رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

برای پیشگیری از شکل گیری جرائم و تخلفات، باید سازوکارهای الکترونیک ارتقاء یابد

بجنورد (پانا)_ رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در پنجمین نشست شورای قضایی گفت: برای پیشگیری از شکل گیری جرائم و تخلفات، باید نوع و ساختار نظارت ها تغییر و در قالب سازوکارهای الکترونیک ارتقاء یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۹۴۵
لینک کوتاه کپی شد
برای پیشگیری از شکل گیری جرائم و تخلفات، باید  سازوکارهای الکترونیک ارتقاء یابد

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در استان به ویژه توانمندی های استان و قابلیت های موجود در حوزه های صنعتی و معدنی بر ضرورت استفاده صحیح از منابع موجود در مسیر توسعه استان تأکید و تصریح کرد: حوزه صنعت و معدن در استان ما برغم گسترده و یک بستر فرصت آفرین، نیاز به ساماندهی دارد و باید متولیان امر این حوزه را بیشتر و بهتر حمایت کنند و فعالانه رو به مسیر پیشرفت و توسعه ی استان گام بردارند تا با جلب سرمایه گذاری و مشارکت حداکثری از سوی دست اندرکاران این حوزه زمینه های رونق و شکوفایی اقتصادی از جمله اشتغال زایی در خراسان شمالی فراهم شود.
وی خاطر نشان کرد: وقتی یک مسئول در خراسان شمالی قبول مسئولیت می کند طبعاً باید با کارکردها، وظایف و تعهدات الزام آوری که با آن روبروست آشنایی داشته باشد و بتواند بر مشکلات غلبه کند و به همین اعتبار باور داریم مسائلی از قبیل کمبود نیروی انسانی(کار)، ماشین آلات و تجهیزات نمی تواند انفعال و یا کم کاری و یا تساهل و تسامح را توجیه کند.
براتی زاده افزود: مبانی شکل گیری برخی مشکلات در استان نیاز به تأمل همه جانبه و هم فکری و هم اندیشی دارد و با تدبیر و درایت و تشکیل اتاق فکر می شود در مسیر پیشبرد اهداف پیش بینی شده حرکت کرد.
رئیس کل دادگستری استان روند فعلی نظارت ها در استان را به ویژه در حوزه بازار و کالاهای اساسی رضایت بخش ندانست و با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری به ویژه ارتقاء و بهبود سطح نظارت های الکترونیک بیان کرد: وقتی متصدی یک صنف سایه نظارت ها را از نزدیک و بطور دقیق و محسوس بیبیند و احساس کند جایی برای تخلف و تخطی از قانون باقی نمی ماند و این می تواند پیشگیرانه باشد و بازدارندگی ایجاد کند.
وی افزود: بعنوان نمونه در حوزه نظارت بر عملکرد متصدیان نانوایی ها باید سامانه ای پیش بینی و اجرایی شود که به صورت برخط، عملکرد این صنف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد تا مجرایی برای تخلف وجود نداشته باشد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان عنوان کرد: مدیران و متولّیان دستگاه های نظارتی جرائم و تخلفات را به مدعی العموم گزارش دهند.
وی با تأکید مضاعف بر ضرورت تقویت ساز وکارهای نظارتی گفت: احتکار و انحراف در مصارف برخی کالاهای اساسی مانند نان بعنوان نهاده های دامی که بیشترین موارد استفاده و مصرف را در سفره مردم استان به خود اختصاص داده؛ یک نگرانی عمده و اساسی است و رویدادهای اخیر و کشف دو مورد از احتکار حجم قابل توجهی نان در شهرستان های بجنورد و شیروان نشان داد که نظارت ها قوی و سازنده نیست و مقابله قانونی به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید در این عرصه فعالانه عمل شود و همه دستگاه ها با همکاری و هماهنگی و هم افزایی جهت پیشگیری از تکرار موارد مشابه اقدام و عمل کنند.
سیدجواد ایلالی اظهار کرد: برخی از مصادیق احتکار مانند موضوع نان که یک دغدغه و نگرانی عمومی است و پیگیری ها در راستای ساماندهی این حوزه بعنوان یک مطالبه مهم و اساسی مردم به شمار می رود؛ معیشت مرد را نشانه رفته است لذا مدعی العموم در حوزه هایی که به نحوی از انحاء با حقوق عامه مرتبط است کاملاً جدی و مصمم است که با اشخاص حقیقی و حقوقی خاطی، بدون اغماض و مماشات برخورد کند.
وی با اشاره به دستگیری متهمان رویدادهای اخیر(احتکار نان)خاطر نشان کرد: در حوزه معیشت مردم با کسی تعارف نداریم و دستگاه قضایی رسیدگی دقیق و قانونی و صدور و اجرای مجازات های بازدارنده را در دستور کار قرار خواهد داد و این موضوع نیز بر اساس قانون در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب است، بطوریکه پس از دستگیری متهمان برای آنان پرونده قضایی تشکیل شده و مراتب در شرف رسیدگی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به وجود گزارش هایی از تخلفات برخی اصناف در حوزه پوشاک و ... از دستگاه های مدیریتی و عوامل نظارتی از جمله مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خواست موارد تخلفات را به دادستان بعنوان مدعی العموم گزارش دهند تا مراتب پیگیری و وفق موازین قانونی اقدام شود.
ایلالی با اشاره به مقررات حوزه حجاب و عفاف تصریح کرد: اعمال نظارت های لازم در حوزه پوشاک و البسه و همکاری سازنده با دستگاه های دارای مسئولیت از جمله بخش های مختلف دستگاه قضایی به ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و برگزاری جلسات تعاملی و هم اندیشی با تشکل های مردم نهاد از جمله آمران به معروف و ناهیان از منکر و همچنین متولیان امور فرهنگی می تواند بطور مؤثر و پیشگیرانه نقش آفرینی کند.

خبرنگار : مرضیه سعیدی برجی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار