کارشناس مسئول تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش ورامین مطرح کرد؛

نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان در مدرسه مهم‌ترین وظایف دبیران تربیت‌بدنی

ورامین (پانا) - کارشناس مسئول تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان ‌ورامین، نظارت مستقیم بر فعالیت‌های دانش‌آموزان در مدرسه را از مهم‌ترین وظایف دبیران تربیت‌بدنی دانست و گفت معلم ورزش مسئول حفاظت از تمامیت جسمانی، روانی و حیثیتی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
نظارت بر فعالیت‌های دانش‌آموزان در مدرسه مهم‌ترین وظایف دبیران تربیت‌بدنی

علی‌اکبر تاجیک، کارشناس مسئول تربیت بدنی اداره آموزش وپرورش شهرستان‌ ورامین در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص اهمیت برگزاری کارگاه توانمندسازی دبیران تربیت بدنی گفت: «این کار دو هدف دارد؛ مورد اول الزامات حقوقی است، یعنی در امان نگهداشتن سلامت جسمی، روانی و حیثیتی دانش‌آموزان و نیز مصون‌ داشتن مدیریت‌ها از مسئولیت‌های ورزشی و مسئولیت‌های قانونی است.»

تاجیک درباره مسئولیت‌های دبیران تربیت بدنی عنوان کرد: «دبیران تربیت‌بدنی، نظارت مستقیم بر فعالیتهای دانش‌آموزان را برعهده دارند. این افراد بر حسب شرایط ذهنی، جسمی و مهارت‌های ورزشکار و نوع ورزش، وظایف خاصی دارند و به طور کلی موظفند قبل از شروع ورزش از سلامتی کامل ورزشکار اطلاع حاصل کنند و تناسب بین میزان فعالیت و توانایی ورزشکار را تنظیم کنند. ملزم هستند در فعالیت ورزشی حضور مستمر داشته باشند. موظفند علاوه بر حضور مستمر، مراقبت کافی کرده و از خطرات جلوگیری نمایند. موظفند کمک‌های اولیه را بدانند و به هنگام ضرورت آن‌ها را اعمال کنند. در واقع معلم ورزش مسؤول حفاظت از تمامیت جسمانی، روانی و حیثیتی ورزشکار است. مثلا فرض کنید اگر معلم ورزش محل تدریس خود را ترک کند و برود و در غیابش کسی آسیب ببیند، ضامن است.»

وی در تکمیل صحبت‌هایش بیان کرد: «یعنی حضور، مراقبت، توجه به توانایی‌ها، بررسی شرایط جوی، برای یک معلم ورزش ضروری است. اگر در هوای بسیار گرم بچه‌های مدرسه را مجبور به انجام فعالیت ورزشی کنند و دچار گرمازدگی شده و آسیب ببینند، معلم ضامن است. در بعضی از ورزش‌ها که ما به آن‌ها ورزش‌های بسیار خطرناک می‌گوییم، مثل ژیمناستیک، مربی فقط باید یک ورزشکار را تحت مراقبت قرار دهد. نباید که ده تا ورزشکار را هم‌زمان روی ده مورد وسیله، مراقبت و کنترل کند. پس هر ورزش تابع شرایط و اوضاع و احوال مخصوص خودش است. مثلا در مورد شنا؛ مساحت استخر، تعداد ورزشکار و تعداد ناجی غریق را آیین نامه مشخص کرده است. همچنین معلمان موظفند از وسایل ورزشی هم نظارت به عمل آورند؛ زیرا در مورد ایمنی وسایل ورزشی مسؤولیت دارند.»

کارشناس مسئول تربیت‌بدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ ورامین در مورد هدف بعدی این کارگاه اظهار کرد: «آموزش متناسب به دانش‌آموزان هدف ما بود. آگاهی معلمین تربیت بدنی و مربیان تیم‌های ورزشی از ورزش به مفهوم علمی آن و به‌کارگیری این آگاهی در امر آموزش ضروری است. مربی موظف است به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و با اتکا به آگاهی‌های لازم در امر آموزش، اصول ایمنی را معمول دارد. عدم توجه به اصل مذکور، آموزش غلط حرکات و مهارت‌ها، الزام ورزشکار به انجام حرکتی که نه از نظر مهارتی و نه از نظر توانایی جسمی قادر به اجرای آن‌ها نیست، خودداری از آموزش مهارت‌هایی که ورزشکار باید برای فرار از حادثه به آن‌ها آگاه باشد و ده‌ها نکته دیگر زمینه‌ساز مسئولیت قانونی معلم ورزش و مربیان تیم‌های ورزشی است. مربی و معلم نه فقط باید صلاحیت علمی و فنی لازم برای آموزش در ورزش را داشته باشند، بلکه موظفند که توانایی جسمی و روحی ورزشکاران را در مقابل حرکات، فنون و مهارت‌های مورد نظر لحاظ کند. فقدان صلاحیت کافی و پذیرش مسئولیت مربی‌گری، تقصیر محسوب و برحسب نتیجه حاصله، مقصر مجازات خواهد شد.»

وی در رابطه با مقرارت ورزشی بیان‌ کرد: «حیاط‌ مدرسه باید دارای سطح‌ صاف و یک‌دست و بدون هر گونه پستی‌ و‌‌ بلندی و با‌ شیب 2درصد و اصطکاک کافی و عاری از خطر و در صورت امکان با نصب کف‌پوش‌های استاندارد و چمن‌مصنوعی فضای کلاس درس تربیت‌بدنی آماده شود. خط‌کشی زمین‌های ورزشی باید با رنگ سفید یا زرد و قابل رویت بوده، فاصله لازم و کافی با امکانات فیزیکی موجود در مدرسه نظیر دیوارها، سکوها، سطل های زباله و جداول و باغچه ها و درختان و ...در نظر گرفته شود و در صورت امکان فاصله 3 متر رعایت شود. هرگونه تجهیزات و لوازم‌ ورزشی نصبی در مدارس از قبیل میله‌های والیبال، بسکتبال، دروازه‌های‌ هندبال و دیگر تجهیزات کمک‌آموزشی درس تربیت‌بدنی باید فاقد برآمدگی زاید و لبه‌های تیز و برنده باشد و این تجهیزات به‌وسیله روکشی از جنس مواد نرم مانند اسفنج و فوم و یا مواد پلی‌اتیلن با روکش کانتینری پوشیده شود. دروازه‌های هندبال و فوتسال به زمین ثابت شده و از تعادل، پایداری و استحکام کافی برخوردار باشند.»

تاجیک اذعان کرد: «حداقل چهار زمین ورزشی با توجه به مساحت حیاط مدرسه در رشته های فوتسال، والیبال، بسکتبال و بدمینتون ترسیم شده و تجهیزات مورد نیاز آن رشته‌ها نیز فراهم شوند. در مورد مدارس فاقد فضاهای کافی حتی‌الامکان از سالن‌های ورزشی موجود در نزدیکی آموزشگاه مشروط بر‌ اخذ رضایت کتبی از اولیا دانش‌آموزان جهت برگزاری کلاس درس تربیت‌بدنی استفاده شود.»

وی افزود: «همه امکانات و وسایل ورزشی مورد نیاز ساعت درس تربیت‌بدنی به تعداد کلاس، دارا بودن سالن ورزشی مختص کلاس درس تربیت‌بدنی، و همچنین دارا بودن اتاق دبیر تربیت‌بدنی با نور، تهویه و فضای کافی به منظور برگزاری کلاس‌های تئوری، آزمون‌های آمادگی‌جسمانی و استقرار میز پینگ‌پنگ و حفظ و نگهداری وسایل ورزشی بستگی دارد. کنتورهای برق، گاز و سایر تأسیسات خطر ساز به صورت مناسب از برخورد توپ محافظت شده باشد.»

کارشناس مسئول تربیت بدنی شهرستان ورامین در رابطه با حدود وظایف و مسئولیت‌های معلم تربیت‌بدنی در ایمن‌سازی عنوان کرد: «تهیه لیست تجهیزات و وسایل ورزشی ساعت درس تربیت‌بدنی جهت ارائه به مدیر، شناسایی نقاط و وسایل حادثه خیز مربوط به فضاهای ورزشی جهت اجرای درس تربیت‌بدنی در مدرسه و اعلام به مدیر مدرسه، به منظور جلوگیری از مصدوم شدن دانش آموز، ازظایف و مسئولیت‌های معلم تربیت‌بدنی در ایمن‌سازی است.»

دانش‌آموزان خبرنگار: پریا یاراحمدی، آرزو تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار