امام جمعه رودهن:

مطالعه کتاب مفید، ذهن دانش‌آموز و نوجوانان را در مقابل انحطاط و انحراف بیمه می‌کند

رودهن(پانا) - امام‌ جمعه رودهن در خطبه‌های نماز جمعه، مطالعه کتاب‌های مفید و اثر‌بخش و ترویج فرهنگ کتابخوانی را، عامل و تنها راه بیمه‌شدن و حفظ ذهن و اندیشه دانش‌آموزان و نوجوانان دز انحطاط و انحراف دانست، که مسئولان و خانواده در ترویج این فرهنگ بابد اهتمام ویژه و خاص داشته باشند.

کد مطلب: ۱۴۲۲۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مطالعه کتاب مفید، ذهن دانش‌آموز و نوجوانان را  در مقابل  انحطاط و انحراف بیمه می‌کند

حجت الاسلام سید محمد حسینی، امام جمعه بخش رودهن، در این خطبه نماز جمعه گفت: اینکه همه ما رشد و پیشرفت خودمان و فرزندان مان را دوست داریم و به دنبال آن هستیم. یکی از عوامل مهم در رشد و پرورش اخلاقی و ترقی معنوی و پیشرفت در عرصه های دیگر زندگی، نقش مهمی دارد، مطالعه و کتاب خواندن است. به فرموده رهبر عزیز و عالیقدرمان، دین و دنیای بشر و جسمو جان انسان، به برکت کتاب، تامین و تغذیه می شود. فرایند کمال بشری، به واسطه کتاب، محقق می شود. در اهمیت کتاب خواندن، همین بس که اولین خطاب خداوند به آخرین فرستاده اش، با اقرا شروع شده است. معجزه خاتم پیامبران شان را هم کتاب قرار داده است.

وی افزود: در این روزگاری که ما داریم زندگی میکنیم، رسانه‌های مختلفی بدنبال تصرف و تاثیرگذاری بر فکر و اندیشه انسان‌ها هستند. مطالعه کتاب مفید و اثربخش، فکر و اندیشه جوان و نوجوان ما را در برابر انحطاطات بیمه می‌کندو عامل تقویت باورهای دینی و اعتقادی است و باعث رشد و پیشرفت همه ما در زندگی می شود.همانطور که جسم ما به خوراک مقوی و سالم محتاج است، فکر و ذهن و اندیشه ما نیز به خوراک سالم نیازمند است. خوراک سالم و مقوی ذهن و اندیشه ما، کتاب مفید است. جامعه ای که به دنبال رشد و تعالی است، گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب خواندن، باید از اولویت های مهم و اول آن جامعه باشد، چرا که شاهراه توسعه و پیشرفت از مسیر فرهنگ و دانش میگذرد و تقویت و رشد فرهنگ و پیشرفت های علمی هم بدون کتاب و مطالعه امکان پذیر نیست.

حسینی نیز تصریح کرد: اگر بخواهیم چند تا از فواید کتاب خوانی خصوصا در دوران کودکی را به والدین عزیز و مربیان بزرگوار که دغدغه رشد و پیشرفت فرزندان را دارند، گوشزد کنیم، اولا اینکه شخصیت انسان، در سال‌های اول زندگی پایه‌گذاری می شود و آموخته های این دوران، تاثیر عمیقی روی آینده زندگی این افراد دارد. اگر مطالب سودمند و سازنده‌ای در اختیار کودکان و فرزندان قرارداده بشود و آنها از دوران کودکی به مطالعه عادت بکنند، راه و رسم زندگی درست را خواهند آموخت.

وی در ادامه مطرح کرد: مطالعه باعث رشد و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. مطالعه باعث می‌شود قدرت ذهن و فکر فرزند ما، رشد پیدا بکند و وقتی این قدرت رشد پیدا کرد، می‌تواند به راحتی درس هایی چون علوم و ریاضی را یاد بگیرد چرا که ذهن او، ذهن قدرتمندی شده است، مطالعه، یک راهی است برای شناخت و تشخیص الگوها. جوان و نوجوان ما، به الگوهای شایسته رفتاری در زندگی نیازمند است. مطالعه کتاب باعث می‌شود که آن جوان و آن دانش‌آموز، آن الگوهایی که در زندگی لازم است را شناسایی بکند، خصوصا اینکه اگر آن الگوها، دانشمندان علمی و ملی و دینی ما باشند و تاثیر فراوانی روی جهت دهی فکر و اخلاق جوان و نوجوان و دانش آموز ما می‌گذارد.

امام‌جمعه رودهن نیز اظهار کرد: در اینجا، چند تا نکته را به مسئولین عزیز و خانواده‌ها عرض کنم، مسئولین گرانقدر ما، همانطور که نسبت به مسائل معیشتی و امنیتی و فرهنگی و سیاسی جامعه مسئول هستند، نسبت به فکر و اندیشه افراد جامعه نیز مسئول هستند. این تاکید و تصریح مقام معظم رهبری است. بنابراین هرآن چیزی که باعث انحراف فکری و اخلاقی افراد جامعه می‌شود را باید جلوی آن را بگیرند. و نسبت به هر چیزی که باعث رشد فکری و اخلاقی جامعه است را باید اهتمام داشته باشند. از جمله فرهنگ کتابخوانی و فراهم کردن زیرساخت های مربوط به آن و تجهیز و گسترش کتاب خانه های عمومی، باید اهتمام داشته باشند.

خطیب نمازجمعه پیرامون اهمین مساله کتاب در خانواده، تاکید کرد: خانواده‌های عزیز ما والدین گرامی، در جا انداختن فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی، تاثیر عمیقی دارند. اگر فرزند در خانه ببیند که پدر و مادر کتاب بدست گرفته‌اند و مطالعه میکنند، روی فکر او تاثیر میگذارد و او هم به سمت و سوی مطالعه می‌رود و به سمت کتاب خواندن کشیده می‌شود. اگر درایت به خرج بدهند و یک زمانی را برای مطالعه در خانه، ولو برای یک بار در هفته در نظر بگیرند، کار مناسبی است. اگر میخواهند به بچه ها هدیه بدهند، کتاب های مورد علاقه بچه ها را به آنها هدیه بدهند. یا بر روی کتاب هایی که بنا است برای مطالعه انتخاب بشود، نظارت داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسینی نیز بیان کرد: جا دارد در پایان عرایضم، یاد کنیم از دو شخصیت بزرگ و فرزانه که سر سفره کتاب و مطالعه، جان و اندیشه خودشان را سیراب کردند و جوامع بشری را از آثار خودشان منتفع کردند. یکی از آنها علامه طباطبایی است. این فیلسوف و عارف و مفسر گران‌مایه که خود ایشان بر سر سفره آل الله متنعم گشت و با آثار ارزشمند خودش، همچون کتاب المیزان و تربیت شاگردان بزرگی چون بهشتی‌ها و مفتحی‌ها و جوادی آملی ها، پرچم مکتب قرآن و اهل بیت را برافراشته نگه داشته است. درود و رضوان الهی بر این عالم بزرگ و وارسته باد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شخصیت بزرگ و باعظمت دیگر، دانشمند پارسا، شهدی حسن طهرانی مقدم است که حقیقتا باید از او به عنوان شهید بزرگ اقتدار ملی یاد کرد که آرزوی او، محو رژیم صهیونیستی بود. اگر الان می‌بینیم که بخش کوچکی از جبهه مقاومت، رژیم صهیونیستی را به ستوه در آورده است، این حاصل دانش شهید طهرانی مقدم است که دست فلسطینی و یمنی‌ها و حزب الله را از موشک ها و دانش هسته‌ای پر نمود و روز به روز برقدرت بازدارندگی آنها افزود. سلام و رضوان الهی بر روح مطهر شهید طهرانی مقدم و همرزمان شهید او نیز باد.

خبرنگار: نیایش ورمقانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار