

امروز شرکت‌کنندگان المپیاد، تکالیف دور عملی را حل کردند. امتیاز کسب‌شده توسط شرکت‌کنندگان در این مرحله ۳۰ درصد امتیاز نهایی خواهد بود. این دور شامل اجرای ۳ پروژه تحقیقاتی کوتاه بود. دانش‌آموزان باید مهارت‌های خود را در پردازش داده‌ها، کار با تصاویر، نمودارها و جداول نشان می‌دادند.

ابزار اصلی اکسل بود. شرکت‌کنندگانی که مایل به نوشتن کد هستند، می‌توانند از پایتون یا سایر زبان‌ها و سیستم‌های برنامه‌نویسی استفاده کنند.

این تور از ارزش عملی بالایی برخوردار است. شرکت‌کنندگان درمی‌یابند که چگونه با داده‌های بزرگ برای حل مشکلات تحقیق واقعی کار کنند.

برای به دست آوردن حداکثر امتیاز، شرکت‌کنندگان نه تنها نیاز دارند که بتوانند داده‌ها را پردازش کنند بلکه باید آن‌ها را با نتیجه‌گیری و پیش‌بینی تجزیه و تحلیل کنند.

همانند دور تئوری، تمامی وظایف به زبان انگلیسی به شرکت‌کنندگان داده شد.

پس از ناهار، یک کلاس مستر کلاس اسکیت برای همه برگزار شد. این مسابقه در ورزشگاه "Snezhinka" در پارک المپیک برگزار شد. این زمینی است که تیم‌های هاکی در طول بازی‌های المپیک ۲۰۱۴ در آن تمرین کردند. مربیان به دانش‌آموزان آموزش دادند که چگونه با اطمینان روی اسکیت بایستند و به آن‌ها کمک کردند تا تکنیک اسکیت خود را بهبود بخشند.

دور باقیمانده المپیاد طی 2 روز آینده برگزار می‌شود.

اعضای تیم ایران، حنانه خرم‌دشتی، آریا فاتح‌کرداری، اشکان فرخزادی،یاسمن فرخی، محمدمهدی کشاورزی، علی نادری‌لردجانی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار