یک نویسنده ایرانی عنوان کرد:

مطالعه کتب مفید، نیاز روزانه همگان به‌خصوص نسل جوان است

اسلامشهر (پانا) - یک نویسنده کتاب‌، مطالعه کتب مفید را نیاز روزانه همگان به‌ویژه نسل جوان برشمرد که می‌بایست بخشی از ساعات روزانه خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهند.

کد مطلب: ۱۴۲۳۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مطالعه کتب مفید، نیاز روزانه همگان به‌خصوص نسل جوان است

توجه به مسئله مهم مطالعه از روزهای اول زندگی هر فرد و در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل تحصیلات دانشگاهی و در ادامه مسیر زندگی ادامه پیدا می‌کند، پدران و مادران می‌بایست عادت کتابخوانی را در فرزندان خود بوجود آورده و همچنین کادر آموزش و پرورش در مدارس هم نقش مهمی در نهادینه کردن مطالعه و کتابخوانی دارند.

احمدرضا زارعی، نویسنده کتاب‌های ارادت کورکورانه، نفوذ سرخ و قیام افسران خراسان به مناسبت بیست و چهارم آبان، روز کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد:« در روزگاران گذشته امکان دسترسی به کتاب به اندازه کافی نبود، اما افراد شوق بیشتری به مطالعه کتاب داشتند و امروزه با وجود گسترش امکانات، افراد کمتر به سوی کتابخوانی روی می‌آورند و شاید این نتیجه را گرفت که پررنگ شدن فضای مجازی در کنار مزایای آن، باعث دوری نسل جدید از کتاب و مطالعه شده است.»

وی در ارتباط با ضرورت توجه نسل جوان به کتاب و مطالعه افزود:« نسل جوان ما می‌بایست بدانند که دانش واقعی را از کتاب می‌توانند کسب کنند. به عنوان مثال، دانش‌آموزان در دوران تحصیل کتاب‌های زیادی می‌خوانند، اما باید در زمینه نتایج کاربردی مطالعه کتب درسی بررسی‌های لازم انجام شود و ضرورت مطالعه کتب غیر درسی هم به دانش‌آموزان تفهیم گردد و بدانند با مطالعه کتاب افراد تجربه و اندوخته‌های بسیار کسب خواهند کرد.»

زارعی تصریح کرد:«از دیدگاه کارشناسان جامعه و دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت و با توجه به گستردگی فضای مجازی، آشتی نسل جدید با مطالعه کتاب یک امر غیرقابل انکاراست و واحدهای آموزشی ما نقش مهمی را بر عهده دارند. هنگامی که در مدارس، کتابداران یا مشاوران و حتی دبیران در رابطه با کتاب‌های خوب زیاد صحبت کنند و حتی در میان ساعات درسی مختلف مدت زمانی کوتاه را به مطالعه کتاب اختصاص ‌دهند، باعث جذب دانش‌آموزان به سوی کتابخوانی و مطالعه خواهندشد.»

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:«برای مطالعه یک کتاب در اصل زمانی لذت واقعی را درک خواهیم کردکه کتاب را به صورت فیزیکی لمس کنیم، صفحات را ورق بزنیم و اینگونه پیوند قلبی میان ما و کتاب باعث می‌شود دل‌بسته آن شویم و در این راستا فضای مجازی هم با تمامی جذابیت‌های خود نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. زیرا دانش عمیق در میان صفحات کتاب دریافت خواهد شد‌.»

وی در ادامه تأکید کرد:«دوستی انسان و کتاب بسیار مهم است و در سکوت مطالعه است که کتاب به شما مطالب کاربردی هدیه خواهد کرد و در سختی و شادی به عنوان یک یار مهربان همراه شما می‌باشد. کتاب دوستی است که با استفاده از تجربه‌های آن می‌توان زندگی کرد و حتی جوانان ما و به‌ویژه دانش‌آموزان می‌توانند با مطالعه کتاب‌های گوناگون و مفید قلم به دست بگیرند و در روزگاری تجربه نویسندگی را را هم تجربه کنند.»

زارعی در رابطه با شرایط نویسندگی هم گفت:نویسندگی نیز مانند تمامی امور نیاز به آموزش دارد و هیچ امری به اندازه مطالعه زیاد در راه نویسندگی نمی‌تواند به دوستداران نویسندگی کمک کند و برای اینکه نویسنده خوبی شوید باید از تکنیک‌های نوشتن آگاهی پیدا کرده و در مجموع به اطراف خودبا دید عمیق نگاه کنید.»

وی با اشاره به اختصاص یک روز به عنوان کتاب و کتابخوانی یا حتی یک هفته در تقویم خاطرنشان کرد:«یک روز در سال برای چنین امر مهمی کافی نیست. کتابخوانی روز نمی‌خواهد. مثل اینکه روزی در سال را به نفس کشیدن اختصاص دهید. کتاب نیاز روزانه همه است، نوجوانان با کتاب پرورش پیدا خواهندکرد، پس می‌بایست قدر این نعمت گرانبها را بدانند و بخشی از ساعات روزانه خود را به مطالعه کتاب اختصاص بدهند.»

خبرنگار دانش‌آموز: محدثه نوروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار