توصیه های عضو مجلس خبرگان رهبری به معلمان

معلمان در کلاس درس تک‌مضراب های اخلاقی داشته باشند

قم (پانا) -– آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ویژگی هایی از معلمان گفت معلم نقش الگویی برای دانش آموزان دارد و چه خوبست که تک مضراب های اخلاقی در سر کلاس درس داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
معلمان در کلاس درس  تک‌مضراب های اخلاقی داشته باشند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، در مراسم عهد جانان، بیعت نومعلمان استان قم با حضرت ولی عصر(عج) که روز گذشته در شبستان کربلا مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: بیعت با امام زمان(عج)، بیعت با خدا و حضرت رسول(ص) است.

وی افزود: هتر معلمی برترین ارزشی است که خدا به جامعه بشری عطا کرده است زیرا در هر پیشرفتی، نقش اساسی معلم مشهود است.

امام جمعه قم با بیان اینکه سرسلسله تعلیم و تربیت خود خداست، گفت: اولین معلم ذات کبریایی حق تعالی، سپس انبیاء الهی که برای هدایت بشر مبعوث شدند و بعد از آن، معلمان هستند که در این سلسله تعلیم و تربیت قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه معلمی، کار خدایی است، عنوان کرد: از بین انسانها گروهی به علم، گروهی به عبادت و گروهی نیز به هر دو می پردازند و در نزد پیامبر اسلام(ص)، اهل علم با ارزش ترند چون دست دیگران را می گیرند و بالا می برند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حدیث «انما بعثت معلما» گفت: پیامبر اسلام(ص) افتخار می کند که یک معلم است و در دعایی مغفزت، طول عمر ومسئولیت بابرکت را برای معلمان آرزو میکند، لذا نباید ارزش معلم بودن را دست کم گرفت.

وی با اشاره به حدیث «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا» از امیرالمومنین(ع) ابراز کرد: اهمیت مقام معلم بر کسی پوشیده نیست و از این رو، خانواده بزرگ آموزش و پرورش بایستی از طرف جامعه و مسئولان مورد قدرشناسی و حرمت شناسی قرار بگیرند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مولفه های اخلاق حرفه ای در معلمی، گفت: اولین ویژگی از شایستگی های معلمی، اخلاص و انجام امور برای کسب رضای الهی است.

وی ادامه داد: معلمی موفق است که با تسلط، سر کلاس درس حاضر شود و بتواند به پرسش های دانش آموزان پاسخ مناسب بدهد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه انسان ذاتا الگو پذیر و دنبال الگو است، گفت: معلمان چه بخواهند و چه نخواهند الگو هستند.

وی ادامه داد: انسان اگر خودش متخلق به اخلاق نباشد، نمی تواند متربی را دعوت کند بلکه باید به آراستگی باطن خویش بپردازد و گاهی تک مضراب های اخلاقی در هنگام درس داشته باشد که تاثیرش از یک استاد اخلاق بیشتر است.

امام جمعه قم با تاکید بر لزوم رفتار عادلانه بین دانش آموزان گفت: بین دانش آموزان عدالت داشته باشید زیرا دورترین مردم از خدا، معلمی است که به عدالت رفتار نکند.

وی نظم و انضباط، تشویق، تذکر در خفا، استفاده از زبان بدن، تواضع در برابر دانش آموزان و اهل عمل بودن قبل از نصیحت کردن را از دیگر رموز موفقیت در شغل معلمی خواند و ادامه داد: در مسیر عمل به بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول آموزش و پرورش، همواره نگران پیشرفت های دانش آموزان بوده و پیغمبرگونه نسبت به رشد و تکامل آنان حریص باشید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اوضاع اسفبار مردم غزه گفت: امروز همه ما ماتمزده شهدای غزه هستیم و دشمن صهیونیستی آب و غذا را بروی مردم بی پناه این منطقه می بندد و به پیر و جوان و خردسال رحم نمی کند.

خبرنگار: ابوالفضل بمانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار